1 צפייה בגלריה
אופניים להשכרה. חלום רחוק. צילום: עמית שעל
אופניים להשכרה. חלום רחוק. צילום: עמית שעל
אופניים להשכרה. חלום רחוק. צילום: עמית שעל
מה הסיפור: העירייה קידמה בשנתיים וחצי האחרונות מיזם להקמת תחנות להשכרת אופניים ברחבי העיר, בדומה לזה שקיים בתל אביב ובערים מרכזיות רבות בעולם. נעשתה עבודה מקיפה, הנושא תוקצב כבר בשנת 2016 ב־1.25 מיליון שקל, והוכן מכרז בינלאומי שהיה אמור להתפרסם במהלך חודש מאי אשתקד.
סגן ראש העירייה לשעבר תמיר ניר, שקידם את הנושא, היה בקשר עם החברה התל אביבית 'תל־אופן' וקיבל מהם מידע ומסקנות במטרה לשפר את המודל, להתייעל ולהבטיח את רווחיות המיזם. גם משרד התחבורה תומך במיזם באופן עקרוני ואמור לקחת חלק בתקצובו.
נקודות ציון: נמצא מודל שהותאם לעיר והובטח כי העירייה תעניק למפעיל המסחרי רשת ביטחון כלכלית. המיזם אמור לעבוד גם בסופי שבוע ובחגים, ימי חופשה שבהם הביקוש לשירות עולה. אך נושא השבת בעייתי עבור חברי המועצה החרדים, והוסכם שתחנות להשכרת אופניים שיוצבו באזורים החרדיים של העיר לא יופעלו בשבתות. כחלק מהחיפוש אחרי פתרון לעניין נבחנה גם האפשרות שהעירייה תהיה פחות מעורבת בעצמה בהקמת המיזם ושגוף ציבורי אחר, כגון המינהליים הקהילתיים, יקדם אותו.
אולי הבעיה הגדולה ביותר היא שסגן ראש העירייה לשעבר תמיר ניר, שקידם את הנושא, פרש בינתיים מהעירייה, וכיום אין אף בכיר בכיכר ספרא שמחובר לעניין ורואה חשיבות בקידומו
מחזיקת תיק התחבורה דאז, מסרה בזמנו בתגובה: "זהו פרויקט חשוב מאוד לעיר ואנחנו עובדים קשה להוציא אותו לדרך. אני מאמינה שכבר בחודשים הקרובים המכרז יפורסם". ואילו ממשרד התחבורה נמסר ש"המשרד תומך במיזם ומעודד אותו, ונמצא בדיונים בנושא עם העירייה".
אז למה מחכים? המיזם בתל אביב נתקל בקשיים בתחילת דרכו ולא היה רווחי, מה שלא מנע ממנו להתרחב בהצלחה גם לגבעתיים הסמוכה. בירושלים החששות בנוגע להצלחת הפרויקט המורכב רבים אף יותר. מעבר לבעיית הפעילות בשבת, גם הטופוגרפיה ההררית בעיר הקודש מקשה על המיזם, והתקציבים של משרד התחבורה לא הובטחו עדיין, למרות ההצהרות על תמיכת המשרד ביוזמה.
אולי הבעיה הגדולה ביותר היא שתמיר ניר, שקידם את הנושא, פרש בינתיים מהעירייה וכיום אין אף בכיר בכיכר ספרא שמחובר לעניין ורואה חשיבות אישית בקידומו.
מהעירייה נמסר: "עיריית ירושלים מקדמת את המיזם להקמה ולהפעלה של מתקני אופניים להשכרה. בעקבות שינויים וחידושים בענף השכרת האופניים, נבחנות טכנולוגיות מתקדמות להפעלת הפרויקט. המכרז יפורסם עם השלמת הבדיקות בנושא".