מהצפון ועד הדרום: חברת מוריה, החברה לפיתוח ירושלים, אישרה השבוע את תכנית העבודה לשנת 2021. היקפי ביצוע יעמדו על סך של כ-2.2 מיליארד שקל. מדובר בתוכנית הכוללת ביצוע פרויקטי תחבורה, פיתוח ותשתיות, פיתוח אורבני והקמת מבני חינוך וציבור שיבוצעו במהלך השנה הקרובה, בהשקעה כספית חסרת תקדים של כ-2.2 מיליארד שקל, ההשקעה השנתית הגדולה ביותר בתחומים אלו בירושלים בעשורים האחרונים. בישיבת הדירקטוריון, צוין כי תוכנית העבודה של שנת 2020 עמדה על תקציב של כ-1.8 מיליארד שקל. גם חברת עדן בירושלים אישרה השבוע את תוכנית העבודה של החברה לשנת 2021. היקף התוכנית – כ-205 מיליון שקלים, עליה של פי 1.5 מתוכנית העובדה לשנת 2020.
אלה הפרויקטים המרכזיים לשנת 2021:
עבודות התשתית של הרכבת הקלה: במהלך שנת 2021 צפויות להסתיים עבודות התשתית - אינפרא 1 של הארכת הקו האדום (הקו הקיים) עם השלמתם של שני המקטעים האחרונים - בחלק הדרומי עד למגדל האשפוז בבית החולים הדסה עין-כרם ובחלק הצפוני עד לשכונת נווה יעקב. אורכו הסופי של הקו האדום הינו כ-22 ק"מ.
כל המקטעים של הקו הירוק נמצאים בשלבי ביצוע וחלקם אף הסתיימו. הקו הירוק, באורך של כ-19 ק"מ, יתחיל בקמפוס האוניברסיטה העברית בהר הצופים ויסתיים בשכונת גילה. בנוסף הקו יכלול שלוחות נוספות לשכונת גבעת שאול ולשכונת מלחה.
ההפרדה המפלסית בצומת הגבעה הצרפתית: ברבעון השני של 2021 תחל מוריה בביצוע עבודות הכרייה של 4 מנהרות באורך כולל של 4.5 ק"מ ובעומק מקסימאלי של כ-40 מטר, מתחת לשלושה צמתים ראשיים - צומת הגבעה הצרפתית , צומת הקברים וצומת 'קוקה קולה'. מדובר בפרויקט התחבורתי הגדול ביותר בשנים האחרונות בצפון ירושלים שיביא להקלה משמעותית בעומסי התנועה באיזור.
מחלף סחרוב: במהלך 2021 יושלם במלואו פרויקט מחלף סחרוב החדש, שייפתח לתנועה בתצורתו הסופית.
פרויקט הכניסה לעיר – שדרות שז"ר: במהלך 2021 צפויות להסתיים בשדרות שז"ר עבודות השלד של קומות החניון התת-קרקעי בן 5 קומות המכיל כ-1,300 מקומות חניה. בנוסף, במסגרת הפרויקט מבוצעת הפרדה מפלסית לתחבורה ציבורית ולכלי רכב פרטיים ומעבר תת-קרקעי להולכי רגל.
הכפלת כביש המנהרות (60): הפרויקט כולל כרייה והקמת שתי מנהרות חדשות לצד המנהרות הקיימות, הקמת גשר וכן הוספת שני נתיבי תנועה לכל כיוון ונתיב תחבורה ציבורית מתחלף.
פרויקט הכביש האמריקאי: מדובר בפרויקט התשתיות הגדול ביותר המבוצע במזרח ירושלים מאז איחוד העיר, הכולל הקמת כביש אורכי מרכזי המחבר בין השכונות במזרח העיר מצפון לדרום ומדרום לצפון. הפרויקט הינו באורך של כ-10 ק"מ.
הקמת נתיבי תחבורה ציבוריים: במהלך השנה יוקמו נתיבי תחבורה ציבורית ומסלולי תחבורה ציבורית בצירי תנועה ראשיים בעיר. בין הפרויקטים המרכזיים: נת"צ שדרות בגין (דרום) ונת"צ מהכניסה לעיר דרך רחוב ירמיהו ושמגר-שפע חיים ועד להר חוצבים.
