1 צפייה בגלריה
הפטריארך היווני תיאופילוס. צילום: שאטרסטוק
הפטריארך היווני תיאופילוס. צילום: שאטרסטוק
הפטריארך היווני תיאופילוס. צילום: שאטרסטוק
סלט יווני קפוא: מקל משפטי בגלגלי עיסקת הענק להעברת 246 חלקות קרקע בירושלים מהפטריארכיה היוונית לידי חברה פרטית: שופט בית המשפט המחוזי בעיר אלי אברבנאל עצר השבוע בפועל את העיסקה למכירת קרקעות הפטריארכיה בטלביה ובניות. השופט דחה עתירה של הפטריארך, באמצעות עו"ד ידידיה לוונטל, שבה דרש להורות לעירייה להנפיק לו תעודה המעידה על היעדר חובות ב־246 חלקות בשכונות הללו.
האישור נחוץ להשלמת העיסקה שבמסגרתה הפטריארך מכר את הבעלות על אותן חלקות לשותפות בשם 'ניות קוממיות השקעות'. דחיית העתירה תעניק לעירייה עוד פרק זמן של כמה חודשים לגיבוש עמדתה בעניין. עד אז השותפות לא תוכל להעביר את הבעלות על החלקות בטאבו.
על פי העתירה, נציג הקונים פנה לעירייה כבר לפני למעלה משנה, עד שבחודש יוני, תשעה חודשים אחרי הפנייה, החליטו לפנות לבית המשפט. העותרים טענו שמדובר בסחבת בלתי נסבלת שמונעת מהם להשלים את חילופי הבעלות וגורמת להם "נזקים גדולים", בין השאר בגלל הקושי שלהם לקבל הלוואה תמורת משכנתה על הקרקע.
אולם השופט אימץ את עמדת העירייה, שטענה כי מדובר בעסקת מקרקעין חריגה בהיקפה - יותר ממאתיים חלקות - וחריגה גם בסוגיות המשפטיות שהיא מעוררת. לכן, קבע, משך הזמן שחלף עד כה, בדרך להשלים את הבקשה ולאתר את כל החובות על כל החלקות, היה סביר.
כזכור, בשנת 2011 רכשה השותפות 'ניות קוממיות' מהפטריארך את זכויות החכירה העתידיות מ־2050 למשך מאה שנים. כלומר אם קק"ל (שחכרה את הקרקע מהיוונים) תבחר לממש את זכותה ולהשאיר את המבנים במקומם, דמי החכירה יעברו לידי החברה. אם קק"ל לא תממש תוכל 'ניות קוממיות' לגבות דמי חכירה ישירות מהדיירים.