עיריית ירושלים מובילה מהלך של התחדשות עירונית שלא נראה כמותו בישראל. מהלך זה, שבעבר התקבל בהרמות גבה, הסתייגויות מסוימות ואף התנגדות מצד חלק מהתושבים, נראה היום כמובן מאליו, כזה שלא ברור איך הסתדרנו לפניו.
לדברי מנכ"ל עיריית ירושלים, איציק לארי, העירייה על כלל הגורמים המקצועיים שבה, התגייסה לקידום מיזמי התחדשות עירונית ולסיוע לתושבים בשכונות המתחדשות, והכל תוך השקעת תשומת לב עמוקה ומשאבים רבים. המטרה היא לוודא שהתהליך קורה ביעילות ובמקצועיות המרבית ושהתושב, מקבל את המענה השלם והרלוונטי בשכונה שלו, ולא רק דירה חדשה. התוצאה היא שבירת ישראל הפכה לבירת ההתחדשות העירונית במדינה.
"אני משוכנע שכל תושב שנכנס לתהליך ההתחדשות העירונית, רוצה דירה חדשה ומרווחת, אבל לצידה גם את התשתיות והשירותים העירוניים הנדרשים והמתקדמים ביותר. אנחנו בעירייה מסתכלים על המכלול – איכות החיים לתושב, היכן ילדיו ילמדו, כיצד הוא יגיע לעבודה או למרכז המסחרי והיכן הוא יבלה בשעות הפנאי שלו", אומר לארי ומוסיף, "לשם כך אנחנו בדיאלוג שוטף עם התושבים, מקשיבים לצרכיהם ומתרגמים אותם לתכנון ולהקצאת משימות ומשאבים לאגפי העירייה השונים שעמלים על המענה."
במסגרת תהליכי התחדשות העירונית, רואה מנכ"ל העירייה את התמונה הכוללת ואת האחריות שלו להעניק שירותים לכל תושב ותושב על פי צרכיו; לקדם השקעות ובינוי תשתיות חינוך – בתי ספר, גני ילדים ומעונות יום עבור האוכלוסיות המגוונות שבשכונה; לוודא שהסוגיות התפעוליות, כגון פינוי אשפה, מבוצעות כנדרש; לקדם בינוי של מבנים קהילתיים, רווחה, טיפות חלב וכמובן מרכזי ספורט חדשים ופארקים. הכל, תוך שמירה על השטחים הפתוחים בעיר וניצול מיטבי של משאבי הקרקע.
לצד קידום תוכניות הבינוי, פועלת העירייה לחידוש התשתיות בתחומי התעסוקה, פיתוח התחבורה ואיכות החיים של תושבי ירושלים. "ההתחדשות העירונית היא במרכז העשייה שלנו והמטרה היא שכל תושבת ותושב בעיר יעברו בקלות את תקופת המעבר המאתגרת ויידעו שהם לא לבד", מציין לארי.
איפה אפשר לראות את התהליך המדובר קורה בפועל?
"הדוגמה המובהקת ביותר להקמת תשתיות משפרות תנועה לשכונות המתחדשות היא מיזם כביש 16 . הפרויקט, שנפתח בקיץ הקודם, כשנה לפני הצפי לפתיחתו, מהווה כביש גישה משמעותי לשכונות מתחדשות, מהווה כניסה נוספת לעיר, מהירה, חדשה ונגישה לריכוזי מתחמי התחדשות עירונית. באמצעות הכביש, בנסיעה רצופה של מספר דקות ממחלף מוצא, ניתן להגיע לכל השכונות בדרומה ובמערבה".
בעתיד, מספר לארי, יוכלו הבאים לעיר, להגיע דרכו עד חניון בייט, הממוקם בסמוך לתוואי הקו הירוק של הרכבת הקלה ולהתנייד בעיר באמצעותה. במיזם הושקעו למעלה מ-3 מיליארד שקל, והוא כלל גם כ- 20 אלף דונם של פיתוח נופי.
דוגמא נוספת אותה מביא לארי היא שיקוע צומת פת, בו נעשו עבודות להפרדה מפלסית כחלק מהקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה שיעבור מעליה, ויקצר משמעותית את התנועה לשכונות המתחדשות בעיר וגם הוותיקות.
"כיום כלי הרכב עוברים בתת הקרקע לאורך קילומטר אחד בין כביש בגין למרכז העיר, ללא הפרעת הרמזורים, וזה מביא להקלה משמעותית בעומסים שהיו שם עד כה", הוא אומר.
