מכניסים את שדה עטרות תחת כנפי השימור: בצעד חריג החליטה ועדת השימור פה אחד כי שדה התעופה הנטוש והסגור משנת 2000 מצפון לעיר יזכה למעמד של מבנה לשימור, ובעתיד הוא גם ישוקם וישוחזר אף שטרם נקבע לו ייעוד כלשהו. בניגוד לגורלם של שדות התעופה בגבעת שאול ובשטח שבו שוכנת כיום רמת בית הכרם, זהו שדה התעופה הירושלמי היחיד שמבניו השתמרו ועודם קיימים, וכעת כאמור הוא זוכה לעדנה וימשיך לעמוד על תילו.
2 צפייה בגלריה
שדה התעופה הנטוש בעטרות
שדה התעופה הנטוש בעטרות
שדה התעופה הנטוש בעטרות
(צילום: שלומי כהן)
ההצעה לשמר את המתחם נולדה לנוכח תוכנית הבנייה המסיבית שמקודמת באזור עטרות, שכוללת הקמת שכונה חדשה למגזר החרדי ובה אלפי יחידות דיור. מחלקת השימור קידמה את ההצעה שלפיה השכונה לא תפגע בשדה התעופה למרות מצבו הנוכחי. השימור יכלול את מגדל הפיקוח, המדרגות הלולייניות ובית הנתיבות.
סגן ראש העירייה, אלישע פלג, שתמך בהצעה, טען גם כי ההכרזה על השדה מתחם לשימור 'תשמור' גם את האופציה להכשיר בעתיד הרחוק יותר את שדה התעופה להפעלה מחדש. זאת כל עוד לא יתעוררו חששות בטחוניים להפעילו בשל קרבתו לשטחי הרשות הפלסטינית, מה שהביא לסגירתו בתקופת האינתיפאדה השנייה. אגב, פלג מחזיק ברשיון טיס אזרחי ולמד לטוס בשדה עטרות.
שדה התעופה בעטרות, ובשמו המקורי 'קלנדיה', הוקם בידי הבריטים בשנות ה־20 לשימוש אזרחי, בעוד כל שאר שדות התעופה המנדטוריים היו צבאיים. השדה בעטרות היה פעיל כ־80 שנה, כשמתום המנדט ועד מלחמת ששת הימים הוא שימש את הירדנים ששלטו אז באזור.
2 צפייה בגלריה
אלישע פלג
אלישע פלג
אלישע פלג
(צילום: רפי קוץ)
מדובר בשדה תעופה קטן בעל מסלול אחד שחרף הנסיונות להשמישו לטיסות מעבר לים, הדבר לא צלח בעיקר בשל לחץ בין־לאומי. בשעתו השדה הפעיל טיסות פנימיות לאילת, שדה דב וקרית שמונה, וכן שימש, כאמור, בתי ספר לטיסה.