הוא מהווה כתובת למאות בעלי עסקים - אבל בעצמו נמצא באמצע הליכים לפשיטת רגל, ותחת פיקוח של מנהל מיוחד, וכן התנהלו נגדו תביעות על אי תשלום שכירות עבור מגורים (שהסתיימו בהסכם ובפיצוי התובעים). ביום ג' בשבוע שעבר אף הוגשה בקשה מיוחדת להפסיק לתת לו את הגנת בית המשפט מפני נושים, בגלל התנהגות שלא בתום לב. כך נראים חייו של דרור אטרי, נשיא איגוד לשכות המסחר בירושלים, שאמור לעזור לסוחרים ולבעלי עסקים אך בעצמו שרוי בחובות של מיליונים.
עסק הניקיון שקרס
נפילתו הכלכלית של אטרי החלה לפני שלוש שנים, אז הגיש בקשה למתן צו כינוס ולהכרזתו כפושט רגל לבית המשפט המחוזי. בבקשה, שהוגשה ב־2016, מציין נשיא איגוד לשכות המסחר כי תלויים ועומדים נגדו (נכון ללפני שלוש שנים) 23 תיקי הוצאה לפועל, שמגיעים כמעט לארבעה מיליוני שקלים. החובות הכבדים הגיעו לאחר שעסק שהקים וניהל בתחום הניקיון קרס כלכלית. וכך הוא כתב אז: "כל פשעי היה בהקמת עסק בתחום הניקיון בשנות ה־90... בתחילת הדרך הכל נראה מבטיח, אך אט אט חברות אשר העסיקו את פועלי הניקיון דרך העסק שהפעלתי החלו על דעת עצמן לשלם בצ'קים דחויים".
על פי דברי אטרי בבית המשפט בשנת 2016, הוא היה חייב אז ליטול הלוואות בנקאיות וגם להיעזר באנשים פרטיים. "במשך שנים שילמתי לאט לאט את חובותיי, והצלחתי להחזיר חלק בלתי מבוטל מהחובות, אך לצערי אני נמצא כיום על סף ייאוש מההתנהלות מול ההוצאה לפועל וכן קורס תחת נטל הפרנסה".
ואכן בסוף שנת 2016 ניתן לאטרי צו כינוס שמגן עליו מהחובות הכבדים שאליהם נקלע. עם זאת במסגרת הצו מוטלות עליו לא מעט הגבלות. אחת הגדולות שבהן היא איסור יציאה מהארץ. עקב זאת, כאשר אטרי מבקש להשתתף באירועים הכרוכים בנסיעות מעבר לים - הוא נדרש להיתר מיוחד מבית המשפט. עם זאת הוא קיבל את רשות בית המשפט לנהל חשבון עו"ש בבנק אך להשתמש בכרטיס אשראי ללא מסגרת אלא עם חיוב מיידי. כמו כן מונה לאטרי מנהל מיוחד, שינהל את כל נכסיו.
ההגבלות על הטיסות
בגלל מצבו המשפטי, ביוני האחרון נאלץ אטרי לבקש מבית המשפט לאפשר לו לנסוע לוועידה מיוחדת בבחריין. הנימוק שנתן: הוא הוזמן לוועידה פוליטית בינלאומית במפרץ. "ההשתתפות הינה הכרחית, שכן מדובר באירוע רב חשיבות אשר יש בו להביא ליוזמות עיסקיות".
ושימו לב מה על אטרי לעשות כדי לצאת מעבר לים. על פי דרישת המנהל המיוחד, היה עליו להביא תלושי שכר של ערבים, כאשר עליהם להסכים שיוצא נגדם צו עיכוב יציאה מהארץ עד שאטרי יחזור מהאירוע. בסופו של דבר נשיא איגוד לשכות המסחר עמד בתנאים והצליח להמריא.
אלא, כפי שתראו מאוחר יותר, נסיעתו הרגיזה עד מאוד את נושיו, וגרמה לכך שבבקשה מיוחדת לבית המשפט הם השמיעו טענות נגד האישור שקיבל להמריא מכאן.
