בירושלים קיים ביקוש אדיר לעשרות אלפי יחידות דיור לשנים הקרובות. בעירייה החלו בתהליך מואץ כדי לאשר דירות חדשות ובטוחות שיהוו מענה לגידול האוכלוסייה המשמעותי הצפוי בעיר.

2 צפייה בגלריה
פינוי בינוי בסן מרטין
פינוי בינוי בסן מרטין
פינוי בינוי בסן מרטין
(באדיבות העירייה)
"פינוי בינוי הוא צו השעה", אומר אופיר מאי, סגן מהנדס העיר, "אנחנו מחדשים מתחמים שנבנו לפני יותר מ 40- שנה בתקנים וסטנדרטים ישנים של איכות בניה ותשתיות. במקומם מקימים מבנים חדשים, עמידים וחזקים שיאפשרו איכות חיים לצד בטיחות וביטחון. מכיוון שמספר התושבים עולה כל שנה, הביקוש גובר, ואין כמעט שטחים לבנייה חדשה בעיר – אנחנו מוסיפים יחידות דיור באותם תאי שטח קיימים כמובן, שכל פרויקט של 'פינוי בינוי' כולל בתוכו גם שדרוג של המרחב הציבורי, הוספת שטחים ומוסדות ציבור".

המספרים רק עולים

מאי מצביע על שיפור ניכר בתהליך הוצאת היתרי הבנייה בעיר, הליך שבעבר היה מקור ללא מעט תלונות והרבה חוסר וודאות מצד יזמים ותושבים כאחד. כעת נראה שחל מהפך אשר במסגרתו אישרה העירייה תוכניות בשנת 2022 עבור 13 מיזמי פינוי – בינוי בעיר, הכוללים כ 2,800- דירות חדשות ובסך הכללי הוצאו היתרי בניה ליותר מ 7,200 יחידות דיור. הייעול הוביל להיצע של 40 אחוזים יותר בהשוואה לשנת 2021 . בנוסף, לפי נתוני העירייה, מצויות בעיר כ 145- תוכניות פינוי בינוי בהיקף של 50 אלף יחידות דיור, מהן 38 אלף תוספתיות - גידול של 25% ביחס לשנה הקודמת.

צוות לעניין


ייצור של כל כך הרבה דירות בכל כך הרבה מתחמים ושכונות בעיר הכי גדולה בארץ - איך הכל קורה באותו זמן נתון?
"אנחנו דואגים שכל השותפים שנמצאים בתהליך עובדים יחד, ובונים סטנדרט עבודה משותף. לראשונה הקמנו בעירייה צוות ליווי לכל פרויקט מגורים או מיזם מסחרי-תעשייתי גדול. פורום של אנשי מקצוע ויזמים יושבים בתדירות של אחת לחודש, מתעדכנים בסטטוס ההתקדמות של הפרויקט ופותרים יחד חסמים טכניים. המפגשים האלה מייצרים סנכרון יעיל של כל הגורמים המעורבים, כולם נרתמים למציאת פתרונות לבעיות ואתגרים שעולים מהשטח, ובמידת הצורך מערבים את מנכ"ל העירייה ומהנדס העיר".

2 צפייה בגלריה
פרויקט התחדשות בסן מרטין
פרויקט התחדשות בסן מרטין
היזמים מברכים על התגייסות העירייה. פרויקט ההתחדשות העתידי בסן מרטין
(הראל קאפח)

מאי מציין שמדובר בתשומות ובשעות רבות של עבודה והתגייסות של כל המערכת הערונית. "זה לא קל, אבל מוכיח את עצמו וכולם מברכים על התהליך הזה. משיחות עם יזמים, הם אומרים שהמודל שאנחנו מפעילים, הזמינות של הגורמים - ואף הבכירים ביותר, וההתגייסות העירונית, זה משהו שטרם נתקלו בו ברשויות אחרות ובהיקפים כאלו. אין דבר כזה במקומות אחרים והתוצאות מדברות בעד עצמן", הוא מציין בסיפוק.
תהליכי העבודה החדשים, מייצרים וודאות לכלל הגורמים המעורבים בפרויקט בתוך ההליך הבירוקרטי, ומחזקים קשרים עם כלל השותפים לביצוע מהיר ואיכות גבוהה. מיותר לציין, כי הפעילות לייעול תהליכי העבודה אינה באה על חשבון הדרישות המקצועיות והקפדה על פרטי התוכניות. נהפוך הוא - ייעול העבודה מאפשר לייצר שיח על איכות הפרוייקטים במקום רק על הליכים טכניים.
ביטוי נוסף הוא קיצור זמני הליך הוצאת האישורים וההיתרים. חלק גדול ממתחמי ההתחדשות העירונית אשר אושרו בשנה החולפת אף הוגשו באותה השנה. כלומר, כלל תהליך האישור, בכל שקשור לעירייה, התקצר , דבר המייצר וודאות בתהליכי התכנון בראש ובראשונה לתושבים ולתושבות בעיר. תהליך בירוקרטי סבוך שמצליח לקבל אישור בשנה, מצביע על זמן שיא במונחי בירוקרטיה ישראלית.

עם הפנים לדייר


איפה באמת נמצא התושב בכל העולם התכנוני– בירוקרטי הזה?
"בתוך כל התהליכים האלה אנחנו מסתכלים על התושבים. שום פרויקט לא מקודם לפני שווידאנו שיש את החתימות והסכמות של הדיירים על התקשרות עם היזם. אם קיימת התנגדות, יש פלטפורמה להגיע להשמיע את קול בוועדות ובמסגרות השונות. גם הביצוע המהיר הוא קריטי עבור התושב. בין פניית היזם לבעלי הדירות ועד שהפרויקט נבנה בפועל קיים זמן ביניים שעשוי להמשך מספר שנים, במהלכו התושב כבר יושב ומתכנן את חייו החדשים בדירה. אך ככל
שהשנים עוברות והפרויקט מתעכב ממגוון סיבות – לצד התסכול שמצטבר, גם התוכניות והצרכים של הדייר משתנים, ולכן ככל שנקצר לוחות זמנים ניטיב עם התושבים". כחלק מתהליך ההתייעלות, באפשרות התושב להתעדכן בסטטוס הבקשה להיתר של כל מיזם בעיר, לרבות כלל התוכניות והמסמכים, באמצעות מערכת האתר העירוני.
אז ברגע שסיימתם את תהליך ההיתר, אתם כביכול יוצאים מהתמונה?
"לא. אנו ממשיכים ללוות את תהליך הבינוי עצמו באמצעות ציוותי הפיקוח על הבניה, כדי לוודא ביצוע מדויק בהתאם לתוכניות, ולתת מענה לסוגיות שעולות תוך כדי הבניה ולהסרת חסמים עד לשלב קבלת אישור אכלוס.
"בסיום כל מיזם התחדשות ולאחר מתן אישור האכלוס, כשווידאנו שהיזם עומד בכלל ההתחייבויות על פי ההיתר, אנחנו מחייבים אותו גם לממן חברת תחזוקה לשנים הראישונות עבור התושבים הוותיקים. זאת בכדי לאפשר להם להתרגל למציאות החדשה של רבי הקומות שכוללים באחזקתם עלויות נוספות. מעבר לזה כחלק מהתכנון והרישוי יש מערך חברתי קהילתי לדיירים – הבניין כמו יתר השכונה משנים את אופיים ויש לזה גם השלכות חברתיות שאנו פועלים לסייע בהן".