התחזית: קרוב ל־5,000 עובדים ימצאו מקום בתעשיות המקדמות בירושלים בחמש השנים הקרובות. כך על פי מחקר שמגלה מהם הצרכים האמיתיים של ההיי טק הירושלמי.
2 צפייה בגלריה
עד 2027 עוד 4,800 עובדי היי-טק
עד 2027 עוד 4,800 עובדי היי-טק
עד 2027 עוד 4,800 עובדי היי-טק
(אילוסטרציה: shutterstock)

לצורך העלאת פריון העבודה בבירה וכדי לעודד חיילים משוחררים וצעירים ללימודים אקדמיים ולתעסוקה בעיר, נערך במהלך כל השנה האחרונה מחקר מקיף וראשון שמטרתו לראות לאילו עובדים בדיוק זקוקה תעשיות ההייטק והביומד ולהגדרת הדרישות ממנו.
את המחקר הוביל וביצע מוסד שמואל נאמן בשיתוף עם הפורום הכלכלי חברתי וה־Business Roundtable הישראלי, מיסודם של נשיאות המגזר העסקי, המשרד לירושלים ומורשת, עיריית ירושלים והרשות לפיתוח ירושלים.

קשה למצוא עובדים

המחקר, שהסתיים לאחרונה וממצאיו מתפרסמים כעת, ביקש לזהות מגמות בדרישות הנוגעות להון האנושי של שוק העבודה באזור ירושלים. מיפוי זה יסייע לקובעי המדיניות בעיר בהחלטות הנוגעות להשקעת משאבים ולבניית מענה מותאם שיכול להביא לשגשוג בענפים אלה.
הממצאים מבוססים על סקר שעליו ענו מעל 100 חברות בתחומי ההייטק והביומד בעיר וכן על כ־20 ראיונות עומק עם בכירים בחברות מן התחומים הללו. המחקר בחן את התחומים המקצועיים והמיומנויות המקצועיות הנדרשות בתעשיות ההייטק והביומד בירושלים, את הקשיים בגיוס עובדים חדשים ואת הפתרונות האפשריים לבעיה זו, וגם התייחס ל'בעיית הג'וניורים', הנוצרת כאשר צעירים מסיימים את מסלול הלימודים הגבוהים אך אינם מוצאים תעסוקה מכיוון שהכשרתם אינה תואמת את צורכי המשק.
מהדוח עולה כי לרוב חברות ההייטק (69%) וחברות הביומד (87%) יש קושי בגיוס עובדים חדשים במידה בינונית עד רבה מאוד, ונמצא כי בחמש השנים הקרובות הצפי למספר העובדים שיגויסו בתחומים אלה עומד על כ־4,800 איש. כמו כן, אף שרוב המשיבים מבקשים לגייס עובדים בעלי תואר אקדמי, חלקם מוכנים להתגמש ולגייס עובדים גם ללא תואר אקדמי שהם לאחר הכשרה מקצועית ו/או ניסיון צבאי ולהכשירם בחברות לתעסוקה בתחומים מסוימים.

2 צפייה בגלריה
גידול ניכר בשטחים להייטק. הר חוצבים
גידול ניכר בשטחים להייטק. הר חוצבים
הדרישה העיקרית: ניסיון. קרית ההייטק בהר חוצבים
(צילום: יואב דודקביץ')

הבעיה העיקרית בגיוס עובדים שאיתה מתמודדות החברות נעוצה במציאת עובדים בעלי ניסיון בתחומי ההייטק והביומד המתאימים לדרישות שלהן. החברות בירושלים עומדות בתחרות גבוהה מול חברות באזור המרכז, בין היתר בגלל היצע משרות גדול יותר במרכז הארץ. רוב המשיבים (75%) דיווחו כי במשרות שאליהן החברה צפויה לגייס עובדים נדרשת יכולת למידה עצמית, ויותר ממחצית מהמשיבים (59%) דיווחו כי עבודת צוות היא מיומנות חשובה שנדרשת מהעובד.

מה מחפשים? הדרישות הכי נפוצות של חברות ההייטק והביו־מד בעיר

  • כישורים: יכולת למידה עצמית ועבודה בצוות
  • השכלה: הנדסת תוכנה והנדסת מחשבים
  • ביומד: מדעי החיים, ביולוגיה וביו־טכנולוגיה

בראש: תוכנה ומחשב

מבחינת תחומי הלימוד הנדרשים ביותר, נמצא כי המקצועות בתעשיית ההייטק הם תוכנה ומחשבים: כשני שלישים (63%) מחברות ההייטק ציינו כי נדרשים עובדים בעלי השכלה בהנדסת תוכנה, כשליש (39%) בהנדסת מחשבים/מדעי המחשב וכשליש (31%) הנדסאי תוכנה. תחומי הלימוד הנדרשים בביומד הם מדעי החיים וביולוגיה, ביו־טכנולוגיה וכימיה.
כשני שלישים (68%) מחברות הביומד ציינו כי נדרשים עובדים בעלי השכלה במדעי החיים או ביולוגיה, כשני שלישים ציינו את הביו־טכנולוגיה, וכמחצית (43%) ציינו את הכימיה. בנוסף, כשליש (38%) ציינו את לימודי התוכנה והמחשבים כתחום לימוד נדרש.
תובנה מעניינת שעולה מהדוח מתמקדת בנכונות של החברות להעסיק סטודנטים ובוגרים ללא ניסיון וכן חיילים משוחררים וצעירים עם ניסיון צבאי רלוונטי או לאחר הכשרה מקצועית. למעלה ממחצית מהמשיבים הדגישו את מוכנותם להעסיק בוגרים ללא ניסיון. עם זאת, צורת העסקה זו דורשת השקעה מרובה של משאבי החברה בהכשרת העובד, ולכן החברות יוכלו לעשות זאת בהינתן סיוע כלכלי.