הבשורה הגדולה ביותר של התשתיות בעיר ירושלים, ללא ספק, זו הרכבת הקלה. כבר היום, בקו האדום הפועל מזה עשור, מתבצעות בעיר כ-200 אלף נסיעות ביום. בקרוב מאוד, תושלם הרחבת הקו הקיים, שיתפרש מעין-כרם בדרום ועד לנווה-יעקב בצפון. הקו עובר על אחד מצירי ההתחדשות העירונית המרכזיים כיום בעיר ירושלים – שכונת קריית היובל, ונסיעות הרצה כבר החלו בשכונה. הרכבת עתידה להיות אמצעי תחבורה משמעותי עבור אלפי הדיירים, אשר יאכלסו את האזור המתחדש.
ציר רכבת משמעותי נוסף, הנמצא בימים אלו בפיתוח מתקדם, הוא הקו הירוק, אשר מחבר את שכונת גילה לגבעה הצרפתית, עם שלוחות לגבעת שאול ולהר הצופים. במקטעים מסוימים על הציר, ניתן כבר לראות את המסילות המונחות, זאת לקראת הפעלת הקו המתוכננת בסוף שנת 2024 . כמו כן, החלו עבודות ההכנה להקמת הקו הכחול ונמשך התכנון לקווים הנוספים של הרכבת.
לצד פיתוח קווי הרכבת הקלה, חניוני 'חנה וסע', מחלפים ושיקועים, נסללים עשרות קילומטרים של שבילי אופניים, המיועדים לשימוש התושבים. ההתחדשות העירונית, כך מאמינים בעירייה, תביא לא רק להגדלת משמעותית בהיצע יחידות הדיור, אלא גם לשינוי דרך ההתניידות של תושבי ירושלים. יותר תחבורה ציבורית, מיקרומוביליות והליכה, ופחות כלי רכב פרטיים בכבישים, פחות עומסים ופחות זיהום אוויר.
כל אלה באים להעניק מענה לצורכי התושבים באזורים המתחדשים, ובכלל זה הקמת בתי ספר, גנים ומעונות; מבני ציבור חדשים ומרווחים; גני שעשועים; ריאות ירוקות; מבני תרבות וספורט מתקדמים; והכל כדי שלתושבים המגיעים לשכונות הללו יהיו את כל השירותים המתקדמים ביותר, בסטנדרט הגבוה ביותר, בנגישות הגבוהה ביותר, כך שיביאו לאיכות חיים מצויינת.
הקלה במפלס העומס
לארי ממשיך ומספר על התוכניות לשדרוג התשתיות המלוות את תהליך ההתחדשות העירונית שצפויות להסתיים ממש בקרוב: "עד סוף 2024 נסיים הפרדה מפלסית בצומת אשר וינר מתחת לדרך חברון".
מדובר במנהרה באורך כולל של כ-300 מטרים, שתחצה את צומת הרחובות אשר וינר ומשה ברעם, בחיבור עם רחוב דרך חברון ותהווה חלק מרכזי בפרויקט. הדבר יביא להקלה ניכרת בעומסי התנועה ולשיפור משמעותי של כל המערך התנועתי באזור.
עוד מוסיף לארי כי "הפרויקט מהווה פתרון תחבורתי אסטרטגי לגידול הצפוי בנפחי התנועה בדרך חברון, דרך בית לחם ובפרט בצומת זה, עם הקמתן של אלפי יחידות דיור חדשות באזור בשנים הקרובות. פרוייקט ההפרדה המפלסית ישמש גם פתרון תחבורתי הכרחי להמשך הפיתוח של שכונת מורדות ארנונה הנמצאת בסמוך. העבודות כוללות שדרוג תשתיות קיימות ועבודות פיתוח של תאורה, סלילת מדרכות, הקמת קירות פיתוח חדשים, אספלט מחודש, סלילת נתיב אופניים, גינון, עצים ועוד".
מנהרת אשר וינר, אשר מעליה יעבור גם הקו הכחול של הרכבת הקלה, העתיד לעבור בדרך חברון, היא חלק מהפתרונות התחבורתיים למיזמי ההתחדשות העירונית, אשר מתוכננים ומוקמים היום בדרך חברון ובתלפיות. כך, תתאפשר תנועה באמצעות מערכת להסעת המונים לאזורים שונים ברחבי העיר ומהם. זאת, לצד הזרמת תנועת כלי הרכב באופן מהיר ויעיל יותר.