דירת היוקרה והתביעה
"הנתבעים (אטרי ורעייתו; ל"ת) הינם שוכרים ומפירי הסכמי שכירות סדרתיים". כך נפתח כתב תביעה נגד נשיא איגוד לשכות המסחר בירושלים ורעייתו. התובעים הם בעלי דירת יוקרה במודיעין שבה התגורר אטרי בשנת 2013. על פי התביעה הזוג אטרי "התיימרו להמשיך לשבת בדירתו היקרה ביותר של התובע, דירת דופלקס, ולא לשלם דבר או חצי דבר חלף חובתם לשלם שכ"ד חודשיים בסך 5,400 שקל". את התנהלותו מול אטרי מתאר התובע בכתב התביעה באופן הזה: "כל דברי הנתבעים וכל הבטחותיהם הינם על הקרח בלבד". לבסוף הוצא לבני הזוג צו פינוי מאותה דירה והם נאלצו לצאת מדירת הדופלקס היוקרתית.
"לא אדם ישר לפנינו"
השבוע נרשמה התפתחות חשובה בכל הקשור לתיק החובות של אטרי ובאשר לחוב דמי השכירות. עו"ד אלי פישר, המייצג נושים שאטרי חייב להם כספים, ביקש להפסיק את הליכי פשיטת הרגל שמנהל אטרי, ולמעשה מעניקים לו את הגנת בית המשפט מפני הנושים.
עו"ד פישר משתמש במילים קשות נגד נשיא איגוד לשכות המסחר בירושלים. לטענתו, אטרי טס לחו"ל וחגג שם כאוות נפשו (יש לציין כי הדבר נעשה באישור מלא), והוא מביע תהייה על כך שדבר זה ניתן לו.
עוד מציין פישר בבקשה שהגיש כי לא מגיעה לנשיא איגוד לשכות המסחר בירושלים ההגנה מפני הנושים, שאותה קיבל במסגרת הליכי ההוצאה לפועל. את ההגנה הזו הוא מתאר כ"זכייה בפיס", של אטרי.
ועוד מוסיף עו"ד פישר בבקשה, בהתייחסו לאטרי - "לא אדם ישר לפנינו, לא אחד שכשל בתום לב בעסקיו, אלא אדם לא ישר בעליל אשר דרך התחבולות, העורמה, העלמת הדברים ועיוות הדברים היא נר לרגליו על כל צעד ושעל".
וכעת הוא מגיע לסיבה שבגינה ביקש את הפסקת הליכי פשיטת הרגל: "החייב שלפנינו ואשתו שכרו דירות משלושה בעלי דירות בעיר מודיעין, והשאירו אחריהם חובות של מאות אלפי שקלים".
על פי הבקשה, השיטה של אטרי היתה "לשלם חודשיים-שלושה ראשונים, ולאחר מכן, מאחר שלא הפקיד כל ערבויות ממשיות, להפסיק לשלם. משפטי פינוי נפתחים ואז הוא מקפיד לבקש דחיות רבות כדי ליהנות מעוד חודשים רבים של דחייה בניהול המשפט ולהרוויח שכר דירה שלא שולם".
הטענות העיקריות נגד אטרי (*) "מפר הסכמי שכירות באופן סדרתי" "לא כשל בתום לב בעסקיו" "דרך התחבולות והעורמה היא נר לרגליו" "ההכנסות הינן הרבה יותר מהמדווחות על ידו" * על פי תביעות ובקשות בבית המשפט
עוד מתארת הבקשה של הנושים כיצד ניסו לפעול בנושא, אך לשווא. לדבריהם, למרות בקשותיהם "לפתוח את המגירות וספרי החשבונות, לדרוש תדפיסי חשבון בנקים עדכניים ומלאים, לדרוש תלושי שכר, לבדוק את הרכב שעליו נוסע אטרי, לבדוק מה חיפש לו אטרי בחו"ל ואם יש לו חשבונות בנק בחו"ל או נכסים בחו"ל - לא זכו כל בקשותינו לכל מעשה הולם".
עו"ד פישר טוען גם כי "ההכנסות הינן הרבה יותר מהמדווחות על ידו... קשריו הרבים (וכאן מפרט פישר את כל האח"מים שעימם נפגש אטרי; ל"ת) מניבים לו הכנסות רבות מהצד".
התאגיד הנעלם
במסגרת בקשתו לפשיטת רגל בשנת 2016 ציין אטרי כי הוא "פועל באופן ציבורי לשינוי חקיקה, שינוי תהליכים חברתיים והסדרת מעמד העובד בארץ, באמצעות ניהול 'האיגוד הכל ארצי'". בנוסף צירף אטרי תלושי משכורת לבקשה לבית המשפט המחוזי מהאיגוד המדובר.
