1 צפייה בגלריה
אסון ורסאי. 15 מבנים לא מאותרים. צילום: שלומי כהן
אסון ורסאי. 15 מבנים לא מאותרים. צילום: שלומי כהן
אסון ורסאי. 15 מבנים לא מאותרים. צילום: שלומי כהן
פסק הדין שמפצל את הבעלים הרבים של מגרש אולמי ורסאי בתלפיות. לאחר שהמגרש נמכר ב־22.5 מיליון שקל, כפי שנחשף בבונוס, התעוררה מחלוקת בין כ־17 בעלים שונים כיצד תחולק התמורה ביניהם. חלקם היו בעלי שטחים נחותים, כגון מחסנים וחניונים, וחלקם בעלי שטחי מסחר שעלותם גבוהה יותר. כמו כן חלק לא מבוטל רכשו את זכויותיהם בכלל לאחר האסון הנורא.
החלטת בית המשפט שניתנה לאחרונה מחלקת את כספי המגרש באופן שווה בין הבעלים השונים בהתאם לשטח שהיה בבעלותם כפי שרשום בפנקס המקרקעין ולא על פי עלות השטח ואיכותו. כך לדוגמה שטח של חניון או של מחסן שווה לשטח מסחרי בחזית.
בפסק הדין, שניתן בבית משפט השלום בעיר בידי השופטת מוריה צ'רקה, נקבע כי לאחר שבית או בניין נהרסים, הבעלות בקרקע נרשמת על פי חוק המקרקעין בהתאם לחלקם היחסי של הבעלים ברכוש המשותף, וכך צריך לחלק גם את התמורה עבור מכירת המגרש.
עוד קבעה השופטת כי הדבר יוצר אחידות וודאות. אומנם חלק מבעלי הנכסים לא יקבלו את השווי המלא של הנכס שהיה בבעלותם ואבד באסון, אך את הפיצוי על הנזק אמורים בעלי המקרקעין לקבל לא משותפיהם לאסון אלא ממי שגרם לו, אם התרשל, או ממי שביטח את הנכס, אם היה מבוטח.
הפסיקה תקפה לכל נכס או בניין שנמצא בבעלות משותפת ורשום בתקנון מוסכם ושגרתי שלא בוצע בו שינוי יזום בידי הבעלים השונים.
בין בעלי הקרקע נמצאים חברות, מספר בנקים וגם בעלי אולם ורסאי עצמו.
בפסק הדין נקבע עוד כי ההליך המשפטי לא נועד להשיב את המצב לקדמותו ואין בו משום תיקון או פיצוי על הנזק שאירע.
שותפים יוצאים ובאים
ב־24 במאי 2001, במהלך חתונה, קרסה רצפת אולם האירועים במה שנודע כ'אסון ורסאי'. מההתמוטטות נהרגו 23 איש ונפצעו מאות. הקריסה גרמה נזק רב לבניין, שנהרס לאחר מכן. השכנים בבית המשותף שחרב נעשו שותפים בבעלות על המגרש שנותר בדרך בית לחם בתלפיות. מאז האסון מתנהלת לסירוגין התביעה לפירוק השיתוף במגרש. בינתיים רבים מהשותפים המקוריים מכרו את זכויותיהם ויצאו מהשותפות וחדשים באו במקומם.
כדי לקדם את פירוק השיתוף הוחלט באוקטובר 2016 כי המגרש יימכר בהתמחרות פנימית בין השותפים הנוכחיים. ההתמחרות אכן נערכה והמגרש נמכר לחלק מהשותפים. שוויו של המתחם, ששטחו שני דונם בלבד, נגזר מכך שהוא כלול בתוכנית האב של תלפיות ולפיכך אפשר להפוך אותו לבניין מגורים או לשטח מסחרי.
את הליך המכירה יזם איש העסקים אייל גור, שהחזיק ב־38 אחוז מהנכס. הרוכש, עורך דין, רכש את המתחם בשם אחד מלקוחותיו.
לאחר המכירה המחלוקת האחרונה שנשארה להכרעה היא אופן החלוקה של 22.5 מיליוני השקלים שהתקבלו בתמורה. מחלוקת זו, כאמור, הוכרעה השבוע בעזרת בית המשפט לאחר שהבעלים לא הגיעו להסכמה על כך ביניהם.