בנוסף לכל אלה, עוד פרויקט ענק שצפוי להסתיים בשנה זו הוא פרויקט ההפרדה מפלסית בצומת הגבעה הצרפתית. זהו אחד ממיזמי התחבורה בעלי ההיקף התקציבי הגדול ביותר, המבוצעים בירושלים וסביבתה בשנים האחרונות, בעלות של כ-1.2 מיליארד שקל. הוא יאפשר לבאים וליוצאים מכיוון הכניסה הצפון- מזרחית של ירושלים, נסיעה קצרה, נוחה ובטוחה יותר, יפחית את עומסי התנועה באזור וינגיש את שירותי הרכבת הקלה.
לארי מסביר: "הפרויקט, אשר כולל גם שדרוג תשתיות, הסדרי תנועה, בטיחות ופיתוח נופי נרחב, יוביל להקלה משמעותית בעומסי התנועה בצפון ירושלים, יגדיל את הנגישות התחבורתית לעיר מכיוון צפון-מזרח וכן לשכונות הצפוניות בעיר וישפר את שירותי הרכבת הקלה שבאזור. בנוסף, הוא יאפשר נסיעה מהירה ונוחה מירושלים לכיוון מעלה אדומים, ים המלח ולישובים הסמוכים עם חיבור לכביש 9".
במהלך השיחה, למנכ"ל חשוב לציין כי גם הבאים לעיר מדרום לא יקופחו במסגרת עבודות השדרוג המקיפות, והם ייהנו מהרחבת כביש המנהרות (כביש 60) המתחיל מצומת רוזמרין שבשכונת גילה בירושלים, ונמשך עד לצומת חוסאן שבגוש עציון.
"הפרויקט כולל כריית שתי מנהרות חדשות, הקמת גשר חדש וכן הוספת שני נתיבי תנועה לכל צד", מספר לארי. "כמו כן, לראשונה, הפרויקט יכלול באזור ירושלים גם נתיב תחבורה ציבורית מתחלף, כאשר בשעות העומס מגוש עציון לכיוון ירושלים הציר יהיה פתוח לכיוון הבירה, ובשעות היציאה מהבירה לכיוון גוש עציון, התנועה בציר תתהפך. כך תתאפשר יציאה קלה ומהירה לתחבורה ציבורית מהעיר. הפרויקט ישדרג משמעותית את הנגישות לירושלים, יפחית באופן מהותי את עומסי התנועה על כביש המנהרות וכן ישפר את בטיחות הנסיעה. הפרויקט כולו עתיד להסתיים גם בשנת 2024 , שנה לפני התכנון המקורי".
תעסוקה עם מרחבים
מעבר להתחדשות עירונית נרחבת בתשתיות, גם בהיבט התעסוקה אנו רואים שינוי משמעותי בעיר. כשני מיליון מ"ר של שטחי תעסוקה ייבנו במרכזים עסקיים חדשים , כשהבולט והמורגש מביניהם הוא רובע הכניסה לירושלים: רובע העסקים החדש של ישראל.
אם אינכם יודעים במה מדובר- הכניסה לירושלים תשתנה לחלוטין ממה שהכרנו. בשנים האחרונות, הולך ונבנה רובע הכניסה לירושלים, אשר יהיה אחד ממתחמי התעסוקה העיקריים של העיר.
האזור מפותח כרובע עסקים חדש ומוביל, בלב המרכז התחבורתי הגדול, שישלב את תחנת הרכבת החשמלית המהירה שתסיע נוסעים מתל אביב לירושלים במהירות שיא של 28 דקות, לצד קווי הרכבת הקלה, תחנה מרכזית לאוטובוסים, חניון ציבורי תת-קרקעי עם 1,300 מקומות חנייה וכן הפרדה מפלסית בשדרות שז"ר.
לארי מוסיף ומציין: "המרחב הציבורי בפרויקט ישודרג ויהפוך לשוקק ומזמין. מיקומו המרכזי של הפרויקט יאפשר מעבר נוח ומהיר, שיקשר בין חלקים שונים בעיר ובהם קריית הממשלה, קמפוס גבעת רם ומרכז העיר. על פי התכנון, ניתן יהיה להגיע בהליכה קצרה, או באמצעות הרכבת הקלה למחנה יהודה ולכיכר ספרא ועם התפתחות הקווים הנוספים של הרכבת הקלה – גם לאזורים אחרים ברחבי העיר.
לארי מדגיש כי זהו פרויקט אסטרטגי, שכולל בינוי בהיקף 1.2 מיליון מ"ר של בניה חדשה - 650 אלף מ"ר לתעסוקה, 200 אלף מ"ר מלונאות, 100 אלף מ"ר לשימושי ציבור ותרבות, 100 אלף מ"ר למגורים, 72 אלף מ"ר מסחר, 70 אלף מ"ר מגורים להשכרה ו-25 אלף מ"ר דיור מוגן. ברובע ייבנו כ-20 מגדלים בני 18 ו-40 קומות, ועד כה שווקו המתחמים שלו בהצלחה. מימוש פרויקט רובע הכניסה לירושלים יהווה מנוף לעיר ויספק כ-60 אלף מקומות עבודה חדשים לבירת ישראל.
