חלק מהחנויות הירושלמיות פתחו השבוע את העסקים בעקבות ההקלות החדשות שהחליטה הממשלה. חלקם מספרים כי גם הפתיחה לא היתה קלה ואחרי מספר שעות הם נאלצו סגרו את עסקיהם.

"פתחנו, זה לא אומר שיש עבודה"

נעים ויקי שראבי מ'שיווק כל'
על החנות: 'שיווק כל' פועלת 40 שנה ברחוב אגריפס (מול סטקיית חצות). החנות מתמחה בכלי בית, מוצרי חשמל קטנים, ציוד קמפינג וגריל ומוצרי גז. הבעלים הוא נעים שראבי, והוא מנהל את העסק במשותף עם בנו יקי (בתמונה למעלה).
6 צפייה בגלריה
נעים ויקי שראבי מ'שיווק כל'
נעים ויקי שראבי מ'שיווק כל'
נעים ויקי שראבי מ'שיווק כל'
(צילום: יואב דודקביץ')
מה עובר על העסק: "להגיד לבעל עסק לסגור את החנות זה לא עניין של מה בכך", אומר יקי. "היה לנו חודש קשה ואנחנו בהחלט שמחים לפתוח מחדש, אבל זה לא אומר שיש עבודה. רוב הזמן זה שעות מתות. חברים ומכרים נכנסים מדי פעם וגם באים לבקר ולתמוך. ברחוב אין כל כך תנועה. העובדה שהשוק עצמו סגור פוגעת גם בנו. מה שקצת מציל את המצב הוא הרישיון למכירת בלוני גז קטנים וחד־פעמיים, שרבים מהעובדים הזרים וגם לא מעט סטודנטים בנחלאות משתמשים בהם באופן קבוע.
"המצב לא קל. אין כמעט הכנסות, ומצד שני חייבים להמשיך לשלם את ההוצאות הקבועות. יש לנו צ'קים בחוץ לספקים שאנו צריכים לכבד ועוד אינספור תשלומים. אני מעריך שייקח עוד זמן, והבעיה היא שלאורך תקופה תהיה כאן קריסה כלכלית ברמה קשה שלא היתה כאן מעולם. עצוב לראות את המצב, אבל אנחנו מקווים לטוב".

"אין תנועה ברחוב"

זהבה בן רוחי מ'שירן תקשורת'
6 צפייה בגלריה
זהבה בן רוחי מ'שירן תקשורת'
זהבה בן רוחי מ'שירן תקשורת'
זהבה בן רוחי מ'שירן תקשורת'
(צילום: יואב דודקביץ')
על החנות: בין ה'חוזרים לחיים' נמצאת גם חנות הטלפונים ואביזרי התקשורת 'שירן תקשורת', שביום ראשון הרימה את הסורגים ופתחה את העסק לאחר שבועיים. החנות הקטנה ברחוב בן הלל 13 קיימת, חיה ומתקשרת כבר 25 שנה. בעלת המקום היא זהבה בן רוחי, שעד לפני פרוץ המשבר העסיקה שני עובדים. שניהם, כמובן, הוצאו לחל"ת עקב הנסיבות.
מה עובר על העסק: השבוע חזרה זהבה לפתוח את החנות עם הרבה חששות, אבל גם עם לא מעט תקוות. "הימים הראשונים היו אכן חלשים, אבל דווקא בימים אלו כולם ראו כמה הסלולרי שלנו הוא מוצר בסיסי והכרחי", אומרת בן רוחי. "עוד אין ברחוב תנועה שמצדיקה שנהיה פתוחים, אבל נכנסו אנשים ואנחנו מתחילים לנער את האבק ולהתקדם. בינתיים אני מתפקדת לבד במקום ולא מחזירה את העובדים הנוספים. יש לי תחושות מעורבות, ולמרות שפתחנו והתחלנו לחזור כביכול לשגרה - זה מחזה עצוב לראות ככה את העיר. אני גם יודעת כמה לא פשוט להגיע לאזור. אותי עצרו מספר פעמים במחסומים בדרך לחנות. ביקשו ממני חוזה שכירות כדי להוכיח שיש לי עסק בכלל. אני מאמינה שהמצב ישתפר, אבל ייקח זמן".

