ועדת השימור העירונית קבעה השבוע כי כל שכונת א־טור בהר הזיתים תוגדר שכונה מקומית לשימור. בסך הכל כיום מתועדים בשכונה כ־120 מבנים לשימור, מתוכם 11 מבני דת ומוסדות ציבור המוגדרים מונומנט לשימור מלא. לנוכח הרגישות הנופית וגרעין הכפר ההיסטורי הבנייה תוגבל לגובה של ארבע קומות בלבד. מעבר לכך נדרשים ריכוז ועדכון של הרשימה הקיימת של המבנים לשימור והשלמת תיקי תיעוד שנמצאו חסרים.
1 צפייה בגלריה
שימור מחמיר. שכונת א־טור
שימור מחמיר. שכונת א־טור
שימור מחמיר. שכונת א־טור
( צילום: שאטרסטוק)

נשמר בקבר

עוד החלטה לא פחות חשובה היא לכלול את בית העלמין היהודי העתיק בתוך השכונה לשימור. מדובר בכלי תכנוני נוסף שבא למנוע פגיעות עתידיות באופי בית העלמין, והוספת גדרות, פריצת שבילים ובניית תוספות בנייה יתבקשו מעתה והלאה לעבור גם את ועדת השימור.
קביעת הוועדה אומנם מציבה הגבלות חדשות לבנייה בשכונה, אך מאפשרת גם קבלת קריטריונים אחידים וודאות נרחבת באשר למקומות שבהם כן ניתן לקדם תוכניות לבנייה ולפיתוח של השכונה המשקיפה להר הבית ולעיר העתיקה ממזרח.
שכונת א־טור, שמשתרעת על מדרונות הר הזיתים, היא המשכו של הכפר שהוקם שם ככל הנראה במאה ה־15. הכפר התפתח בתקופת המנדט הבריטי ובתקופת השליטה הירדנית כמובלעת מנותקת מחוץ לגבולותיה המוניציפליים של העיר.
מ־1967 נכלל הכפר בתחום השיפוט של ירושלים, וכיום מתגוררים בו כ־25 אלף תושבים. הכנסיות הקיימות בשכונה הוקמו במאה ה־19, ואופייה של יתר הבנייה כפרי ערבי, לצד בתי אחוזה ווילות.