בתום תקופת הסגר הראשון עלה מהשטח ביקוש די מובהק בכל הנוגע למפרט הדירות. "אחד הדברים המעניינים שקרו בירושלים מאז פרוץ הקורונה הוא הדרישה ההולכת וגוברת לדירות גן", אמר סגן יו"ר לשכת המתווכים בירושלים, אמיר אזרף. "מבדיקה שערכנו בקרב חברי הלשכה, מצאנו כי זו דרישה רוחבית וחוצת שכונות. דרישה זו גרמה לעלייה של חמישה עד שבעה אחוזים במחירים של דירות גן". אז מה יקרה בשכונות קרית יובל וקרית מנחם?
3 צפייה בגלריה
קרית יובל
קרית יובל
קרית יובל
(צילום: יואב דודקביץ')

משהו חדש מתחיל

שלומי אלקסלסי ('אבן ירושלמית') אמר בשיחה עם מיינט ירושלים: "אלה שכונות שעשו קפיצה מאוד משמעותית בשנים האחרונות ברמת הביקוש וכפועל יוצא מכך ברמת המחיר.וזאת בשל שלוש סיבות עיקריות. הסיבה הראשונה היא תהליך ה'התחרדות' של אזורים מסוימים בקרית יובל שנושקים לבית וגן כגון: זנגוויל, גורדון, בורוכוב (בחלקו הצפוני), חיים חביב, מאיר אבנר, ברזיל - מה שמושך אוכלוסיה חרדית; בקרית מנחם, הביקוש הוא בעיקר של אוכלוסייה דתית־לאומית שמחפשת חיי קהילה סביב בית הספר 'ראשית'.
"הסיבה השנייה היא ששתי השכונות, ובעיקר קרית יובל, תופסות תאוצה רבה בבנייה והתחדשות עירונית, ואושרו לא מעט תוכניות לפינוי־בינוי ותמ"א 38. אלה גורמים שיוצרים הרבה פעילות ועניין נדל"ני סביב השכונה, שעתידה להפוך לאחת השכונות המובילות בעיר בשל מיקומה ואופייה המתרקם.
3 צפייה בגלריה
קרית יובל
קרית יובל
קרית יובל
(צילום: ענר גרין)
"הסיבה השלישית היא כמובן תוואי הרכבת, שעובר ברחוב הנטקה, ובהמשך בהנרייטה סאלד בואכה הדסה עין כרם, מה שתורם להנגשת השכונות.
"עיקר הביקוש הוא מצד משפרי דיור בתוך השכונה, אם כי יש גם הגירה לשכונה ממקומות אחרים. כמו כן יש את המשקיעים שמתרכזים בעיקר בדירות שיש להן ערך מוסף מעבר לתשואת השכירות, קרי דירות שנמצאות בהליך מתקדם של תמ"א 38 ובעיקר פינוי־בינוי. קטליזטור נוסף עבורם הוא החלטת הממשלה להוריד את מס הרכישה עבור דירה נוספת משמונה אחוזים לחמישה, ואנחנו רואים יותר ויותר מהם שמחפשים באזור. כמובן שאי אפשר להתעלם מנוכחות הקורונה וניתן בהחלט להצביע על שינוי בדרישות הלקוחות, כגון ביקושים למרפסת, גינה, או שטח חוץ, כלקח קריטי עבורם מהסגר הראשון.
"בשל אופיים של משפרי הדיור בשכונות הללו, שהם דתיים ברובם, יש ביקוש בעיקר לדירות גדולות, של חמישה חדרים עם מרפסת סוכה או גינה. יש גם ביקוש הולך וגובר לדירות עם יחידה נפרדת, על מנת להקל פיננסית את המעבר לדירה גדולה יותר על ידי השכרת היחידה. כמו כן יש ביקוש רב לחצי מדו־משפחתי עם אופציה להרחבה, או לכאלה שהם אחרי בנייה, כמו ברחובות הנרד, הכרכום, והלילך בקרית מנחם, ובקרית יובל: זנגוויל, בודנהיימר, קרמינצקי וצלנוב".
3 צפייה בגלריה
התחדשות עירונית מסיבית. קרית מנחם
התחדשות עירונית מסיבית. קרית מנחם
התחדשות עירונית מסיבית. קרית מנחם
(צילום: שלומי כהן)

הסגר השני: קו חם לשוכרים ומשכירים

עם הכניסה לסגר השני הופעל קו סיוע מיוחד של לשכת המתווכים הארצית לשוכרים ולמשכירי דירות. סגן יו"ר לשכת מתווכי הנדל"ן הארצית ויו"ר הלשכה בירושלים, אסף אפשטיין, התייחס למצב החדש שאליו נקלע ענף התיווך עם החלת הסגר הנוסף: "לאחר התאוששות קלה שוב חוזרת על עצמה התמונה העגומה של שוכרי דירות ואף משכירים, שנקלעים למצוקה על רקע חוסר יכולת לשלם שכירות ולהתחייב עתידית, בגלל בעיות אבטלה, חל"ת וחוסר ביטחון כלכלי.
על רקע זה נפתח קו חם שמספרו 02-5001817, המסייע לפונים ללא עלות ומפנה למומחים מקצועיים אשר הסכימו לעמוד לרשות הפונים בקו החם ולהעניק ייעוץ ראשוני במגוון תחומים.