1 צפייה בגלריה
החניון בגבעת התחמושת. מכה לבאי קרית הממשלה. צילום: רפי קוץ
החניון בגבעת התחמושת. מכה לבאי קרית הממשלה. צילום: רפי קוץ
החניון בגבעת התחמושת. מכה לבאי קרית הממשלה. צילום: רפי קוץ
'חנה שלם וסע': מהפכה בחניוני 'חנה וסע' של הרכבת הקלה בירושלים: לאחר יותר מארבע שנים שבהן החניונים הצמודים לתחנות הרכבת היו פתוחים בחינם לכל דורש, בקרוב תותר חניה ללא תשלום רק למשתמשי הרכבת הקלה והאוטובוסים. כל שאר המשתמשים ייאלצו לשלם, ומדובר בסכום לא מבוטל. על פי התוכנית, התעריף ליום חניה יעמוד על 57 שקל.
כדי לגבות תשלום בחניונים אלו נאלצה העירייה לעדכן חוק עזר עירוני, וכך אכן נעשה. בשבוע שעבר הנושא אושר בהחלטה בוועדת הכספים בכיכר ספרא ולאחר מכן גם בישיבה של מועצת העירייה.
מדובר כיום על שלושה חניונים קיימים - בהר הרצל, גבעת התחמושת ופסגת זאב. במקביל חניונים נוספים על התוואי של הארכת הקו הקיים ושל הקווים החדשים כבר זכו לאישורי בנייה בשנים הקרובות. כיום החניונים מאוד פופולריים ומלאים במרבית שעות היום אך לא בהכרח על ידי מי שעולה על הרכבת הקלה, לכן מאות נהגים יושפעו מההסדר החדש.
למרות היותה באופוזיציה, חברת מועצת העירייה פלר חסן־נחום מברכת על הסדרת התשלום: "זה צעד נכון וחשוב לעידוד השימוש בתחבורה הציבורית כדי להגיע למקומות מבוקשים כגון מרכז העיר ומקומות העבודה".
יש לציין כי מלכתחילה החניונים נבנו מתקציב הרכבת הקלה, כך שלמדינה היה חלק גדול במימון, באמצעות משרד התחבורה. בהקמת שלושת החניונים הושקעו 75 מיליון שקל.
בתחילה החניונים נותרו ריקים יחסית, אך כיום יש להם ביקוש רב, וכמובן חלק לא מבוטל של החונים כלל אינו עולה לרכבת ונהנה מחניה חופשית בניגוד לתכנון המקורי. אחת הדוגמאות הטובות לכך היא החניון בגבעת התחמושת, שהפך פופולרי ביותר ומשרת כיום גם את עובדי המדינה שעובדים ממש מולו בקרית הממשלה. כמו כן החניון משרת את אלפי האזרחים שבאים מדי שבוע למקום.
החניון בהר הרצל קיימים 530 מקומות חניה, בגבעת התחמושת מדובר על 700 מקומות חניה. גם בפסגת זאב מדובר בחניון פתוח, אך הוא הקטן מהשלושה ויש בו רק 300 מקומות חניה.