במשך אלפי שנים ועד היום המוזיקה מאופיינת בהשפעתה העמוקה על רגשות האדם ועל זהותו. בעשורים האחרונים אחת השאלות המעניינות בתחום חקר המוח היא כיצד מוזיקה משפיעה על התפקודים הקוגניטיביים? מחקרים עדכניים בנושא חשפו קשר מעניין בין מוזיקה לשיפור הזיכרון והצביעו על כך שהאזנה קבועה למוזיקה לאורך זמן תורמת לתפקוד זיכרון משופר ואף עשויה להאט את הירידה הקוגניטיבית.
למוזיקה יש יכולת ייחודית לעורר רגשות, להעביר אותנו לרגעים ספציפיים בזמן ולעורר זיכרונות הקשורים לחוויות אלו. הקשר הזה בין מוזיקה לזיכרון נצפה באופן נרחב אצל אנשים עם הפרעות ניווניות כמו מחלת אלצהיימר. גם כאשר יכולות קוגניטיביות אחרות נפגעות, המטופלים מראים לעתים קרובות יכולת מרשימה לזכור ולהגיב למנגינות מוכרות.
מחקר בנושא שנערך לאחרונה באוניברסיטת קליפורניה שופך אור על השפעת המוזיקה על הזיכרון והתפקוד הקוגניטיבי בקרב מבוגרים. המחקר, שפורסם בכתב העת Journal of Neuroscience, כלל קבוצת משתתפים בגילאי 60 ומעלה. במהלך מספר חודשים, המשתתפים עסקו בהאזנה קבועה למוזיקה. התוצאות היו מרשימות.
"המחקר מצא כי האזנה למוזיקה לאורך זמן תרמה באופן משמעותי לתפקוד הזיכרון והפחיתה את הירידה הקוגניטיבית. סריקות MRI פונקציונליות גילו קישוריות מוגברת באזורי מוח הקשורים לזיכרון ולעיבוד קוגניטיבי. החוקרים ייחסו את השיפור הזה להפעלה של מסלולים עצביים המגורים על ידי מוזיקה. על ידי מעורבות המוח בדפוסים קצביים, מנגינות ורמזים רגשיים, מוזיקה שיפרה את הפלסטיות העצבית וחיזקה רשתות הקשורות לזיכרון", מסביר איתי עניאל, חוקר מוח ומומחה לשיפור הזיכרון.

1 צפייה בגלריה
איתי עניאלץ
איתי עניאלץ
איתי עניאלץ
(צילום: סטודיו מיקס)

עניאל ממליץ על מספר דרכים לאמן ולחזק את הזיכרון דרך מוזיקה שאתם אוהבים:
1. צרו רשימות השמעה נבחרות: הרכיבו רשימת השמעה של שירים הקשורים לחוויות משמעותיות ולזיכרונות חיוביים ומעצימים. תוך כדי ההאזנה למוזיקה, שחזרו את הזיכרונות ונסו לחוות אותם מחדש.
2. קשרו חומר לימודי למוזיקה: שייכו מידע או מושגים ספציפיים למנגינות או מקצבים קליטים. המנגינה או הקצב יכולים לשמש רמז מנטלי לזכור את המידע הקשור בעת הצורך.
3. וויזואליזציה מוזיקלית: בזמן שאתם מאזינים למוזיקה, דמיינו תמונות או סצנות הקשורות למוזיקה. טכניקה זו משלבת סימני זיכרון שמיעתיים וחזותיים, ומשפרת את הקישוריות העצבית בין אזורים שונים במוח, המשפיעה באופן ישיר על תפקוד הזיכרון.
4. תרגלו האזנה אקטיבית: במקום מוזיקת רקע פסיבית, עסקו באופן פעיל במוזיקה על ידי מיקוד ותשומת לב לכלי נגינה ספציפיים, לקצב, למילים ולניואנסים הרגשיים שבה. הקשבה מודעת זו מעוררת תהליכים קוגניטיביים ומחזקת את היווצרות הזיכרון.
5.שננו מילים של שירים אהובים: בחרו שירים עם מילים מורכבות ואתגרו את עצמכם לשנן אותם. תהליך השינון משפר את כישורי הזיכרון המילולי וכן מאפשר לאמן ולתרגל את הזיכרון באופן חוויתי ומהנה.
6.למדו לנגן על כלי נגינה אהוב: לימוד נגינה מפעיל פונקציות קוגניטיביות מרובות, כולל זיכרון, תהליך קריאת תווים, תיאום תנועות אצבעות וזכירת מנגינות מחזק את מסלולי הזיכרון ואת התפקודים הקוגניטיביים הגבוהים.
7.חברו מוזיקה לפעילויות יומיות: שייכו שירים או מנגינות ספציפיות לפעילויות שגרתיות, כגון האזנה לשיר מסוים בזמן הכנת ארוחת בוקר או השמעת מוזיקה מסוימת במהלך אימוני כושר או מפגשי עבודה ממוקדים. לאסוציאציות של המוזיקה לפעילויות שונות עשויה להיות השפעה על חיזוק הקשרים העצביים המייצגים את המידע בזיכרון וכן על מהירות שליפה המידע.
"הקשר בין מוזיקה לזיכרון הוא תחום מרתק של מחקר, עם עדויות הולכות וגדלות התומכות בתפיסה שמוזיקה יכולה לשמר ולשפר יכולות קוגניטיביות בכלל, ואת תפקוד הזיכרון בפרט. המחקר האחרון באוניברסיטת קליפורניה מדגיש את ההשפעה המשמעותית של האזנה קבועה למוזיקה על שיפור הזיכרון וההאטה של הירידה הקוגניטיבית. על ידי שילוב מוזיקה בחיינו באמצעות האזנה פעילה, שירה, נגינה בכלים או השתתפות בתרגילים מבוססי מוזיקה, אנו יכולים לרתום את כוחה של המוזיקה כדי לחזק את הזיכרון שלנו ולשמור על רמה גבוהה של תפקודים קוגניטיביים לאורך חיינו. מומלץ בהחלט לשלב את המוזיקה שאנו אוהבים, כחלק מהתפריט העשיר והמגוון של פעילויות קבועות התומכות בתפקוד המוח", מסכם עניאל.