החברה החרדית בירושלים בנויה ממרקם אוכלוסייה עשיר, כאשר יש לכל קהילה בה ייחודיות ומנהגים שונים. המפתח לתהליך התחדשות עירונית כולל, הוא ביצירת דיאלוג משותף עם התושבים למען המטרה המשותפת. לכן, הוקמה יחידה בתוך מינהלת ההתחדשות העירונית, אשר עוסקת בהתאמה תכנונית וביצירת שיתוף פעולה עם הציבור החרדי בתוכניות העירוניות הקיימות והעתידיות.


2 צפייה בגלריה
הפרויקט ברחוב רבנו גרשום
הפרויקט ברחוב רבנו גרשום
פתרונות יצירתיים למגזר החרדי. הפרויקט ברחוב רבנו גרשום
(הדמיה: הילה כהן - איבוליז מדיה)

המינהלת בשיתוף עיריית ירושלים מקדמות פרויקטים של התחדשות גם בשכונות החרדיות. זאת, באמצעות שיח עם תושבי השכונות, הרבנים ומנהיגי הקהילות, במטרה לאפשר לתושבי השכונות החרדיות בעיר לקבל דירות חדשות ובטיחותיות ולשדרג את איכות חייהם, תוך שמירה על צביון השכונה ואורח חייהם הייחודי.

שומרים על הקהילה, מחדשים את הבית

"כיום גרים בירושלים למעלה מ-30 אלף בתי אב חרדים שהם כ-250 אלף תושבים לערך", אומר דודי שוורץ, יועץ הרשות לפיתוח ירושלים (הרל"י) לענייני התחדשות עירונית בחברה החרדית. "במשפחה חרדית ממוצעת יש בין 7-10 נפשות. חשוב גם להכיר את אופי המגורים החרדי בירושלים.
"העיר מתאפיינת באחוז גבוה של אוכלוסייה צעירה בציבור החרדי, שרוצה להמשיך לגור ליד ההורים. רוב האוכלוסייה מתגוררת בדירות בשטח ממוצע של 90 מ"ר, בבניינים בני כשש קומות בממוצע, כאשר לרוב הדירות יש מרפסות סוכה. חשוב לדעת כי מעלית הפועלת בפיקוד שבת אוטומטי איננה דבר מקובל בקרב הקהילות החרדיות".
לדברי שוורץ, הציבור שנתפס על פי רוב כשמרן ולעיתים חשדן כלפי תהליכים חיצוניים, מבין שיש הכרח בהליך ההתחדשות. זאת מכיוון שרוב המבנים בשכונות החרדיות הם ישנים ורעועים ובסופו של דבר זוהי סכנת נפשות. על כן יש נכונות לוויתור ולהתגמשות.

2 צפייה בגלריה
הפרויקט ברחוב פ.צ חיות
הפרויקט ברחוב פ.צ חיות
כולל בתי כנסת, גני ילדים ומוסדות תורניים. הפרויקט ברחוב פ.צ חיות
( עדי בואנו, 'ארקאפקט' - אדריכל אלי רכס)

בתמורה, הדייר החרדי, לא רק שמקבל דירה יותר גדולה וחדשה - אלא גם מענה לצרכים הקהילתיים כגון גני ילדים, בתי כנסת וכן שטחי ציבור נרחבים. העירייה, אשר מקדמת את ההליך, ערה מצידה לצרכים ולשונות בין הקהילות המרכיבות את הציבור החרדי. יחד עם רבני השכונות, היא מקיימת שולחנות עגולים במטרה ללבן את הסוגיות והקשיים שעלולים להתעורר בתהליך.
שוורץ: "העירייה מגבשת פתרונות יצירתיים ומותאמים לטובת צרכי הציבור בשכונות. לכל זה, מתלווה הסברה בקרב התושבים, כדי שיבינו כי מדובר בתהליך רצוי ומבורך".
עד כה, ניתן לציין פרויקטים משמעותיים ברחוב פ.צ חיות בנווה יעקב הכולל הקמת 205 יחידות דיור ושטחי ציבור וכן מיזם ההתחדשות ברחוב רבנו גרשום הכולל כ-100 יחידות דיור לצד מסחר ומבני ציבור.

פתרונות מוצעים בשכונות החרדיות:
  • עירוב שימושים של מעונות וגני ילדים בתוך מבנים
  • הכשרת דרכים עבור עגלות ופינות ישיבה
  • הכשרת גינות משחקים בגגות מבנים
  • מענה לצרכי ציבור
  • חשמל סולארי מובנה לשימוש בשבת
  • מיקום והתאמת חנויות ושטחי מסחר לפי צורך האוכלוסיה