הקיץ הגיע ואיתו מגיעות גם רמות קרינת השמש הגבוהות. אז כמו ששר יגאל בשן כבר מזמן "בין קרניים, שתו עוד מים, שימו כובע על הראש", אבל מהי הדרך הנכונה באמת לנהוג בה, כאשר רמות הקרינה בחוץ עולות? האם בעלי עור שמשתזף ולא נשרף צריכים בכלל להגן על עצמם מפני קרינת השמש? האם משתזפים כרוניים נמצאים בקבוצת סיכון להתפתחות סרטן העור לעומת אלה ששומרים את זמן החשיפה שלהם רק לחופשה המשפחתיות השנתית?

1 צפייה בגלריה
ד"ר מרינה לנדאו
ד"ר מרינה לנדאו
ד"ר מרינה לנדאו
(צילום: שרון לוין)

ד"ר מרינה לנדאו, דרמטולוגית בכירה ומי שנחשבת לאחד מהרופאים המומחים בעולם בתחום הצערת העור, שמפתחת כעת סדרת הפרימיום MAHUT - קו מוצרים דרמו-קוסמטיים, מסבירה ממה צריך להיבהל וממה לא. קבלו מדריך שמרכז את כל מה שחשבנו על חשיפה לשמש ועושה סדר-המיתוס ושברו:
מיתוס: בעלי עור כהה לא צריכים הגנה
טעות! זה נכון שהעור הכהה מוגן יותר מקרינה אולטרא סגולה מאשר עור בהיר. ולכן, כשמדובר בהגנה מפני uvb, כהי עור יכולים להסתפק ב-spf 30. לעומת זאת, העור הכהה מפתח כתמים, ולכן זקוק להגנה מפני האור הנראה. אור זה מגיע לא רק מקרינת שמש, אלא גם ממסכי מחשב, טלוויזיה ומקורות אחרים. גם אנשים בהירי עור הסובלים מפיגמנטציה זקוקים להגנה מפני האור הנראה.
במילים אחרות: הגנה מפני קרינת UV חיונית להורדת הסיכון לסרטן עור (לבהירי עור!), בעוד שלשם הגנה מפני הזדקנות וכתמים (כהי עור!), חייבים מסננים כנגד האור הנראה.
מיתוס: בימים מעוננים או קרירים, אין מה לדאוג מנזקי השמש
טעות! נזקי שמש אפשריים בהחלט גם בימים סוערים, מעוננים וקרירים. חלקם הארי של נזקי השמש נגרמים מקרינה אולטרה סגולה (UV) ולא מטמפרטורה. יום קריר או מעונן יכול להיות בעל רמות UV דומות לאלה של יום חמים ושטוף שמש. למעשה, קרינת UV עשויה להיות חזקה יותר ביום מעונן, עקב השתקפות קרני השמש מהעננים.
מיתוס: אין צורך בקרם הגנה בעת שימוש בקוסמטיקה עם SPF
טעות! אלא אם מוצר הקוסמטיקה מסומן ברמת הגנה של SPF30 לפחות, יש למרוח קרם הגנה ייעודי בנוסף, מתחת לשכבת האיפור. בפרט לפני שהייה ממושכת בשמש. במשך פרקי זמן ארוכים יותר בשמש, יש להשתמש בקרם הגנה נפרד ולחדש את מריחתו כל שעתיים. רוב מוצרי הקוסמטיקה אינם מציעים הגנה מהשמש כלל או שמציעים הגנה נמוכה בהרבה מרמת ה-SPF30 המומלצת.
מיתוס: אנשים עם עור בגוון זית אינם בסיכון לסרטן העור
טעות! גם אנשים עם עור בגוון זית יכולים לחלות בסרטן העור. ללא קשר לגוון העור, חשיפה לקרינת UV מהשמש וממקורות מלאכותיים אחרים, כגון סולריום, עלולה לגרום לעור להינזק לצמיתות. אנשים בעלי גוון עור עם סיכוי נמוך יותר להישרף, עדיין יכולים להיחשף לכמות מספקת קרינת UV כדי להסתכן בהתפתחות סרטן העור.
מיתוס: נדרשת חשיפה מרובה לשמש כדי למנוע מחסור בוויטמין D
טעות! מחקרים מראים שחשיפה ממושכת לשמש לא גורמת לרמות ויטמין D להמשיך ולטפס, אבל כן מגבירה את הסיכון לסרטן העור. כאשר רמות ה-UV הן 3 ומעלה, רוב הישראלים מקבלים מספיק ויטמין D בכמה דקות של חשיפה לשמש בלבד, תוך כדי ביצוע משימות יומיומיות - כמו הליכה לרכב. בזמני שיא של קרינת UV, חשוב להפחית את הסיכון לסרטן העור על ידי הגנה על העור.
עם זאת, לרוב הגנה מהשמש אינה נדרשת כאשר רמות ה-UV נמוכות מ-3. אך גם באזורים שבהם רמות ה-UV נמוכות בחורף, ניתן לשמור על רמות ויטמין D תקינות על ידי בילוי בחוץ באמצע היום, למשל לטובת ביצוע פעילות גופנית מסוימת. אנשים שעלולים להיות בסיכון גבוה יותר למחסור בוויטמין D כוללים:
- אנשים בעלי עור כהה מאוד באופן טבעי
- אנשים עם מצבים או תרופות המשפיעות על ספיגת ויטמין D
- אלה המכסים את עורם מסיבות דתיות או תרבותיות
- אלה עם מעט או ללא חשיפה לשמש
מיתוס: רק משתזפים כרוניים הם בסיכון לחלות בסרטן העור
טעות! חשיפה מוגזמת לשמש לא מתרחשת רק כאשר מחפשים בכוונה שיזוף. בסביבת UV גבוהה כמו ישראל, אנו יכולים להיחשף לרמות מסוכנות של קרינת UV במהלך כל מיני פעילויות יומיומיות, כגון עבודה בחוץ, ישיבה בבית קפה, טיול עם הכלב או עריכת פיקניק. חשיפה זו לשמש מתגברת עם הזמן, ומגבירה את הסיכון לסרטן העור. יתרה מכך, דווקא בסוגי הסרטן האגרסיביים יותר, חשיפה למשך פרק זמן קצר לעוצמת קרינה גבוהה – היא מסוכנת הרבה יותר מאשר חשיפה כרונית.
מיתוס: בעלי עור שמשתזף אבל לא נשרף, לא צריכים להיות מוטרדים מהגנה מפני השמש
טעות! אין דבר כזה שיזוף בטוח. אם העור מתכהה, זה סימן לטראומה של תאי העור, גם אם אין אדמומיות או קילוף. העור מתכהה כדרך לנסות להגן על עצמו מפני קרני ה-UV שפוגעות בתאים חיים. גם אם אתה משתזף בקלות, אתה עדיין בסיכון לסרטן העור ולסימני הזדקנות (פוטואייג'ינג) וצריך להשתמש בהגנה מפני השמש.