"יש רק טפטוף של לקוחות"

יעקב נבון מ'ויסמן רהיטים'
6 צפייה בגלריה
יעקב נבון מ'ויסמן רהיטים'
יעקב נבון מ'ויסמן רהיטים'
יעקב נבון מ'ויסמן רהיטים'
(צילום: יואב דודקביץ')
על החנות: העסק של ויסמן בתלפיות נוסד ב־1932. לדברי המנהל יעקב נבון, בכל התקופות הקשות במהלך השנים העסק עבד, למעט עשרה חודשים בשנת 1948, כשמייסד החנות נפל בשבי הירדני בקרב על העיר העתיקה.
מה עובר על העסק: "זה לא פשוט לעצור הכל ולסגור את החנות. אני מעריך שהחזרה תהיה איטית וממושכת ושלמשק ייקח שנה לחזור למה שהיה כאן קודם. בינתיים יש רק טפטוף של לקוחות. ביום שלישי נכנסו לחנות שישה אנשים עד שעות הצהריים. יש כמה עסקאות, אבל אין מה להשוות למה שהיה קודם".
לפי שעה החנות החזירה שלושה עובדים למכירות, כאשר שמונה נוספים עדיין בחל"ת. כמו כן החליטו לצמצם את שעות הפעילות ולסגור כבר בשש בערב. "כרגע אין הצדקה לפתוח יותר מאוחר", אומר נבון. "אני מקווה שבעתיד עוד נחזור מהר לשעות פעילות מלאות".
לקבוצת ויסמן יש יכולות וחוסן פיננסי שאין לעסקים קטנים. כמו כן יש לקבוצה מפעל ייצור שהמשיך לפעול בכל התקופה, שכן הוא מייצר גם לשוק המוסדי. "כמו כל עסק, ברור שגם אצלנו הבאנו כסף מהבית", אומר נבון. "למזלנו התקורות שלנו יחסית נמוכות כי הנכס הוא בבעלותנו ואנחנו לא צריכים לשלם שכירות. בינתיים לא נרשמו אצלנו ביטולים של הזמנות, ואם לאיזה לקוח יש בעיה בפריסת התשלומים אנו באים לקראתו. לפני החג היו הזמנות שנתקעו ודברים שנעצרו בנמל או במקומות אחרים, אבל דאגנו למערכות ריהוט חלופיות למי שהיה מעוניין, ללא תשלום נוסף. כך שאף לקוח לא נתקע בחג הפסח בלי פינת אוכל או סלון. אנחנו נצלח את המשבר וננצח - כי אין דרך אחרת".

"בגלגול הקודם היו הרבה תיירים"

דוד ושמעון אלון מחנות כלי הבית 'קנטו'
6 צפייה בגלריה
חנות כלי הבית 'קנטו'
חנות כלי הבית 'קנטו'
חנות כלי הבית 'קנטו'
(צילום: יואב דודקביץ')
על החנות: במעלה המדרחוב פועלת כשנה 'קנטו' - חנות כלי בית לבישול ואפייה ביתית. הבעלים הם האחים דוד (בתמונה) ושמעון אלון, שני בעלי עסקים עם ותק של עשרות שנים.
מה עובר על העסק: "כלי בית זה משהו שאנשים פחות קונים דרך חנויות מקוונות או במשלוחים", אומר דוד. "הם מעדיפים להגיע לחנות, לבחור ולגעת בעצמם במוצרים ולהחליט מה הכי מתאים להם. לכן כבר ביום ראשון היתה לנו תנועה ערה יחסית והופתענו לטובה. עם זאת, בהחלט לא קל לעמוד בכל ההנחיות החדשות, אבל אנחנו מקפידים על כל הנחיה וגם מעירים ללקוח בנימוס מדי פעם כשצריך".
אף שחלפו רק ימים אחדים מאז שחזרו לפעול, הם כבר מאבחנים שינויים בקרב הלקוחות שמגיעים. "בגלגול הקודם היו לא מעט תיירים שקנו על הדרך", מוסיף דוד. "זה ברור שמשהו נעלם. היו גם לא מעט שנכנסו, הסתובבו ובסוף לא קנו דבר. עכשיו זה קהל הרבה יותר ממוקד ותכליתי, שיודע מה הוא מחפש, ומי שכבר נכנס לרוב קונה. אבל אנחנו מאוד אופטימיים וכבר החזרנו את אחד העובדים".

