האם מיזם 'דיאטת הכבישים', המיושם כיום ברחבי העולם, יגיע גם לאוטוסטרדה של דרך חברון? אם תשאלו את הירושלמים, תגלו שכבר מאות מהם רוצים בכך, וזו רק ההתחלה. מדובר בכביש 'אדום' (הרוג בשנה ופצוע בכל שבוע בממוצע) רב־מסלולי, שעל גביו עתידה להתבצע סלילת הקו הכחול של הרכבת הקלה.
2 צפייה בגלריה
 דרך חברון
 דרך חברון
קריאות לצמצום נפח התנועה. דרך חברון
(צילום: אוהד צויגנברג)

בימים אלה הארגונים 'ברחובות שלנו' למען הולכי הרגל ו'אופניים בשביל ירושלים' מריצים בקרב התושבים עצומה הקוראת לראש העירייה משה ליאון לבצע שינוי נוסף במצב הצירים הקיים. הכוונה היא לנצל את העובדה שבקרוב יחלו עבודות תשתית נרחבות על הציר עבור הרכבת הקלה ולבטל אגב כך מספר נתיבים. זאת כדי להרחיב את המדרכות בצד הפונה לשכונת בקעה ולהפוך את הרחוב לשדרה אורבאנית חיה ותוססת עם בתי קפה וחנויות קטנות לאורך הרחוב המחודש. עד כה חלפו רק ימים בודדים מהשקת העצומה, אך כ־400 תושבים כבר חתמו עליה.
"דרך חברון היא ציר ראשי מסוכן עם תנועה לשני הכיוונים החוצה את ארנונה ובקעה", מסביר היזם החברתי יוסי סעידוב ('ברחובות שלנו'). "נתיבי התחבורה הציבורית ממוקמים באמצע הציר וזה מסוכן שבעתיים. זו למשל הסיבה שההורים צריכים להסיע את ילדיהם מהבתים למוסדות החינוך בשכונה, למרות המרחקים הקצרים. צריך לנצל את ההזדמנות של עבודות הרכבת ולהצר את הכביש".
יש לציין כי גם מהנדס העיר יואל אבן דוגל עקרונית במדיניות של צמצום נתיבים במטרה להחזיר את המרחב הציבורי להולכי הרגל. הוא הציג השבוע את יתרונות המודל להצרת כבישים בפרלמנט לאנשי עסקים שקיים יועצו של ראש העירייה, עופר איובי. כעת נותר לראות האם והיכן תבחר העירייה ליישם את המדיניות הזאת, כאשר אין כל ערובה לכך שדרך חברון תימנה עם הצירים האלה.
2 צפייה בגלריה
כך ייראה הרחוב התוסס בדרך חברון
כך ייראה הרחוב התוסס בדרך חברון
כך ייראה הרחוב התוסס בדרך חברון
(הדמיה: ברחובות שלנו)

מהו מיזם דיאטת כבישים (road diets) ?

"דיאטת כבישים" הוא מיזם תחבורתי שמטרתו להצר שטחים לתנועת כלי רכב פרטיים תוך פינוי המרחב לטובת משתמשי הדרך האחרים. פרויקטים כאלו נערכו במגוון ערים בעולם, ובהן דווח על ירידה בתאונות הדרכים, ופריחה במסחר ובמקומות הבילוי.
מהעירייה נמסר: "ראש העירייה והצוות המקצועי למדו את תוכנית 'דיאטת הכבישים' והפיכת דרך חברון לשדרה ירוקה. ראש העירייה הנחה לבחון את הסוגיה בחיוב. יצויין כי הרחבת רשת הרכבות הקלות ומערך הנת"צים צפויים להפחית את תנועת הרכב הפרטי, גם ללא צמצום מספר הנתיבים".