השלב השלישי בחייה של האישה: גיל המעבר - עובר לקדמת הבמה. אחרי שנים של התעלמות ומחסור בידע וטיפולים, גיל המעבר ניצב תחת אור הזרקורים: של הממסד הרפואי, של החברות הפרטיות, בתעשיית הקולנוע, בחיים ובכלל.
דווקא הגיל הזה, שמהווה כיום פרק זמן כה משמעותי וארוך בחיי האישה, מתחיל לקבל הכרה כ"גיל הראשון" אומרת ד"ר פאני בר לוי, גינקולוגית בכירה, שבו אישה יכולה לבחור איך לשפר את החיים שלה, ולדבר באופן גלוי על ההתמודדויות, התופעות וההשלכות.
על המסך הגדול כבר ניכרת המהפכה: בנות גיל המעבר כובשות במלוא העוצמה: אנדי מקדואל, כוכבת אמילי בפאריז, שרה ג'סיקה פרקר- כולן לוהטות, חיוניות ומלאות שיק ובטחון עצמי!
מישל אובמה, הגברת הראשונה, אף היא הטביעה חותמה סביב גיל המעבר. בחודשים האחרונים עוררה אובמה שיח סביב השינויים שעוברת בגיל המעבר, היא שיתפה על חוויות כמו התגברות גלי חום ועלייה במשקל מהם סובלת בגיל המעבר, וכן שיתפה שעברה טיפול הורמונלי בגלי חום.

1 צפייה בגלריה
ד"ר פאני בר לוי גינקולוגית ומומחית לאסתטיקה ווגינלית
ד"ר פאני בר לוי גינקולוגית ומומחית לאסתטיקה ווגינלית
ד"ר פאני בר לוי גינקולוגית ומומחית לאסתטיקה ווגינלית
(צילום: Q Elite Beauty )

גיל המעבר בא לידי ביטוי באופן שונה מאישה אחת לאחרת, ויכול להביא עמו שלל תסמינים שונים, אין סטנדרט זהה. החל מגלי חום, מועקות נפשיות, שינויים במצב הרוח, יובש נרתיקי, ירידה בחשק המיני, דליפת שתן, דלילות שיער, הפרעות שינה ועוד.
גיל המעבר (מנופאוזה) הוא התקופה השלישית בחיי האישה, לאחר תקופת הילדות והפריון. אצל רוב הנשים מתחיל שלב זה סביב גיל 50 ונמשך מספר שנים בממוצע. כיום, יותר ויותר נשים מפסיקות להתבייש ומשתפות בסבל והאי נוחות הנלווים לתופעות גיל המעבר. כיום נשים לא מוכנות לקבל את הירידה באיכות החיים כבר בגיל צעיר, והן רוצות להרגיש צעירות ורלוונטיות מבחוץ ומבפנים. מנופאוזה היא בעלת השפעות והשלכות ישירות על הווגינה ותפקודה. מדובר בשלב שבו תתרחש לרוב הפסקת הווסת, והירידה בהורמונים הנשיים, פרוגסטרון ואסטרוגן.
ד"ר פאני בר לוי, חושפת את הבעיות הנפוצות המטרידות של נשים בגיל המעבר ולאחריו, ומסבירה כיצד מתמודדים ואיך מטפלים גלי חום- נגרמים באופן ישיר בשל הירידה ברמות ההורמונים הנשיים. תופעת גלי חום נחשבת לשכיחה ביותר והסימפטום הקלאסי של גיל המעבר. טיפולים מסורתיים ויעילים כוללים טיפול אסטרוגני הורמונלי חלופי. לצדם קיימים היום טיפולים הורמונליים זהים ביולוגית, שעל אף שהם פחות מקובלים בקרב מרבית הקהילה הרפואית, משום שאינם תרופת מדף, הם מותאמים אישית למטופלת, ועשויים להוות טיפול יעיל בגלי חום ויתר תסמיני גיל המעבר.
בריחת שתן - תופעה שכיחה נוספת מגיל המעבר ואילך הינה בריחת שתן ותכיפות במתן שתן. בין הגורמים לכך, היחלשות הרקמות באזור דרכי השתן, הנגרמת מהירידה בהורמון הנשי, לצד היחלשות שרירי רצפת האגן הנגרמת כתוצאה מלידות ועד צניחה של שלפוחית השתן. לצד בריחת השתן, ישנה תופעה של אי נוחות כללית ושינוי תכיפות, לא תמיד מדובר בדליפת שתן קלאסית, ולכן חשוב לאבחן אותה. הטיפולים בבריחת שתן כוללים שינוי באורח החיים כמו למשל הטלת שתן בשעות קבועות, ירידה במשקל, גמילה מקפאין, מיצי הדרים ועוד. ועד לטיפולים תרופתיים או ניתוח כירורגי שנועד למצבים של דליפת שתן משמעותית.
יובש נרתיקי – (GSM) ליובש הנרתיקי נלוות גם השפעות משניות כגון: דלקות חוזרות, כאבים בזמן יחסי מין וחוסר נוחות תמידי. אלה גורמים ברוב המקרים להימנעות כללית מקיום יחסי מין, ולכך השלכה ישירה על רמת שביעות רצון כללית וזוגית. הטיפול ביובש נרתיקי מבוסס על מריחת משחה הורמונלית . במקרים יותר קיצוניים מציעה הטכנולוגיה של היום טיפולים בגלי רדיו משולבים במיקרו-נידלינג, שמאפשרים שיקום הנרתיק.
עלייה במשקל- ככל שמתבגרים, עשויים להבחין ששמירה על המשקל הופכת לקשה יותר. למעשה, רוב הנשים עולות במשקל סביב גיל המעבר באזור הבטן, יותר מאשר באזור המותניים והירכיים. ככל שמתבגרים, מסת השריר יורדת בעוד שהשומן עולה, וכן איבוד מסת השריר משפיע גם על המטבוליזם. בעזרת סיגול הרגלי אכילה בריאים וניהול אורח חיים פעיל ניתן למזער את התופעה.