"פתחתי לכמה שעות וכבר סגרתי"

איציק קנר מ'קמפינג'
על החנות: עסק ותיק למכירת ציוד מחנאות, שפועל עשרות שנים במדרחוב בן הלל ונמצא בבעלותו של איציק קנר.
6 צפייה בגלריה
בעלי העסקים
בעלי העסקים
'קמפינג'
(צילום: יואב דודקביץ')
מה עובר על העסק: קנר פתח השבוע מחדש את החנות שבבעלותו וגילה שהחזרה לשגרה עוד יותר קשה. "אני מאוד מאוכזב", הוא אומר. "מקשים עלינו בכל פרמטר אפשרי ואין פה שום חזרה לשגרה. יש קושי להגיע למרכז העיר. הציבור הרחב עוד מונחה להישאר בקרבת הבית ואין בשביל מי להתאמץ ולפתוח. אני פתחתי רק לכמה שעות והחלטתי לסגור ולעבור לעשות כל מיני עבודות במחסן. לפחות ננצל קצת את הזמן. אבל זו לא עבודה שמכניסה כסף, סתם פשוט לעשות קצת משהו יעיל בזמן המת".
קנר נמצא בעסק שנים לא מעטות וחווה גם את תקופת האינתיפאדה והמשברים הגדולים בענף התיירות. לדבריו, יש לו סבלנות רבה והוא מוכן להשקיע לא מעט משאבים וזמן בעסק. אך גם בראייה לטווח רחוק יותר הוא לא רואה את האור בקצה המנהרה וצופה שהמגזר העסקי יתקשה לתפקד עוד תקופה ממושכת. "להערכתי הכול ייקח זמן רב, פרק זמן של חודשים", הוא מוסיף. "אני מוצא דמיון בין מה שאנחנו עוברים וחווים עכשיו לתקופה של מלחמת יום כיפור. אז ההנהגה הגבוהה היתה מנותקת מהשטח ומי שבסוף תפס פיקוד אלו דרגי המג"דים שהיו בשטח ונקטו פעולות עצמאיות. אני מעריך שזה מה שיהיה גם כאן".

"הפגיעה הכלכלית מורגשת"

רמי ורון יוספוף מ'רמי רון'
על החנות: העסק של האחים רמי ורון יוספוף פועל כבר עשרות שנים ברחוב המלך ג'ורג'. הסגירה אומנם צמצמה את פעילותם לאפס, אבל לדבריהם רגע לפני ההחלטה על סגירת החנויות היה לחץ גדול של תושבים שביקשו להצטייד באוזניות ובמכשירי רדיו.
6 צפייה בגלריה
החנות של רמי רון
החנות של רמי רון
החנות של רמי רון
(צילום: פרטי)
מה עובר על העסק: "במהלך הסגר לא הפסקנו לקבל טלפונים מלקוחות שביקשו לרכוש מוצרי חשמל", אומר רון, אך מוסיף: "אין ספק שהפגיעה הכלכלית מורגשת. הגשנו בקשה לפיצוי באתר משרד האוצר ועד עתה לא קיבלנו תשלום. מה שכן, במהלך הבוקר הראשון לפתיחה היו קניות, בעיקר של מכונות תספורת וגילוח".
רון מבקש להעביר מסר לציבור הירושלמי: "זו השעה לסייע לעסקים הקטנים, שהם הנפגעים הישירים ממגפת הקורונה. אנו קוראים לכם להגיע ולרכוש מוצרים מהעסקים הקטנים בעיר כדי לתת להם אוויר לנשימה".