1 צפייה בגלריה
ליפתא. (ארכיון). צילום: שלומי כהן.
ליפתא. (ארכיון). צילום: שלומי כהן.
ליפתא. (ארכיון). צילום: שלומי כהן.
המאבק להצלת הכפר ליפתא: החברה להגנת הטבע מצטרפת למאבק נגד קידום תוכנית הבנייה בכפר ההיסטורי. במכתב ששלחה בשבוע שעבר מנכ"לית החברה איריס האן לשר האוצר משה כחלון היא קוראת לבטל את התוכנית הקיימת ולעשות תכנון מחדש של הבינוי במקום. לטענתה, לתוכנית המוצעת אין כל חשיבות במאמץ הלאומי לקידום הקמת דיור בר השגה, שכן מדובר במספר דירות קטן יחסית (למעשה יחידות צמודות קרקע) שמיועדות לבעלי יכולת כלכלית גבוהה בלבד. לעומת זאת יש לאזור חשיבות עצומה בהבטחת השימור והפיתוח הזהיר של הכפר. לדבריה, התכנון נעשה עוד לפני הסקר הארכיאולוגי המקיף שערכה לאחרונה רשות העתיקות, וקיים פער בלתי ניתן לגישור בין הממצאים לבין התוכנית.
עד כה נמנעה החברה להגנת הטבע מלהתנגד לתוכנית. הסקר של רשות העתיקות שנערך במקום הוא יחיד במינו ובהיקפו בארץ, ולטענתה ממצאי הסקר מחייבים שינוי תפיסה מוחלט בנוגע לחשיבות המקום, שמתוארך לימי בית ראשון.
מדובר במכלול ממצאים הכוללים מבנים, מתקנים חקלאיים ומרחבים ציבוריים שאפשר להציג למבקר לפי שכבות שונות והמקום הוא נכס מורשת היסטורית ונופית בעל חשיבות עולמית.
האן מציעה כי שר האוצר הממונה על רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) הוא היחיד שיוכל להורות על ביטול התוכנית בשלב כה מתקדם. במקביל, בחברה להגנת הטבע מציעים כי רמ"י בשיתוף העירייה, אנשי אקדמיה ורשות העתיקות יקימו צוות חשיבה משותף כדי להעלות רעיונות יצירתיים וחדשניים לשיקום הכפר ההיסטורי של ליפתא ולפיתוחו.
על פי התוכנית הקיימת יוקמו מספר עשרות יחידות דיור בבנייה נמוכה, וכמו כן יוקם מתחם תיירותי מלונאי בסדר גודל של מלון בוטיק ובו מספר מצומצם של חדרי אירוח.