טענות לסנקציות בעייתיות באזור התעשייה של מישור אדומים. מתברר כי במתחם המסחרי המתפתח מצפון לירושלים התפתחו גם מטרדי חניה: הפועלים, שברוב המקרים מחנים את רכבם מחוץ לשטחי המפעלים, גורמים להצרת נתיבי הנסיעה ולחסימתם ולבעיות תנועה רבות. עיריית מעלה אדומים והחברה הכלכלית המנהלת את האזור החליטו לשים לכך סוף. אלא שעל פי הנוהל החדש שהן מבקשות להנהיג, עולה לכאורה תמונה של אכיפה בררנית.
2 צפייה בגלריה
יהיו חניות לכולם? מישור אדומים
יהיו חניות לכולם? מישור אדומים
יהיו חניות לכולם? מישור אדומים
(צילום עמית שאבי)

בחוזר שהפיצה העירייה לבעלי העסקים המקומיים, נכתב כי העובדים באזור התעשייה נדרשים לחנות רק בתחום המפעלים שבהם הם פועלים, והבעלים נקראים להסדיר שטחי חניה לכלל עובדיהם בתוך תחומי המפעל. אך בין היתר מודגש כי פלסטיני שיחנה את רכבו מחוץ לשטח המפעל שבו הוא עובד אומנם יקבל תחילה התראה על כך, אך אם לא יקפיד על מילוי ההוראה יישלל ממנו בשלב הבא רשיון הכניסה למישור אדומים.
לעומת זאת לא מצוינים שום הליך או סנקציה שיינקטו נגד עובדים ישראלים שלא ימלאו אחר ההוראה וימשיכו לחנות בשולי הדרכים ובמקומות לא מוסדרים.
הבעלים ומנהלי המפעלים נותרו אובדי עצות באשר לאופן הפעולה מול האולטימטום של העירייה, שכן לטענת חלק מהם, אין להם די מקום בתוך שטח המפעל כדי להכניס לתוכו את כל רכבי העובדים.
"זו גזענות לשמה ואכיפה בררנית", טוען ד', בעלי מפעל במקום. "כשמעלים פתאום, אחרי 30 שנה של שותפות כאן בין ערבים ליהודים, את הנושא הבטחוני - זה סתם תירוץ. אפשר לחשוב על הרבה פתרונות אחרים, יותר יעילים ופחות גזעניים. צריך לבוא איתנו בשיתוף פעולה".
2 צפייה בגלריה
החוזר שהופץ בקרב בעלי העסקים
החוזר שהופץ בקרב בעלי העסקים
החוזר שהופץ בקרב בעלי העסקים
(צילום: פרטי)

העירייה: דווקא הישראלים 'חוטפים'

מעיריית מעלה אדומים נמסר: "בהתאם לצו אלוף, יישובי איו"ש, ובכללם מעלה אדומים, הם 'שטח צבאי סגור', ופלסטינים מורשים להיכנס אליהם כשהם מצוידים באישור עבודה המונפק על ידי המינהל האזרחי. על פי הנחיות מפקדת 'עוטף ירושלים', כניסת רכבים פלסטיניים ליישוב אסורה, אולם מתוך מגמה להקל על המעסיקים קיבלה העירייה את אישור האלוף לאפשר כניסה מוגבלת של כלי רכב של פלסטינים השייכים לעובדים באזור התעשייה בהתאם לשיקולי אגף הביטחון העירוני ובאחריותו.
"בפועל, כלי הרכב של הפלסטינים חונים מחוץ לשטחי המפעלים, תוך ביצוע עבירות חניה, סיכון המשתמשים בדרך, הרס תשתיות ועוד. לעירייה אין יכולת אכיפה ואין דרך לרשום דוחות חניה לכלי רכב בעלי לוחית זיהוי פלסטינית, מה שגורם בפועל לאכיפה בררנית רק כלפי כלי רכב עם לוחית זיהוי ישראלית המבצעים עבירות חניה.
"בנוסף לכל זה, מתקיים השיקול הבטחוני, שבמסגרתו הנחה אגף הביטחון העירוני כי אישורי הכניסה יינתנו בכפוף לחניה בתוך שטח המפעלים בלבד. עיריית מעלה אדומים אינה מבטלת את אישורי הכניסה, אינה קונסת את בעלי כלי הרכב או המעסיקים, אלא פונה בבקשה פשוטה לעמוד בכללי היתר הכניסה ולהחנות את כלי הרכב בתוך שטח המפעלים, מהסיבות שפורטו לעיל.
"יודגש כי הרוב המכריע של העסקים קיבלו את הצעד הזה בברכה, בהבינם כי מטרת הצעד היא להגביר את רמת הביטחון באזור התעשייה".