אז בונים יותר או פחות בירושלים? דוח חדש של הלשכה המרכזית לסטטיקה קובע כי בשנה שעברה חלה ירידה בהתחלות בנייה בירושלים. על פי נתוני הלמ"ס ב-2024 החלו בבנייה של 5,183 יחידות דירות, ירידה של 12% לעומת 2023 אז הוחל בהקמה של 5,892 דירות. אבל זה ממש לא סוף הסיפור.
מחסור חמור בפועלי בניין
חשוב להקדים ולהבהיר כי לכאורה מדובר בנתונים הגיוניים, לאור התמשכות המלחמה והמחסור החמור בעובדים, באתרי בנייה ירושלמים שבעבר הסתמכו על כוח עבודה זול מיו"ש. אלא שבעיריית ירושלים טוענים כי הנתונים של הלמ"ס שגויים ולא מעודכנים, הגם שמדובר בגוף המוסמך והרשמי שכל עבודתו היא עיבוד ובדיקת נתונים.
אולי יעניין אותך:
בדוח שפורסם לאחרונה נטען כי בשנת 2024 הונפקו בישראל 77,060 היתרי בנייה לדירות, עלייה של כ-4.5% לעומת שנת 2023 ושיא של לפחות שש שנים. מתברר שהמובילים היו מחוז חיפה עם זינוק של 50.5% לעומת שנת 2023 ומחוז הדרום שרשם עלייה של 24.3%. מאידך נרשמו ירידה במחוז ירושלים (20.6%) וגם במחוז המרכז (13.1%)
אגב, הדוח חשף נתון מדאיג נוסף - בשנת 2024 לקח 29 חודשים בממוצע להקים בניין בישראל, ואילו ממוצע משך זמן הבנייה המשוקלל לפי מספר הדירות בבניין היה 34.3 חודשים. מדובר בעלייה מתמשכת במשך הבנייה בשנים האחרונות ושיא של לפחות חמש שנים. הגם שזהו נתון ארצי, בירושלים המצב חמור במיוחד בשל המחסור בפועלים שנובע מההגבלות על כניסת פועלים מיו"ש, בשל התארכות המלחמה והעיכובים בהבאת פועלי בניין מחו"ל, למרות כל הבטחות הממשלה.
"הנתונים אינם מייצגים נכוחה את המצב"
כאמור, בכיכר ספרא טוענים כי הלמ"ס טועה ומטעה. מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "הנתונים אשר נמסרו אינם מייצגים נכוחה את המצב כפי שבא לידי ביטוי במספר מדדים. בשנת 2024 ניתנו בירושלים 7700 היתרי בנייה חדשים, מספר שהוא הגבוה ביותר לשנת 2024 בישראל, והגבוה ביותר אי-פעם בירושלים. מספר זה, שלגביו לעיריית ירושלים יש השפעה ודאית, גבוה במידה ניכרת מהמספר של התחלות הבניה, כפי שזה מופיע בדו"ח הלמ"ס.
"חשוב לציין כי נתוני הלמ"ס בדבר התחלות הבנייה בפועל נשאבים בדרך של סקרים ובירורים עם יזמים, ומטבע הדברים אינם מהווים מקור מדויק דיו. ואולם גם על פי נתונים אלה, אנו מבחינים כי שיעור התחלות הבניה המצטבר בירושלים בשלוש השנים האחרונות הוא הגבוה בישראל, וככל הנראה זו הסיבה להתמתנות בעליית המחירים עד כדי ירידת מחירי הדיור, רק בירושלים, בשנת 2024. עיריית ירושלים פועלת מול הלמ"ס כדי להשלים את התיאום במסדי הנתונים, כך שפערים כאלה לא יופיעו בעתיד בדיווחים".
למרות פניות חוזרות בלמ"ס בחרו שלא להגיב על הידיעה.
"ענף הבנייה חווה משבר"
בתוך כך מתברר כי ב-2024 חלה עלייה של פי 1.5 בהיקף התחלות הבנייה של דירות במגדלי מגורים מעל 21 קומות בירושלים - 1,354 דירות לעומת 866 דירות ב-2023.
הבדיקה נערכה על ידי CTBUH ISRAE (הפורום הישראלי לבנייה אורבנית וגורדי שחקים) ולשכת שמאי המקרקעין, מבוססת על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. מתברר כי פופולרית במיוחד היא הקמה של מבנים של 6 קומות עם 495 דירות ב-2024, לעומת 167 יחידות דיור בשנה שקדמה לה. מאידך, חלה ירידה במספר בניינים בני 1-5 קומות - 970 דירות ב-2023, לעומת 533 ב-2024.
ובעניין אחר - חברי הנהלת ארגון בוני ירושלים נפגשו לאחרונה עם ראש העירייה משה ליאון, המנכ"ל איציק לארי, מהנדס העיר יואל אבן, מנכ"ל מוריה גלעד בר-אדון, וסגן ראש העירייה אליעזר ראוכברגר המשמש גם כיו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה.
אילן גורדו, יו"ר ארגון בוני ירושלים הודה לראש העירייה "על שיתוף הפעולה הפורה והעבודה המשותפת למען פיתוחה של העיר", אך באותה נשימה הוסיף "ענף הבנייה חווה משבר בשל המחסור החמור בכוח אדם, ההתייקרות של חומרי הגלם, סביבת הריבית הגבוהה והמעורבות הממשלתית הדלה בנושא העיכובים ובמסירה".
רוני בריק, נשיא התאחדות בוני הארץ: "זוהי תקופה קשה בהיסטוריה של ענף הבנייה והתשתיות. אני מאמין בכוח וביכולת של הענף שלנו להתאושש, להתחדש ולהמשיך לבנות את ישראל". מנכ"ל ארגון בוני ירושלים, יונתן ניסים, אמר "כולנו נבחנים במתחם המעשה - כיצד עונים ומפתחים את ירושלים של מטה, כדי שתהפוך לירושלים של מעלה".
ראוכברגר קרא באירוע לממשלה לדאוג להבאתם של עוד עובדים לענף הבנייה, וראש העירייה אמר כי בסוף ינואר יסתיימו עבודות הרכבת הקלה בחלק הראשון של הקו הירוק - מגילה דרך צומת פת, גבעת רם, עם שלוחה לארנה ולטדי.