1 צפייה בגלריה
בית גשר. עשרות מיליוני שקלים. צילום: יואב דודקביץ'
בית גשר. עשרות מיליוני שקלים. צילום: יואב דודקביץ'
בית גשר. עשרות מיליוני שקלים. צילום: יואב דודקביץ'
עסקת מיליונים: אחרי שלוש שנים שבמהלכן הבניין היה ריק והוצע למכירה או להשכרה, נמכר לאחרונה בשלמותו בית גשר לשעבר, מאחורי רחוב דוד המלך, צמוד למלון וולדורף אסטוריה. המחיר המבוקש עבור הנכס עמד מאז תחילת החיפושים על 20 מיליון דולר, כלומר קצת פחות מ־80 מיליון שקל.
שטח הבניין, המתפרס על שלוש קומות ולובי, הוא כ־2,700 מ"ר. הוא כולל משרדים, כמה אולמות, אודיטוריום. בית כנסת, פטיו, חדר אוכל, חדרי ישיבות וגם אכסניית נוער. לצד הפעילות החינוכית של עמותת גשר בשנות שהותה במקום, פעלו בו חלק מהתקופה הזאת גם בית קפה ומזנון, ששירתו את באי המקום לצד לקוחות מזדמנים ותיירים.
מדובר בבניין אבן ישן שהיה נטוש בשנים האחרונות, כך שיידרשו כמובן לשיפוץ מקיף ועיצוב מחודש בהתאם לרצונו ולתוכניותיו של הבעלים החדש. עם זאת, מצב התחזוקה שלו מוגדר מצוין.
הבניין נמצא ברחוב דוד בן שמעון – סמטה צדדית שמקשרת בין רחוב אגרון לרחוב דוד המלך. קומת הקרקע היא חלק ממבנה ישן ששופץ מראשית ימי ההתיישבות מחוץ לחומות, ועליה נוספו שלוש קומות בבנייה מודרנית. חדרי האכסניה עצמם כוללים מקלחון ושירותים.
עורך הדין והשמאי קובי ביר מעריך כי שוויו של הבניין כיחידה שלמה אחת עומד על 90-85 מיליון שקל. החישוב הזה כולל 2,650 מ"ר שאושרו לשטחי בנייה עיקריים, וכן 151 מ"ר נוספים שיש עליהם היתר בנייה, כך שבסך הכול מדובר ב־2,801 מ"ר שהותרו לבנייה. מתוכם נבנו בפועל 2,710 מ"ר. ייעוד החלקה הוא למוסדות, כך שהרוכש צריך להפעיל בו עמותה או מוסד ציבורי או חינוכי כלשהו, או לחלופין לנסות לשנות את ייעוד הקרקע בתוכנית בניין העיר.
גשר של נדל"ן
השם 'בית גשר' נשאר מהגוף האחרון ששכר אותו במשך שנים רבות ונותר מזוהה איתו: עמותת 'גשר מפעלים חינוכיים'. מדובר בארגון שהוקם בשנות ה־70 במטרה לעודד דו־שיח בין מגזרים שונים בציבור היהודי בארץ, כגון חילונים ודתיים, שמאלנים וימנים וכדומה, ולבנות ביניהם גשרים.
במשך השנים נערכו במקום אירועי תרבות רבים, וכן סדנאות והשתלמויות עבור מורים, אנשי תקשורת, אנשי כוחות הביטחון, בני נוער ופעילים חברתיים. כמו כן פעל בבניין בית מדרש לקהל מעורב של חילונים ודתיים, ונמצאו בו גם משרדיה של קרן גשר לעידוד קולנוע רב־תרבותי. לאחר פינוי הנכס עברה פעילות העמותה למקום חלופי ברחוב הרצוג, לא הרחק ממתנ"ס בית הנוער העברי.
הבניין נמצא בבעלות שני אנשי עסקים פרטיים שהעבירו את הטיפול במכירתו או השכרתו לטיפולה של משרד התיווך שבבעלות אלכס לוסקי. שם אישרו לנו השבוע שהנכס אכן נמכר, אך הם אינם רשאים למסור פרטים על העיסקה ומכבדים את פרטיות הרוכש.