תהליך התחדשות עירונית, בניגוד למחשבה הרווחת, מוטל לא רק על כתפיה של הרשות המקומית. להצלחתו של התהליך נחוצה התגייסות ורצון של גורמים רבים וביניהם היזם, העירייה והתושב.

3 צפייה בגלריה
מפגשי שיתוף ציבור ברוממה, קריית יובל ומלחה
מפגשי שיתוף ציבור ברוממה, קריית יובל ומלחה
מפגשי שיתוף ציבור בשכונות העיר
(עומר גילה, הילית שחר, יהונתן היימן)

בשונה מערים אחרות, העיר ירושלים מורכבת לא רק משכונות מגוונות, אלא גם מאוכלוסיות מגוונות ומאופי חברתי קהילתי שונה. לירושלים גם סגנון בנייה ייחודי ונקודות עניין רבות בעלות חשיבות היסטורית.
במטרה לתכנן את ההתחדשות העירונית בהסתכלות רחבה ומותאמת לתושבים, הקימה העירייה אגף ייעודי, האגף לפיתוח עירוני- עסקי אסטרטגי, אשר מטרתו לתכלל את המרכיבים השונים של כל שכונה וכל אזור בעיר ולתפור לכל שכונה 'חליפת התחדשות' אופטימלית וייחודית.
"הידע המקומי הוא הבסיס מבחינתנו לתכנון מיטבי", אומרת שרון מנדלבאום, מנהלת אגף פיתוח עירוני עסקי אסטרטגי במינהל התכנון של העירייה. "המומחים והמומחיות הם תושבות ותושבי העיר. בעיר מגוונת כמו ירושלים קיים מגוון דעות ועל כן אנו חוקרים ומייצרים תשתיות מקצועיות לטובת ייעול תהליכי השיתוף. חשוב לנו להכיר ולהשתמש בידע המקומי, כי הוא התשתית לתכנון נכון של ההתחדשות העירונית".

התאמה לכל שכונה

לדברי מנדלבאום, ההסתכלות העירונית על תהליך ההתחדשות העירונית, נוצרת מתוך שיחה כנה עם התושבים. השיח מתקיים בגובה העיניים, תוך הצגת התוכניות והחלופות השונות, כאשר התושבים שותפים לתהליך ההתלבטות וקבלת ההחלטות. כך, מתקבלים פתרונות מיטביים עבור התושב תוך מיצוי המשאבים העירוניים.

3 צפייה בגלריה
מפגשי שיתוף ציבור ברוממה, קריית יובל ומלחה
מפגשי שיתוף ציבור ברוממה, קריית יובל ומלחה
השיח כולל גם היבטים מחוץ לשכונה המשפיעים עליה
(עומר גילה, הילית שחר, יהונתן היימן)
כחלק מתהליך השיח, מתקיימים שולחנות עגולים בהשתתפות כלל הגורמים המקצועיים בעירייה שנותנים מענה לתושב בכל תחומי החיים שלו – תכנון, תחבורה, מבני ציבור, רישוי ובנייה ואיכות הסביבה. במהלך המפגשים מציפים התושבים, כמי שחיים ביום יום במרחב התכנוני, את הצרכים השונים, את החוסרים ואת הדברים שהיו רוצים ומתרגמים את הצרכים לתוכניות אופרטיביות. תהליך זה מעניק לתושבים מבט מלא ושקוף על סביבת המגורים העתידית שלהם, יום לאחר קבלת המפתח לדירה החדשה. יודגש, כי שיתוף הציבור לא מתקיים רק סביב תהליכי התחדשות עירונית, אלא אף בכל הנוגע למיזמים שונים ברמה הכלל עירונית שמתממשקת לשכונה.

