ההוצאות בשמיים, ההכנסות ברצפה, התפוסה נמוכה, והחלום על פתיחת נתב"ג התרסק. אחרי שנה ורבע של קורונה ומצב בטחוני נפיץ, ענף התיירות הירושלמי נמצא הקיץ במשבר קשה. חלק מבתי המלון עדיין סגורים, ובין אלה שפתחו רבים מדווחים על שיעורי תפוסה נמוכים, בייחוד באמצע השבוע. האור (החלוש) בקצה הממנהרה: ניסיון ממשלתי להביא קבוצות תיירות קטנות מחו"ל. השבוע צפויה לנחות בירושלים קבוצת תיירים ראשונה במסגרת זו.
4 צפייה בגלריה
ירושלים
ירושלים
ירושלים
(צילום: shutterstock)

פול גז בניוטרל

הבעיה הגדולה ביותר היא שההוצאות של כל מלון הן די דומות, גם כאשר המלון בתפוסה של 80 אחוז וגם אם רק 20% מהחדרים מאוישים. אריאלה שמידע דורון היא המנהלת והבעלים של מלון 'ג'רוזלם גולד', שצמוד לתחנה המרכזית, מסבירה: "בתקופת הקורונה השקענו המון בשיפוץ ושדרוג. יש לנו 200 חדרים ו־24 סוויטות מפוארות, אבל אנחנו בנויים רק על תיירות חוץ. דחינו את הפתיחה מספר פעמים, ועכשיו התכנון הוא לפתוח ב־1 ביולי וזה סופי. כבר הגענו ל־50 אחוז תפוסה, ואז הגיע המבצע בעזה והיו המון ביטולים.
"את הנופשים לא מעניין שהכל נרגע כבר. אני אפתח בכל זאת, כי יש לי התחייבות לכמה קבוצות מאורגנות, אבל כרגע אנחנו על 19 אחוזי תפוסה בלבד. משתלם זה בטח לא, אבל נקווה לימים טובים יותר".
4 צפייה בגלריה
קינג דיוויד
קינג דיוויד
קינג דיוויד
(צילום: תומריקו)
מנהלת מלונות 'אטלס' בעיר, איילה דקל, דווקא מנסה להיות אופטימית, אך להערכתה לא כל המלונות הירושלמים יצליחו לשרוד את המשבר. "זה לא פשוט", היא מסבירה, "ומלונות קטנים שלא נהנים מעורף כלכלי חזק לא בטוח שישרדו.
"ירושלים היא עיר שמתבססת באופן מיוחד על תיירות חוץ. גם כשיש 80 אחוז תפוסה, בלי תיירים מחו"ל זה לא זה. באוקטובר 2019 נרשמו 1.1 מיליון לינות בבתי מלון בארץ. 50 אחוז היו תיירים, וקרוב ל־40 אחוז מתוך אותם אורחים מעבר לים לנו בירושלים".
איך נערכתם?
"אנחנו ברשת 'אטלס' צפינו שהחזרה תהיה מאוד הדרגתית. הסטנו משאבים להנגשת המלונות שלנו בעיר (בצלאל, ארתור והרמוני; ק"פ) לקהל המקומי. אנחנו מסבסדים סיורים, עושים שיתופי פעולה עם עסקים ומסעדות ברחבי העיר. אבל בסוף, בלי תיירות חוץ זה לא זה. התפוסה שלנו כרגע עומדת על 25 אחוז בלבד, ובאמצע השבוע זה יורד עד 13%-10%, אז בטח שלא מדברים כאן על רווחיות אלא על להפסיד כמה שפחות".

