1 צפייה בגלריה
מוזיאון הפרגוד. צילום: יואב דודקביץ'
מוזיאון הפרגוד. צילום: יואב דודקביץ'
מוזיאון הפרגוד. צילום: יואב דודקביץ'
בעלות: ציבורית - בעבר נכס של החברה הממשלתית פרזות, בשנים האחרונות בידי העירייה.
תיאור הנכס: התיאטרון שוכן במבנה אטום ללא חלונות בפינת הרחובות ניסים בכר ובצלאל. הוא שוכן בתוך מעין מחסן או מרתף תת־קרקעי שהכניסה אליו היא מלמעלה והאולם פונה כלפי מטה. במקור היה במקום בור מים, ויש הטוענים כי גם אורווה וחמאם טורקי. מעל לחלל המרכזי שכנו משרדים ודירת מגורים ששיפץ במו ידיו מייסד התיאטרון אריה מארק.
ימי הזוהר: תיאטרון פרגוד נוסד בשנת 1969 ועבר למשכנו המוכר שלוש שנים לאחר מכן 1972 ושימש משכן להצגות פרינג', הופעות בידור, ג'אז ורוק מתקדם. בין השאר הוא היה אולם הבית של הלהקות נושאי המגבעת ואטרף, ולהקת הדג נחש קיימה בו את הופעותיה הראשונות.
מה קרה: כבר באמצע שנות ה־70 הוצא צו לפינוי הנכס, כשחברת פרזות רצתה לקדם תוכנית לבניית מבנה מגורים במקום כחלק מיוזמה רחבה יותר לשיקום השכונה המוזנחת. בסופו של דבר התוכנית ירדה מעל הפרק, בהתערבותו האישית של ראש העירייה דאז טדי קולק, והמקום המשיך לפעול ואף זכה לסיוע תקציבי מהעירייה. בשנת 2005 נסגר המקום לבסוף בהוראת בית המשפט העליון, ומאז הוא עומד בשיממונו. בשנת 2012 פורקה חברת פרזות והוחלט כי הכסף והנכסים שבבעלותה יועברו לידי זכאי הדיור הציבורי בעיר, וכך עבר מבנה התיאטרון לבעלות העירייה. בפועל ההחלטה על הריסת המבנה והקמת יחידות דיור נותרה על הנייר בלבד.
איפה זה תקוע: הבניין עומד כבר שנים נטוש, ריק ומוזנח. לפני כשנה העביר ראש העירייה דאז ניר ברקת קול קורא, ובעקבותיו החלטה רשמית בעירייה למסור את המבנה לידי עמותת 'רוח חדשה' לצורך פעילות חברתית. אך בפועל לא קרה דבר.
במקביל, וכנראה ללא ידיעתו של ברקת, המבנה הובטח גם לעמותה למורשת עדת האורפלים. העמותה שואפת להקים שם מוזיאון למורשת להווי של העדות שגרו בשכונת נחלאות בעבר, כגון הכורדים והאורפלים. נוסף על המוזיאון יהפוך המבנה, על פי תוכניתם, למקום לפעילויות תרבות ואירועי פולקלור.
בפברואר השנה, בעקבות ההחלטה על מסירת הבניין לשימושה של 'רוח חדשה' אמר אלי לוי מעמותת האורפלים: "כבר שבע שנים אנחנו מנהלים דיונים מול העירייה, ולפני כן מול פרזות, על תוכניתנו להקים בפרגוד מוזיאון מורשת לעדות שהקימו את השכונה. ההחלטה על מסירתו לידי 'רוח חדשה' נעשתה במחטף בשלהי הקדנציה של ניר ברקת בראשות העירייה. אין לנו כוונה לוותר על המקום".
הגבלות לשימור: לדברי מנהל מחוז ירושלים של המועצה לשימור אתרים, איציק שוויקי, "תיאטרון פרגוד היה מוסד התרבות הרב־תחומית הוותיק בירושלים. הוא נוסד ב־1969 בנחלאות ושימש במשך שנים חממה לעשרות אומנים. המבנה מיועד לשימור מלא, והוא ניתן לשיקום ולשימור בהתאם להנחיות מחלקת השימור של העירייה".
העירייה: "מבנה פרגוד הועבר לבעלות עיריית ירושלים מידי מחברת פרזות. מצבו הפיזי של המבנה רעוע, ונחוצה השקעה של מיליוני שקלים כדי להביא אותו לרמה פיזית שתאפשר שימוש בו. בעתיד יוחלט על אופן השימוש במבנה".