ברישום בתלוש המשכורת צוין כי מספר התאגיד הוא 589961846. אלא שבהליך משפטי אחר שנידון בבית הדין האזורי בתל אביב בעניין 'האיגוד הכל ארצי', ציינה השופטת ד"ר אריאלה גילצר־כץ כי "בדיקה ברשות התאגידים מעלה כי לא קיימת חברה שמספרה 589961846, אולם התובעת הוציאה קבלה עם מספר ח.פ זה". כך השופטת. והיא הוסיפה: "זאת ועוד, אין כל מידע ברשם החברות או ברשם העמותות וחברות לתועלת הציבור על התאגדות ששמה 'האיגוד הכל ארצי מפעלי הניקיון והאחזקה'".
בדיקה של "ידיעות ירושלים" העלתה כי אותו איגוד מחזיק בדף פייסבוק תחת השם 'האיגוד הכל ארצי של פועלי הניקיון והאחזקה בישראל', אלא שמספר הטלפון המתנוסס בפרסומים רשמיים של האגודה מנותק.
"בקשות סרק"
פרקליטו של אטרי, עו"ד ליאור כספי, בתגובה: "מר דרור אטרי מצר על הבמה שעיתונכם בחר להעניק לאנשים אלה שכל מטרתם הינה המשך פגיעה בו ובמשפחתו, ולכבס כתבות עבר שכבר פורסמו בעיתונים. באופן פלא בחרו מר עזרן וב"כ עו"ד אלי פישר שלא לספר על מעלליהם הרבים כנגד מר אטרי ומשפחתו, לרבות התלונות שהוגשו כנגדם במשטרה, צו הטרדה מאיימת שהוצא כנגדם, שהביא להרחקתם מקרבת ביתו של מר אטרי.
"עצוב לראות כי השניים בחרו לתת מידע חלקי ואף שקרי ולא ציינו כי כל ערכאה משפטית שאליה פנו, לרבות הניסיון לבקש לפסול את בקשתם לצו כינוס, נדחתה. לאחרונה ביהמ"ש הדגיש בפני ב"כ המכובד עו"ד פישר כי בית המשפט אינו עוסק ברכילות ועליו להגיש את כל הראיות לטענותיו למנהל המיוחד, לא זאת בלבד, ניתן לו זמן ארוך לעשות כן ומעבר לשליחת בקשות סרק ללא סימוכין וכיבוס חלקי אמירות לא הועבר דבר וחצי דבר. משהבינו שהמנהל המיוחד לא התרשם שיש בידם את הראיות הדרושות התומכות בטענותיהם כפי שהינם מעלים כעת, בחרו לזרוע חול בפני הציבור באמירותיהם השקריות ולחפש כותרות בעיתון. אם לא די בכך, ברור שלא ציינו את דרך התנהלותם הן בקבלת צו בית המשפט על הטרדה מאיימת פעמיים כנגד מר עזרן ופעם כנגד ב"כ עו"ד פישר והן צו הפינוי שהינם מתהדרים בו שקיבלו במעמד צד אחד, שבוטל ע"י ביהמ"ש.
"מר אטרי הינו קורבן של השיטה הנהוגה בארץ שלפיה עסקים קטנים ובינוניים מקופחים ומנוצלים ע"י מוסדות המדינה והמערכות הפיננסיות הפועלות בארץ. בניגוד למרבית בעלי העסקים ששוקעים בדיכאון והאשמות עצמיות, מר אטרי החליט שהוא מקדיש את חייו למאבק למען העסקים הקטנים והבינוניים, וכך הוא עושה בשנים האחרונות, כנשיא לשכת המסחר של ירושלים.
"מר אטרי מבקש להדגיש כי אין לו אלא להצטער על התנהלותם של מר עזרן ועו"ד פישר, שבחרו להכפישו מזה שנים בכל כלי תקשורת אפשרית ובכל במה אפשרית, לפעול באלימות כלפיו וכלפי משפחתו. ולהדגיש כי במיוחד כמי שעבר כאמור תקופה לא קלה הוא רואה בתפקידו שליחות להמשיך ולסייע לחבריו בקהילה העסקית המתמודדים כיום מול אתגרים לא פשוטים ובכוונתו להמשיך ולעשות כן כשליח נאמן של חבריו".