1 צפייה בגלריה
צילום: גיל יוחנן
צילום: גיל יוחנן
צילום: גיל יוחנן
עשר שנים אחרי שנחשפה פרשת השחיתות שהשחיתה את קו הרקיע של דרום העיר, 8 מגדלים חדשים ייבנו במתחם ׳הולילנד׳: לאחר שש שנים של הקפאה בעקבות פרשת השחיתות הגדולה ביותר שידעה העיר, חוזרים לבנות במתחם הולילנד - ובגדול. הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה אישרה השבוע סופית את התוכנית המחודשת, שתיכנס לתוקף בימים הקרובים ותאפשר ליזמים הנוכחיים - חברת הולילנד ורמי לוי - לפעול מול העירייה להוצאת היתרי בנייה.
על פי התוכנית החדשה ייבנו במתחם עוד שמונה מגדלים במקום תשעה בתכנון המקורי. המגדל הקיצוני יהיה דומה בגובהו למגדל הגבוה העומד במתחם כיום ובו 31 קומות ובגובה של 121 מטר.
במתכונת החדשה יוקצו עוד שטחים למבנה ציבור והמרווחים בין המגדלים יגדלו לעומת התכנון הקודם. בסך הכול ייבנו עוד 470 דירות יוקרה חדשות, שיצטרפו ל־650 היחידות הקיימות. 220 מהן ייבנו על ידי רמי לוי והיתר על ידי חברת הולילנד.
בנוסף קיימת בהולילנד גם תוכנית לבניית שטחי מסחר בשטח של 1,574 מ"ר וכן מתחם מלונאות במגרש הדרומי. את התכנון מחדש של המתחם ביצע האדריכל חיים קהת ממשרד 'מנספלד קהת אדריכלים'.
עכשיו, אחרי שהבנייה הופשרה ואושרה במוסדות התכנון, אפשר לצפות להגשת תביעות מצד חלק מהיזמים שנפגעו מההקפאה של העבודות במתחם בשש השנים האחרונות. כמו כן ייתכן שידרשו פיצוי גם על הפגיעה, המינורית למדי, הכרוכה בצמצום מספר יחידות הבנייה לעומת מה שאושר במקור.
"הולילנד הוא אסון תכנוני ואורבני", הזהיר השבוע נציג הארגונים הירוקים בוועדה המחוזית אברהם שקד מהחברה להגנת הטבע. "זו זוועה אדריכלית שעדיין לא נראית במלואה והשינויים לא מתקנים את המעוות. אבל הוועדה לא יכלה לעשות הרבה - היה לה מנדט מצומצם ואי אפשר לתקן משהו שמקולקל כל כך מיסודו".
גם חברת המועצה לורה ורטון הסתייגה השבוע מהאישור: "חזרתה של הבנייה בהולילנד אינה מבשרת טובות לעיר. מתברר שאפילו בושות, קנסות וכלא לא עוצרים פרויקטים מגלומניים מכוערים שהפכו את העיר לבירת השחיתות. עצוב שקופת העירייה חשובה יותר מתכנון טוב שמתחשב בתושבי העיר".