התחנה המרכזית בצפון העיר: מסוף וחניון האוטובוסים 4/9 במחלף גולדה מאיר כולל את הקמת מסוף נוסעים וחניון אוטובוסים לקווים עירונים ובן-עירוניים. חניון האוטובוסים ישתרע על פני כ-20 דונם ויכלול כ- 215 מקומות חנייה לאוטובוסים.
הקמת מבני חינוך ומבנים ציבוריים: במהלך השנה יוקמו 17 מבני חינוך חדשים במזרח ובמערב העיר, הכוללים 122 כיתות לימוד חדשות של בתי-ספר ו-7 גני ילדים אשר חלקם יימסרו לקראת חודש ספטמבר 2021, לפתיחת שנת הלימודים הבאה. כמו-כן במסגרת תכנית העבודה לשנת 2021, נכללים פרויקטים שונים של הקמת מבני ציבור בעיר.
פיתוח אורבני בשכונות: במהלך השנה ביצוע פרויקטי פיתוח בשכונות החדשות כדוגמת מורדות ארנונה (פיתוח השטחים הציבוריים, תשתיות, מערכת הכבישים וכדומה), הקמת גני משחקים חדשים, פארקים וגינות ציבוריות כדוגמת שדרוג גן סאקר, מגרשי ספורט, הקמת מערך שבילי אופניים ושבילי הליכה, שדרוג רחובות ועוד.
בין הפרויקטים המרכזיים של חברת עדן: פיתוח אזורים אסטרטגיים בעיר, קידום תב"עות אסטרטגיות במגרשים עירוניים, קידום פרויקט רובע הכניסה לעיר, הקמת מבני ציבור כגון קמפוס ירושלים לאמנויות ושדרוג מוסדות ציבור – בית הספר לצילום מוסררה, מרכז ז'ראר בכר, מצחם בית הנוער, מתחום זיו, פיתוח מרכזים מסחריים ברחבי העיר.
בנוסף, כפי שפרסמנו במיינט ירושלים ייפרסו 25 עמדות להשכרת אופניים ברבעון הראשון של שנת 2021. המערך יכלול כ-200 זוגות אופניים רגילים וחשמליים. בין הפרויקטים הנוספים: קידום מיזמים לאנרגיה מתחדשת, תכנון וביצוע מבני וחללי תרבות ברחבי העיר, והקמת והפעלת חניונים ציבוריים ומציאת פתרונות ייחודים במרכזי התעסוקה והשכונות. בין המיזמים שיסתיימו בשנת 2021 – חניון בית הדפוס, חניון זיו, חניון הנביאים.
ראש עיריית ירושלים, ויו"ר דירקטוריון חברת מוריה, משה ליאון: "מדובר בבשורה ענקית לתושבי ירושלים ובאחד הצעדים החשובים לפיתוח העיר. תכנית העבודה של חברת מוריה לשנת 2021 תמשיך את מהפכת הבנייה והתשתיות שעוברת העיר ותצעיד אותה כמה צעדים קדימה. נמשיך לבנות את ירושלים ולקדם אותה במהירות קדימה".
מנכ"ל חברת מוריה, גלעד בר-אדון: "כחלק מיישום מדיניות עיריית ירושלים ומשרד התחבורה, חברת מוריה תמשיך לאורך שנת 2021 את מהפכת פיתוח התשתיות והתחבורה בירושלים עם היקפי ביצוע משמעותיים, בהשקעה כוללת של כ-2.2 מיליארד שקלים. אנו רואים בכך זכות גדולה לצד שליחות אמיתית להיות חלק מהותי בעיצוב עתידה של העיר ירושלים וביצירת תשתיות תחבורתיות ואורבניות מתקדמות ורחבות היקף ובהקמת מבני חינוך וציבור חדשים ברחבי ירושלים, אשר ישרתו את תושבי העיר והבאים בשעריה לאורך שנים ארוכות".
מ"מ מנכ"ל עדן, ליאור בר-דור: "תוכנית העבודה של חברת עדן לשנת 2021 ממצבת את החברה כזרוע עירונית כלכלית לצד החברות העירוניות הנוספות, במטרה לקדם תוכניות בכלל רחבי העיר ובמגוון תחומים למימוש חזון ומדיניות ראש העיר ולטובת תושבי העיר".
לעדכונים נוספים - חדשות ירושלים
פורסם לראשונה: 13:13, 23.12.20