1 צפייה בגלריה
קמפוס בצלאל. נמכר. צילום: יואב דודקביץ'
קמפוס בצלאל. נמכר. צילום: יואב דודקביץ'
קמפוס בצלאל. נמכר. צילום: יואב דודקביץ'
כמאה מיליון שקל זה הסכום שבו נמכר הקמפוס של האקדמיה לאומנות ולעיצוב בצלאל בהר הצופים. הקונה הוא יזם שמעוניין להסב את המבנה לפרויקט לדיור מוגן, כך שבעתיד יהפוך המבנה הסטודנטיאלי למגורים עבור הגיל השלישי. לשם כך יצטרכו כמובן להסב את הייעוד של הנכס בתוכנית בניין העיר. על כן התקבל לכך מראש אישורה של האוניברסיטה העברית, שהקמפוס נמצא בתחומה.
מכירת הנכס נועדה לספק חלק משמעותי ממקורות המימון להקמת הקמפוס החדש של האקדמיה לאומנות במגרש הרוסים, שם מושלמות כעת עבודות החפירה. הליך המכירה המורכב נמשך זמן רב. כבר לפני כמה שנים החל ההליך הפומבי של המכירה. בהמשך עברו להתמחרות ומשא ומתן ממושך מול הרוכשים, וכעת העיסקה נסגרה לבסוף.
לאורך התקופה הזאת נולדה גם יוזמה שהוביל יו"ר דירקטוריון בצלאל, דן מרידור, למכירת הקמפוס לצה"ל במטרה להקים בו את מרכז המכללות הצבאיות החדש - תוכנית שנויה במחלוקת שמקודמת כיום ליד הכפר השבדי מעל עין כרם. מרידור נפגש לצורך כך גם עם שר הביטחון, אולם אף על פי שבמשרד הביטחון ראו את הנושא בחיוב, היוזמה לא יצאה בסופו של דבר אל הפועל בעקבות התנגדות הדרג הבכיר במטכ"ל.
יפנים במגרש הרוסים
האדריכלים היפנים ריוני שיזאווה וקזואו סג'ימה מחברת SANAA, שזכו בתחרות הבינלאומית לעיצוב הקמפוס החדש במרכז העיר, יקימו מבנה ייחודי בשטח עצום של 60 אלף מ"ר בנויים, מהם 45 אלף מ"ר מעל פני הקרקע והשאר מתחתיה. גובה הקמפוס החדש לא יהיה אחיד ויגיע לכל היותר לחמש קומות, כשבאזור הרגיש בצד הפונה לעבר הכנסייה הגדולה במגרש הרוסים יהיו שתי קומות בלבד. המעצבים היפנים קיבלו לידם את הפרויקט לאחר שהזוכים המקוריים נפסלו. האדריכל המקומי שיהיה שותף ליפנים הוא אריה קוץ.
שטח המגרש כולו עומד על 13.5 דונם והוא צמוד למוזיאון אסירי המחתרות וגובל בבניין העירייה וכיכר ספרא. במקום צפויים ללמוד כ־2,500 סטודנטים מכל המחלקות, כשגם הסטודנטים לארכיטקטורה שלומדים כיום בבניין בצלאל ההיסטורי ברחוב ש"ץ יעברו לקמפוס החדש. את מקומם יתפסו תלמידי התואר השני של בצלאל.
האלמנט העיצובי המרכזי בקמפוס של במגרש הרוסים יהיה גגות שטוחים, ש'ירחפו' מעל הקירות. חללי למידה ומרחבים ציבוריים ייווצרו בין עשרות עמודים מעוגלים שידמו לחורשה של עצים. כמו כן תוקם כיכר קטנה בין הקמפוס לבין כנסיית 'השילוש הקדוש' הרוסית. אלמנט נוסף ייצור הרגשה של מעין פירמידה, שכן מסות הבנייה והיקפיה ילכו ויצטמצמו כלפי מעלה, כך שכל קומה תהיה צרה באופן משמעותי מהקומה שמתחתיה.
על גגות הקומות ישלוט הצבע הירוק, שכן מתוכננות שם גינות גג גדולות עם הרבה צמחייה רבה. לצד חללי הלימוד ייבנו גם אולמות לשימוש הקהל הרחב וכן גלריה ציבורית, בית קפה וחנות או שתיים. כמו כן יעשה שימוש רב בחלונות זכוכית, בעיקר לצורכי תאורה. קומת הסדנאות התחתונה תהיה שקופה לגמרי, על מנת שהעוברים ושבים יוכלו לצפות מרחוק בעבודות הסטודנטים.
מתחת לקמפוס ייחפר חניון תת־קרקעי שיחובר מתחת לפני השטח גם לחניון כיכר ספרא. שניהם ינוהלו על ידי חברת עדן. התקציב הכולל להקמת הקמפוס החדש עומד על 360 מיליון שקל, שמהם כאמור מאה מיליון יתקבלו ממכירת המבנה הקיים בהר הצופים. מימון נוסף יגיע מהמועצה להשכלה גבוהה והשאר יגויס מתרומות.