1 צפייה בגלריה
כביש בגין. צילום: שלומי כהן
כביש בגין. צילום: שלומי כהן
כביש בגין. צילום: שלומי כהן
כביש הטבעת המזרחי יוצא לדרך. חברת התשתיות העירונית מוריה פרסמה לאחרונה מכרז לסלילת הקטע הדרומי של הכביש ההיקפי של מזרח העיר, מצומת שייח' סעד עד נחל דרגה. העבודות כוללות עבודות עפר, פיתוח תשתיות, הקמת גשרים וסלילת הכביש.
נתיב התחבורה החדש, שזכה לכינוי 'הכביש האמריקאי' אמור להיות כביש עורקי שיחבר את השכונות הצפוניות והדרומיות במזרח העיר, וכך לאפשר גם לנוסעים בין בית לחם לרמאללה לא להיכנס לפקקים ולעומסי התנועה של העיר ולעקוף את דרך חברון העמוסה. כך שמהרבה בחינות אפשר לראות בו את המקביל לכביש בגין במערב העיר.
מדובר בכביש מהיר שלאורכו יוקמו כמה מחלפים ויגיע בסופו של דבר מג'בל מוכבר וארמון הנציב עד עיסאוויה והר הצופיםץ הוא יתחבר בין שאר גם לכביש הראשי המוביל למעלה אדומים ליד מנהרת הר הצופים. אורכו הכולל יגיע לכעשרים קילומטר ועלות סלילתו מוערכת בכ־1.2 מיליארד שקל.
הכביש נמצא על מפות התכנון כבר קרוב לשלושים שנה וגרר התנגדויות רבות, בעיקר של הכפרים הערביים שבקרבתם או בתחומיהם הוא עתיד לעבור. כפי שדווח ב'בונוס', התוכנית יצרה בעיות רבות מסילוואן, בשל הבנייה הבלתי חוקית הרבה לאורך התוואי המתוכנן שלו. העירייה הוציאה צווי הריסה נגד כמה מהבתים בכפר שנבנו ללא אישורים במקום שבו הכביש אמור לעבור. התושבים אף ניסו להציע חלופות אחרות לתוואי שיצמצמו את הפגיעה בבנייה הקיימת, אך ללא הועיל.
על פי תנאי המכרז, על הקבלן להיות בעל סיווג בלתי מוגבל (ג'5) ועם רקורד של עבודות בהיקף כספי של 74 מיליון שקל בפרויקט אחד לפחות בחמש השנים האחרונות. המכרז ייסגר ב־16 ביולי.