פרויקט ענק נוסף שצפוי לחולל מהפכות של ממש בענף התעסוקה ובכלל נמצא בתלפיות. במסגרתו, העירייה קידמה תכנית אב חדשה לאזור התעשייה שיהפוך לאיזור משולב של הייטק, מסחר, תעסוקה תרבות ומגורים, ממש עיר חדשה בלב העיר.
לארי מסביר על הפרויקט: "מדובר בתוכנית חדשנית ומתקדמת, אשר שואבת את השראתה מהגדולות שבערי העולם, מתכתבת עם תפיסות אורבניות מתקדמות, ובכללן עירוב שימושים, מרחב ציבורי מזמין ושוקק חיים, הישענות על תחבורה ציבורית, מדרכות רחבות ידיים, רחובות ומשעולים המחברים את התוכנית לכלל מארג חיים שלם, מתקדם, איכותי ותוסס".
התוכנית כוללת 1.3 מיליון מ"ר לשימושי מסחר ותעסוקה, בדגש על תעשייה עתירת ידע, מבני ציבור, תרבות, שטחים פתוחים, וזאת לצד הקמה של כ-8,500 יחידות דיור. כדי לתת מענה לצורכי האוכלוסייה העתידית, במתחם יוקמו גם מבני ציבור רבים וביניהם מבני חינוך (מעונות, גנים ובתי ספר), בריאות, ספורט ומבני דת, לצד מוקדי תרבות ופנאי, פיתוח שטחים ציבוריים, שדרות וריאות ירוקות נוספות לטובת הציבור.
בתוכנית תלפיות גם פרק תחבורתי מקיף, במטרה לתמוך בתוספת התנועה הצפויה במרחב. חיבור הרכבת הקלה לקווי הרכבת הבינעירונית יהפוך את תלפיות למוקד נגיש לתושבי המדינה כולה. בהתאמה להשקעה הממשלתית-עירונית בהקמת מערכת הסעת המונים בעיר, תכנית האב נותנת עדיפות לשימוש בתחבורה הציבורית וקישור למערכות הסעת המונים, עידוד תנועה לא ממונעת וצמצום השימוש ברכב הפרטי. בתחומי התוכנית ובאזורים הגובלים בה מתוכננים להיסלל שלושה קווים/שלוחות של הרכבת הקלה.
התוכנית אושרה בוועדה המחוזית בשנת 2021 , ובימים אלו, מקודמות תוכניות בינוי וכן מבוצעות עבודות תשתית לפיתוח הרחובות בתלפיות, מכוח אישורה.
פרויקט שאפתני נוסף ומהמדוברים ביותר בזמן האחרון הוא קירוי בגין, שעתיד לייצר שטח נוסף, יש מאין, תוך ניצול הפרשי מפלסים בכביש בגין. חלקו העליון של הכביש צפוי להפוך לפארק רחב ידיים לטובת תושבים שכונת מגורים חדשה שתקום לצידו.
הפרויקט יאפשר את קיומו של רצף אורבאני ממחלף וולפסון בצפון ועד מחלף בייט (גבעת מרדכי) בדרום, לאורך כ- 1.5 ק"מ ויחבר בין שכונת בית הכרם, קריית הלאום, האוניברסיטה בגבעת רם ומרכז העיר. על פני שטח הקירוי יתקיימו מעברים לטובת הציבור בפארק רחב הידיים שישתרע על כ-70 דונם ויכלול מסלולי אופניים, הליכה ושטחים ירוקים רבים. בנוסף, יוקמו במסגרת התוכנית שטחי מגורים, מלונאות, מסחר, דיור מוגן, מבני תעסוקה ומבני ציבור בדגש על תעשיות עתירות ידע. התוכנית תאפשר הוספה של כ-2,000 יחידות דיור למשפחות ולצעירים, כ-250 יחידות לדיור מוגן, כ-300 חדרי מלון וכן כ-10 אלף מ"ר עבור מסחר.
לארי מסכם עם מסר לתושבי העיר: "אנו רואים 'אור גדול בקצה המנהרה'. החלפת התשתיות ושדרוג השטחים הפתוחים ומוסדות הציבור המתרחשים כיום, הם פועל יוצא של ההתחדשות העירונית. רק עוד כמה שנים ספורות, וירושלים תשנה לגמרי את פניה. יש למה לצפות".