בדרך לטעות היסטורית? הוועדה המקומית אישרה באופן חריג, בדיון נוסף, תוספת בנייה על מבנים לשימור במרכז העיר. מדובר במבנים מהתקופה העותומאנית הממוקמים בסמוך למבוא המתמיד ובקרבת רחוב המלך ג'ורג'. יתר על כן, במתחם הולך ומוקם מגדל על שטח ריק בן 24 קומות שזכויות הבנייה המקוריות שלו התקבלו לפני 15 שנה מניוד זכויות בנייה במבנים בהם נאסרה בשעתו תוספת בנייה כלשהי.
1 צפייה בגלריה
קומפלקס עות'מאני היסטורי. מתחם חסבון
קומפלקס עות'מאני היסטורי. מתחם חסבון
קומפלקס עות'מאני היסטורי. מתחם חסבון
(צילום: המועצה לשימור אתרים)

אולם למרות ניוד הזכיות, לפני כחודש נידונה בקשת היזם לתוספת של שש קומות מעל כל אחד מארבעת המבנים כשמקביל דרש להוסיף עוד שש קומות למגדל 'גן העיר' שיגיע לגובה של 30 קומות. לפני כחודש הוועדה המקומית דחתה את בקשתו וכן נדחתה התוכנית בועדת השימור, אך באופן מפתיע הוחלט להעלות מחדש את התוכנית לדיון נוסף שהתקיים השבוע ובו כאמור אושרה תוספת הבנייה על חלק מהמבנים לשימור וכן הגבהת המגדל בשש קומות.
על פי הצעת הפשרה של מהנדס העיר יואל אבן , תאושר תוספת של שתי קומות בלבד על שניים מתוך ארבעת המבנים לשימור ובתמורה ישנה היזם את יעוד קומות הקרקע במבנים לשימור ממגורים למסחר, דבר שיביא לדעת חברי הוועדה לשינוי אוכלוסיית היעד שתגורר במקום ולא תהיה מיועדת לעשירים בלבד.
מנהל המועצה לשימור אתרים איציק שוויקי התנגד להצעת הפשרה וגם לתוספת הבנייה המוגבלת במבנים לשימור. "המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל רואה בחומרה את הבקשות להרס השימור במתחם חסבון שכוללת מתחם עותומאני מהמאה ה-19", אומר שוויקי. "המתחם הוקם ע"י משפחת חסבון, משפחה ערבית נוצרית עשירה מבית לחם .המתחם מוקף חומה חיצונית ושער רחב וכולל ארבעה מבנים ייחודיים סביב חצר משותפת ושבעה בורות מים. בהחלטה זו קיבלו היזמים מעבר לפי 500 אחוזי בניה לפיצוי על שימור מלא של המבנים ובנוסף זכו בעוד שש קומות במגדל".
"זו שערוריה", מצטרף סגן ראש העיר יוסי חביליו, "היה אסור לאשר כל תוספת בנייה במבנים לשימור והפשרה היא הפסד לעירייה ולציבור הרחב".
מהעירייה נמסר בתגובה: "לאחר סיור במקום של יו"ר הוועדה המקומית, הוחלט לעלות את התכנית לדיון חדש בוועדה".
לעדכונים נוספים – חדשות ירושלים