1 צפייה בגלריה
גבעת המטוס. צילום: שלומי כהן
גבעת המטוס. צילום: שלומי כהן
גבעת המטוס. צילום: שלומי כהן
בשורה גדולה לבנייה בירושלים ולזוגות: שחרור גבעת המטוס לבנייה מיידית לאחר הקפאות בנייה של שנים רבות.
ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש העירייה משה ליאון הכריזו היום (ה') כי גבעת המטוס תופשר לבנייה. עוד בתוכנית הפשרת הר חומה ד' ו-ה' עם עוד 2,000 יחידות דיור נוספות. למעשה בגבעת המטוס יש סך של 400 יחידות המוכנות כבר להוצאה לשייווק.
משה ליאון מסר למיינט ירושלים: "מדובר באחד הימים המאושרים שלי מאז שנבחרתי. זה צעד בעל משמעות רבה לעיר ועתידה ולא בגדר של עוד הבטחת בחירות. עכשיו הכל יהיה בידיים שלנו".
ההחלטה של ראש הממשלה ניערה מאבק לא מעט תוכניות בניה בעיר ובסביבה הקרובה שהוקפאו ומחכים רק שמישהו יואיל לקדם אותם. החל מהתוכניות הגרנדיוזיות של יצירת רצף בין מעלה אדומים לירושלים באזור שמכונה אי 1 להתרחבות מזרחה. דרך שדה התעופה הנטוש בעטרות בואכה רמאללה ועד לגבעת המטוס הנמצאת אומנם בתוך העיר אך מאידך נמצאת גם בהקפאה עמוקה מטעמים מדיניים.
סך הכל מדובר באלפי יחידות בנייה למגורים שנמצאים בשלבי תכנון ואישור שונים וחלקם כבר אושרו אך טרם מומשו. התוכנית הזמינה ביותר שניתן להוציא לפועל כבר מחר בבוקר היא בגבעת המטוס. מדובר ב-2,600 יחידות דיור שזכו לאישור הוועדה המחוזית. מתוכם 600 להרחבת בית צפאפא הסמוכה. עד כה לא החלו בעבודות הפיתוח כלל ועד השבוע אף אחד לא הצליח להוציא את התוכנית מהקיפאון בה היא נתונה.
במה שנקרא בתוכניות 'מבשרת אדומים' מדובר בשטח ענק בן 12 דונם בו מתוכננים רק בשלב הראשון כ-32,000 יחידות דיור. בעבר משרד השיכון תיקצב כבר 3.6 מיליון שקל עבור תכנון מפורט והתקציב ניתן עוד בשנת 2014 לעיריית מעלה אדומים, אך בלחץ בינלאומי המדינה החליטה בסוף לעצור את התוכנית האסטרטגית.
בהמשך לנווה יעקב קיימת תוכנית להרחבת השכונה בעוד כ-2,000 יחידות דיור. התוכנית נכללת כחלק מהסכם הגג לפיתוח ירושלים שנחתם בין העירייה, רמי ומשרד האוצר.
בעטרות ישנה תוכנית להסב את אזור שדה תעופה נטוש ולהפוך את השטח המישורי לשכונת ענק חרדית שתגיע לממדים של כ 10000 יחידות דיור.
חבר המועצה יהונתן יוסף מציע קודם כל לממש את גבעת המטוס ואחר כך להמשיך אפילו לחיבור גבעת זאב עם רמות: "כל מה שצריך לעלות דחפורים בגבעת המטוס זו החלטת ממשלה של בנימין נתניהו. זו הזדמנות שלא תחזור. כמו שהצליחו אז לבנות את הר חומה בעידן קלינטון מן הראוי שגבעת המטוס תוקם בעידן של טראמפ. אח"כ אפשר לבנות גם תוכניות נוספות שצריכות עוד הרבה אישורים וזמן רב יותר לביצוע ממעלה אדומים ועד גבעת זאב. ירושלים צריכה להתרחב ללא ספק".
יו"ר ארגון בוני ירושלים, בועז ישראל: "מברכים את ראש הממשלה על ההחלטה לאשר בנייה בגבעת המטוס! זו היא אחת מעתודות הקרקע החשובות לירושלים. יום גדול לנו, לתושבי ירושלים. הבנייה הנוספת תאפשר הצע של דירות נוספות לזוגות צעירים ותחזק את העיר".
יו"ר התעוררות , עופר ברקוביץ מסר: "אני מברך את ראש הממשלה על החלטה נכונה לבניית שכונה חדשה בגבעת המטוס. ההחלטה תסייע לזוגות הצעירים ולכלל האוכלוסיות בירושלים. פעלנו בנושא והעלינו את הדרישה לבנייה בשנים האחרונות פעמים רבות ואני שמח שהוא סוף כל סוף מתקדם".