פוגשים את התושבים

לכל שכונה בעיר מונה פרוייקטור המייצר תוכנית שלד סדורה, המתייחסת בעיקר למרחב הציבורי ולשטחים העירוניים. התוכנית נבנית בשיתוף המינהל הקהילתי וזו מוצגת בכנס תושבים. במסגרת הכנס מתקיים שיח עם התושבים על האתגרים והפתרונות השונים. דבר זה נעשה מתוך הבנה שהתושב יודע לדייק מהם הצרכים הקיימים, מה החוסרים, מהן ההזדמנויות וכיצד ניתן לשפר את הקיים.
במקביל לשיח בסוגיות התכנוניות וביחס למרחב הציבורי, מתנהל שיח חשוב לא פחות עם התושבים, ביחס להרגלי חיים בפרויקטים החדשים, במטרה לאפשר את ההתחדשות העירונית גם ברמת התחזוקה והרגלי הצריכה הפרטיים.
אם, למשל, עד היום תוחזקו ארבע קומות בבניין ודייריו התניידו ברכב פרטי לכל מקום, הרי שעם המעבר לבניין חדש וגבוה יותר, הם נחשפים לעולם מושגים חדש – למשל, מערכות מכניות מתקדמות (משאבות מים, פיר אשפה) אשר דורשות תחזוקה שונה וייעודית.

מתחברים לתמונה הכוללת

לצד השינוי הפרטי, מתרחש שינוי גם במרחב הציבורי: מעבר לשימוש בתחבורה ציבורית להסעת המונים, כגון רכבת קלה, רחובות מותאמים להליכה – הצללה, מדרכות רחבות ולצידם שבילי אופנים המקודמים בכל שכונות העיר בהתאם לתוכנית האב העירונית. מאפיינים אלו מאפשרים אלטרנטיבה לשימוש ברכב פרטי ומעודדים שימוש בתחבורה ציבורית מהירה וירוקה יותר.
שילובם של שטחי המסחר והתעסוקה במיזמי התחדשות עירונית, מאפשרים לתושבי העיר הזדמנויות תעסוקה קרובה וזמינה, בסמוך למקום מגוריהם, דבר אשר ייתר את הצורך בנסיעות בין עירוניות למטרות עבודה. כך, בסמוך לביתו, יקבל התושב את כל השירותים הנדרשים לו לקיום אורחות חייו.
סוגיות אלו ועוד, נדונות במפגשים אותם מקיימת העירייה עם תושבי השכונות העוברות תהליכי התחדשות, וזאת לצד הענקת כלים להתמודדות עם המציאות המשתנה.
כחלק מתהליך הליווי אותו מעניקה העירייה לתושבים, נחשפים התושבים להליכי התכנון והבנייה השונים, מרגע הכנת התוכנית, דרך קבלת ההיתרים ועד לאכלוס. כך, למדים התושבים מהם השלבים השונים בדרך לדירה החדשה, ומתי וכיצד הם יכולים להיות מעורבים בתהליך.

"התושבים שותפים אמיתיים"

הילה בכר, סגנית הממונה על התכנון, מספרת על המפגשים המתקיימים בשכונות, במסגרתם מגיעים העובדים הקהילתיים והפרוייקטורים ומוודאים כי תהליך התכנון והעבודה מול הקבלן מתבצעים באופן תקין ומשביע רצון.

3 צפייה בגלריה
מפגשי שיתוף ציבור ברוממה, קריית יובל ומלחה
מפגשי שיתוף ציבור ברוממה, קריית יובל ומלחה
מעודדים מעורבות של התושבים
(עומר גילה, הילית שחר, יהונתן היימן)

"מפגשים כאלו קורים בשכונות המתחדשות, מתוך מטרה שהדיירים יבינו שתהליך ההתחדשות העירונית לא יכול לקרות ללא מעורבותם – כי הם בעלי הקרקע והדירות. זה האינטרס שלהם להבין את משמעות התהליך ולהיות אקטיביים בתהליך ההתחדשות. רק אם הם ירצו בתהליך, הוא יקרה".
עיריית ירושלים רואה בתושבי העיר שותפים אמיתיים לקידום תהליך התחדשות עירונית ותמשיך לפעול למתן כלים לתושבי העיר לקידום מיזמים אלו, תוך מתן מענה אמיתי לצרכים השונים.
מידע נוסף על הפעילות העירונית בתחום ההתחדשות העירונית, נמצא באתר העירוני ובאתר המינהלת העירונית להתחדשות עירונית.