התקופה הארוכה של הזנחת התשתיות במזרח העיר גרמה להיווצרות פער תשתיתי לא מבוטל בין שני חלקי העיר, שרק בשנים האחרונות הולך וקטן. כחלק מסגירת פער זה מעניקה העירייה גם מענה למשבר ארצי שלא פסח על מזרח העיר – משבר הדיור.
בשונה ממערב העיר, בעיות מבניות עומדות בפני אלה הרוצים לממש פרויקטים של התחדשות עירונית במזרחה. בין אלה, ניתן למנות את היעדר רישום הקרקעות בטאבו, הזנחה של שנים בתחום תוכניות המתאר וכן פער של עשרות מיליארדים בתשתיות פיזיות.
לצורך כך, גיבשה העירייה מתווה בו ניתן משקל לבעיות המבניות ולצרכי התושבים מחד, ולדרישות העירייה לטובת פיתוח התשתיות ומניעת בנייה בלתי חוקית מאידך. תוכניות אלה אינן תוכניות נקודתיות, אלא מקודמות בצורה של מתחמים רחבים, בהם ניתנת לתושבים הזדמנות לקחת חלק בתכנון השכונה, בין היתר בהסדרת התשתיות, השטחים הפתוחים וטיפול בבעיית הבנייה הבלתי חוקית. במסגרת זו גם מתבצעת הכשרה של מבנים שניתן להכשיר והריסה של המבנים הבלתי חוקיים הנותרים.
"תוכניות מסוג זה נעשות בשכונות רבות במזרח העיר, תוך שיח שוטף בין אגף התכנון של העירייה לתושבים", אומרת נעה חדוות, הממונה על מזרח
ירושלים באגף התכנון העירוני. "אנו רואים בתהליך מצב של win-win-win , והכוונה לניצחון משולש: הן של התושבים, אשר מקבלים אפשרות להסדיר את מגוריהם ולקבל יחידות בנייה נוספות ותשתיות מסודרות; הן של העירייה, אשר מפתחת את האזור ונהנית מהפירות; והן של המדינה, אשר מביאה לסדר לצד איכות חיים לתושבים”.
לצד מאמץ זה, מקדמת העירייה תוכניות מתאר והסדרה של תחום התכנון הבנייה במזרח העיר. בהתאם לזאת, בימים אלו נכנסת לתוקף תוכנית המתאר של עיסאוויה, אשר מכוחה ניתן יהיה להוציא היתרי בנייה ובה גם יוכשרו בדיעבד מבנים, אשר הימצאותם עולה בקנה אחד עם התוכנית החדשה.
כך נוצרת מציאות חיים חדשה ואיכותית עבור תושבי האזור, תוך מתן אופק להתפתחות וצמיחה בסוגיית הבינוי.
מהפכת ההסדרה והתכנון, מתבצעת לצד מהפכת התשתיות העוברת על השכונות במזרח העיר. בשנים האחרונות, הוקצו למעלה משני מיליארד שקלים בפיתוח ושדרוג תשתיות במזרח העיר, במסגרת תוכנית החומש. בין היתר נבנו כבישים ראשיים, כבישי גישה למוסדות חינוך, מסופי תחבורה ציבורית ופתרונות תחבורה.
עד כה, הושלמו כ-30 פרויקטים, בהם רחוב אל עסמאי-שועפאט, כביש המחבר בין שדרות משה דיין וכביש 60 , כביש הטבעת הצפוני – עיסאוויה, כביש הטבעת המזרחית, כביש 21 , הכביש האמריקאי וכביש אום ליסון. בשנים הקרובות, יחודשו וייסללו כבישים מרכזיים נוספים, ביניהם כביש עוקף אבו תור, כביש צור באהר וכביש ענתא – מ.פ שועפאט.
הייטק בוואדי
העירייה משקיעה מדי שנה כ-65 מיליון שקלים בתכנון ופיתוח מבני ציבור חדשים במזרח העיר, לצד הקמת גני משחקים ופארקים. רק לאחרונה, נחנך פארק פתחת קדרון, הפארק הגדול ביותר בירושלים, בהשקעה של יותר מ 30- מיליון שקלים וזאת בנוסף לגני משחקים נוספים. הפארק הוקם בשכונת ואדי ג'וז, בסמוך למתחם התעסוקה העתידי המתוכנן במקום, ה"סיליקון וואדי''.
מתחמי תעסוקה נוספים מוקמים בעיסוואיה ובאום טובא, במטרה לייצר מקומות תעסוקה איכותיים לתושבי האזור, תוך מתן דגש על תעשייה עתירת ידע.
מתחמי התעסוקה מוקמים על רקע הגידול במספר התלמידים בתוכנית הבגרות הישראלית. כ 15%- מסך התלמידים במזרח העיר לומדים היום בתכנית הישראלית, זאת לעומת כ 5%- מהתלמידים לפני מספר שנים. בעירייה נותנים דגש מיוחד על מתן סביבת לימודים מצויינת לתלמידי מזרח העיר.
עוד לאחרונה אושר סכום של יותר מ-183 מיליון שקלים עבור בינוי כיתות לימוד במזרח העיר. תמורות אלו נותנות תקווה לעתיד טוב יותר.