1 צפייה בגלריה
העלייה לא מפסיקה. בניין ברמת שרת. צילום: שלומי כהן
העלייה לא מפסיקה. בניין ברמת שרת. צילום: שלומי כהן
העלייה לא מפסיקה. בניין ברמת שרת. צילום: שלומי כהן
ירושלים של מעלה, לפחות בכל הקשור לדיור. הנתונים החדשים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) חושפים עלייה חדשה במחירי השכירות בעיר, ועלייה לא זניחה במחירי הקנייה.
המחיר הממוצע לשכירות בישראל עמד בסוף הרבעון האחרון של 2018 על 3,915 שקל - עלייה של 3.05 אחוזים בהשוואה ל־2017. כך עולה מנתוני הלמ"ס. בירושלים עלו המחירים ב־3.03 אחוזים, יותר מאשר בתל אביב (2.74 אחוזים) וכמעט פי חמישה מהעלייה בעלות השכירות באזור השרון (0.64 אחוז). את העלייה הגבוהה ביותר במחירי השכירות רשם אזור חיפה (4.97 אחוזים), ואילו בגוש דן נרשם זינוק של כארבעה אחוזים.
למעשה, על פי עדויות של שוכרים, כמעט כל מי שמחפש דירה להשכרה במרכז נתקל בקושי גדול ובתחרות קשה עם מחפשי דירות אחרים. התוצאה היא כמובן אותה עלייה שנתוניה נחשפים עכשיו. השפעה נוספת היא איבוד היכולת להתווכח או לנהל משא ומתן על המחיר. שוכרים מעידים כי הם פשוט נאלצים להסכים ובמהרה למחיר שמציעים להם בעלי הנכס.
עלייה גם במחירי הנכס
לא רק השכירות בעיר התייקרה. בחודשים נובמבר-דצמבר 2018 נרשמה עלייה של 1.5 אחוז במחירי הדירות בירושלים, בהשוואה למדד אוקטובר-נובמבר בשנה שעברה.
בהשוואה למקומות אחרים, מדובר בעלייה גבוהה במיוחד. כך, במחוז הדרום העלייה בתקופה שנבדקה היתה בשיעור של 1.2 אחוז, ובמחוז המרכז היא עמדה על 0.5 אחוז בלבד. במחוז חיפה מנגד חלה ירידה של אחוז, ובמחוז תל אביב ירידה של 0.5 אחוז.