באים ברע עם האגרה. בהודעות לעיתונות השבוע, העירייה התגאתה בעיקר בפטור שהעניקה לבתי עסק בתחום המזון מאגרות על הוצאת כסאות ושולחנות. אבל כשהמדינה אוסרת ישיבה במסעדות עקב מגפת הקורונה הפטור נשמע ממילא מיותר ולא רלוונטי. מנגד בנושא אגרות השילוט החליטו בעירייה דווקא לא ללכת לקראת בעלי העסקים והסוחרים, הנמצאים בתקופת המשבר הכלכלי הכי גדול שלהם.
1 צפייה בגלריה
חייבו באגרה אפילו על הכיתוב בשמשייה. דודא לפיצה
חייבו באגרה אפילו על הכיתוב בשמשייה. דודא לפיצה
חייבו באגרה אפילו על הכיתוב בשמשייה. דודא לפיצה
( צילום: פרטי)

"עצוב ומגוחך"

בעירייה הנהיגו אומנם בשנה שעברה יוזמה לפטור עסק מאגרה עבור השלט הראשון אבל לרוב, גם לעסק קטן יש יותר משלט אחד ולפעמים אפילו שלושה וארבעה כך שגם כאן מדובר בפטור שלא חוסך הרבה לבעלי החנויות שהציבו אותם.
משה דנגור, הבעלים של 'דודא לפיצה', במדרחוב בן הלל: "המאזן העסקי שלי גרוע, זה כולם יודעים ורואים והעסק סגור אבל את פקחי העירייה זה לא מעניין כך שהם טורחים כבר ביום הראשון של השנה החדשה לשלוח לנו חיובים על אגרות מיותרות. מדובר גם באגרה ותשלום שמאחוריהם אין  שום שירות.
"פקחים באים ומודדים ומצלמים לי כל שלט ושולחים חיוב לפי מטר עם הצילום. אין לי מאיפה לשלם והיו לפחות יכולים לחכות עד סוף הסגר ולשלוח לנו חיובים חדשים כשהעסק פתוח. גם העיתוי מראה שאף אחד שם לא חושב עלינו".
בנוסף לחיוב על השלטים הרגילים, דנגור גילה כי פקחי העירייה הגדילו לעשות וחייבו אותו גם עבור השמשייה בחזית העסק שעליה בסך הכל נכתב שם העסק.
"זה עצוב אבל גם מגוחך. למה שיחייבו אותי על שם העסק שמופיע על השמשייה, זה בכלל לא שלט. זה משהו קטן שלא תורם לי לפרסום וממש להיות קטנוניים, לעשות חיפושים ורק להוסיף עוד חיובים על כלום. מה שעשיתי פשוט לקחתי ספריי שחור ועליתי וריססתי על השם. רק לחסוך עוד הוצאה מיותרת".
גם ראובן בייזר בעלי הבר מסעדה 'מייקס פלייס' ברחוב יפו יש טענות לעירייה על גביית אגרות השילוט ובמיוחד עכשיו. "שלחו לי חיוב על סך 3,092 שקל. על מה ולמה? מהפרסומים של העירייה הייתי בטוח בכלל שהשילוט חינם והאגרה התבטלה. בסוף מסתבר שביטלו את האגרה רק על השלט הראשון. אצלי מכל ששת השלטים של העסק הם בחרו איזה שלט קטן שהוא לא העיקרי בכלל ודווקא עליו לא חייבו אותי. צריך להבין שעסק כמוני בבניין פינתי עם שתי חזיתות ועל עמודים - בלי שילוט ראוי אני נעלם. אני חייב הרבה שילוט לכל צד.
"אני בעד חוק שיגביל שילוט ושידאגו שכולם עושים לפי הנוהל ולא הורסים את הבניין אבל לא צריך לחייב על זה אלפי שקלים. זו אגרה מיותרת ובמיוחד היום היה אפשר לבטל או לפחות לדחות את התשלום. לעירייה לא היה קורה כלום אם היו באים קצת לקראתנו. מדובר באלפי שקלים לכל עסק וזה לא מעט כסף". 
לאחר פרסום הכתבה ב'בונוס' שלח יו"ר התעוררות, עופר ברקוביץ מכתב לראש העירייה בדרישה להרחיב את הפטור לעוד 1-2 שלטים נוספים. במכתבו ציין ברקוביץ כי על העירייה לממש את אחריותה כלפי אלפי עסקים הנמצאים במשבר, וגם להבין כי הגיעה העת לתקן את העול שמכביד על כתפי בעלי העסקים גם בשגרה, בגביית תשלומים שונים ומגוונים.
מהעירייה נמסר: "זו השנה השנייה שבה העירייה נותנת פטור מלא לשלט אחד. כל שלט נוסף הוא בעלות נוספת. בעלי העסקים מכירים את ההסדר העירוני הייחודי בישראל ומוקירים אותו".