2 צפייה בגלריה
חשמל סדיר לכולם. ג'בל מוכבר | צילום: שלומי כהן
חשמל סדיר לכולם. ג'בל מוכבר | צילום: שלומי כהן
חשמל סדיר לכולם. ג'בל מוכבר | צילום: שלומי כהן
האם חברת החשמל בדרך למהלך אסטרטגי של כניסה למזרח ירושלים? בתחילת השבוע יחלו עבודות להנחת תשתיות חשמל, שבסופן תיכנס חברת החשמל הישראלית באופן רשמי אל מזרח העיר. כרגע התכנון הוא לחבר את המובלעת היהודית 'נוף ציון' בשכונת ג'בל מוכבר. במכתב שנמסר לתושבים היהודים נחשף כי במהלך יושקעו מיליוני שקלים.
המהלך החל בעקבות תלונות מזה זמן רב מצד התושבים היהודים על הפסקות חשמל תדירות, וזאת עקב חיבורם לרשת המתח של חברת החשמל המזרח ירושלמית (חמ"י). זו אחראית למעשה על אספקת החשמל למזרח ירושלים ברשיון רשות החשמל הישראלית, שממנה היא גם קונה את החשמל (אין לה תחנות ייצור משלה). לאחר שבשנה האחרונה הופעל לחץ פוליטי על הממשלה, החליטו במשרד האנרגיה ומשרד הכלכלה להורות לחברת החשמל לישראל לבצע פרויקט של הנחת תשתית עבור תושביה היהודים של נוף ציון, פרויקט המגורים היהודי בשכונת ג'בל מוכבר, שלאחרונה אגב החלה הרחבה משמעותית שלו בכ־176 יחידות דיור נוספות, לאחר מאבק משפטי ממושך.
"יצוין כי הזנת שכונת נוף ציון מתבצעת באמצעות קנייה של חשמל במתח גבוה מחברת החשמל המזרח ירושלמית", נכתב באוקטובר האחרון על גבי מכתב רשמי מטעם מנהל מחוז ירושלים בחברת החשמל, משה כהן. "הנושא של הזנה מרשת המתח הגבוה של חברת החשמל לישראל נבחן. מדובר בהנחת כבל באורך של כ־2.5 ק"מ. התכנון והביצוע לרבות אישורים צפויים להימשך כשנה". רק נציין כי פרויקט החיבור מוערך בכמה מיליוני שקלים.
ערבים זה לזה
אחווה מעניינת נרשמת במקרה זה כשתושבי ג'בל מוכבר משני צדי המתרס מקדמים בברכה את כניסתה של חברת החשמל לשכונתם ומצפים כי כולם יוכלו ליהנות משירותיה, כל צד כמובן מסיבותיו.
כבר בחודש שעבר הוציא יו"ר המינהל הקהילתי בצור באהר, רמדאן דבש, מכתב לראש העירייה משה ליאון, שבו הוא דורש לחבר את השכונה לחברת החשמל הישראלית. "אנו תושבי שכונת צור באהר. ברצוננו להביע מחאה נגד חברת החשמל מזרח ירושלים אשר מתנהלת בצורה רשלנית כלפי התושבים במזרח ירושלים בכלל ובשכונת צור באהר בפרט.
"בתקופה האחרונה חברת החשמל מבצעת הפסקות חשמל יזומות בשעות השיא של הערב בין 17:00 עד 22:00 באורח יומיומי. מהלך כזה פוגע קשות בכלל התושבים בשכונת צור באהר (קרוב ל־20 אלף תושבים). יש קשישים, חולים שמרותקים למכשירים, תלמידים וסטודנטים שלא יכולים ללמוד בשעות הערב, תינוקות שסובלים מחוסר אמצעי חימום, והרשימה עוד ארוכה. אנו מבקשים מכבודך כראש עיר לנתק אותנו לאלתר מחברת חשמל מזרח ירושלים ולקדם מהלך אשר יחבר אותנו לחברת החשמל המרכזית", נכתב.
גם מאור צמח, יו"ר 'לך ירושלים' ותושב נוף ציון שהוביל את מהלך כניסת חברת החשמל לשכונה, היה מעוניין כי כל בתי השכונה, לרבות הערבים, יחוברו אליה - מטעמיו הפוליטיים.
"החלטתו של שר האנרגיה לצמצם את הזיכיון של חברת החשמל המזרח ירושלמית היא צעד ריבוני משמעותי להוצאת חמ"י ממזרח העיר", אמר צמח ל'בונוס'. "כארגון לקחנו על עצמנו את המשימה לדרוש לצמצם את פערי התשתיות, ואנו עושים צעד משמעותי לרווחת התושבים ולהחלה בפועל של ריבונות ישראל במזרח העיר".