מחכים לאירופה

מנכ"ל התאחדות בתי המלון בעיר, אריה זומר: "אני הרבה שנים בתיירות ולא זכורה לי תקופה כל כך קשה. אנחנו תלויים בלא מעט גורמים ומשתנים. זה שכאן הקורונה פחתה, זה צד אחד. בלי ירידה משמעותית באירופה, ובארצות המוצא האחרות, לא ייתנו להם להיכנס לישראל. בקיץ הזה נצטרך לעבוד כמעט רק עם ישראלים. זה לא יהיה פשוט, בטח לא למלונות הגדולים. בסוף נתגבר על המשבר הזה - אבל חייבים אורך רוח".
מנכ"ל התאחדות בתי המלון בעיר, אריה זומר: "אני הרבה שנים בתיירות ולא זכורה לי תקופה כל כך קשה. בסוף נתגבר על המשבר הזה, אבל חייבים אורך רוח"
רשת מלונות 'לאונרדו' מבית פתאל פתחו לאחרונה את שלושת המלונות הגדולים שלהם בעיר: 'פלאזה', 'לאונרדו' ו'לאונרדו בוטיק'. קבוצת הפיילוט הראשונה של תיירות חוץ, במסגרת המתווה של משרד התיירות, תגיע ל'לאונרדו'. אך גם שם עדיין תלויים בישראלים.
4 צפייה בגלריה
מלון 'הרמוני'
מלון 'הרמוני'
מלון 'הרמוני'
(צילום: שלומי כהן)
מנהל אזור ירושלים והדרום ברשת פתאל, יעקב סודרי: "לשמחתי הישראלים מגיעים לירושלים בסופי שבוע, כשאמצע השבוע הוא עדיין אתגר קשה לפיצוח. בכל מקרה יוני ויולי יהיו יחסית חלשים כיוון שביולי יש את תקופת בין המצרים ותשעה באב. אנחנו צופים שאוגוסט יהיה חזק יותר באופן משמעותי, ומקווים שבספטמבר כבר יתחילו לנחות כאן יותר ויותר תיירים לחגים, ובכלל. ההערכה שלי היא שבאוגוסט נגיע ל־60 עד 70 אחוז תפוסה, אבל עד יולי נהיה על 50 אחוז".

יוקרה בשקלים

מלונות היוקרה בעיר מנסים לשרוד בעזרת לקוחות מן האלפיון העליון, ובאופן מפתיע דווקא השמיים הסגורים הצילו את המצב, כי כאשר השמיים סגורים לא רק שהתיירים לא מגיעים אלא גם ישראלים מתקשים להגיע לחו"ל. מנהל באחד ממלונות היוקרה בעיר דווקא טוען כי לישראלים נחתח משמעותי בשוק. "כל עוד כמעט כל הישראלים נשארים בארץ מצבנו יחסית טוב. הם גילו את מלונות היוקרה בישראל בכלל, ובירושלים בפרט, כמעט באין ברירה".
במלון 'וולדורף אסטוריה' שידרו השבוע אופטימיות זהירה. מנכ"ל המלון, אבנר און: "השקענו בפתיחה של ספא ברמה בינלאומית, שלצידו הקמנו בריכה מקורה. זה חשף אותנו לקהל ישראלי חדש שמחפש את זה, שבעבר לא הגיע אלינו".
עם זאת מרבית החדרים בימים אלו עומדים ריקים. און: "התפוסה שלנו עומדת כיום על 35 אחוז בלבד, אבל האמת שציפינו לתפוסות נמוכות בהרבה. מה שקצת מפצה אותנו זה החזרה של האירועים.
4 צפייה בגלריה
'ג'רוזלם גולד'. בנויים על תיירות חוץ
'ג'רוזלם גולד'. בנויים על תיירות חוץ
'ג'רוזלם גולד'. בנויים על תיירות חוץ
(צילום: שלומי כהן)
"אנחנו עורכים במלון לא מעט אירועים ושמחות - חתונות, בר מצוות ושבתות חתן. זה חזר במספרים לא מבוטלים. אנחנו גם מקווים שלקראת ספטמבר יתחיל טפטוף של תיירים, וכמו כולם אנחנו מצפים ומייחלים לפתיחת השמיים".
גם במלון היוקרה 'קינג דייוויד', בצד השני של הרחוב, ידעו ימים טובים יותר. כדי למשוך את הישראלים שיכולים להרשות לעצמם חופשה במקום, הם מציעים הטבות שונות, ובהן הופעות פרטיות של עברי לידר ולהקת בת שבע, ליד הבריכה. בנוסף הם מארגנים סיורים היסטוריים, והרכבי ג'אז מבצעים הופעות חיות בלובי כמעט מדי ערב.
עם זאת, את מסעדת השף 'לה רג'נס' מתכננים לפתוח רק ב־1 באוגוסט ובינתיים המקום נמצא בשיפוצים.
מנכ"ל המלון, תמיר קוברין: "באמצע שבוע אנחנו נעים בין 20 ל־25 אחוזי תפוסה, ובסופי שבוע כבר מגיעים ל־50 אחוזים. זה נכון שאין כמעט תיירים, אבל כמעט בכל שבוע אנחנו מארחים משלחות מדרג גבוה שמגיעות מחו"ל. בינתיים זה בית ספר טוב לעובדים שלנו להתמודד עם האורח הישראלי. אני יחסית אופטימי מהמצב, כי יש בהחלט פעילות, וזה עדיף ממלון סגור ושהכל ריק, אבל כמובן גם אצלנו מחכים שהשמיים ייפתחו כבר".
לעדכונים נוספים – חדשות ירושלים