ערב משבר הקורונה שוק המשרדים בעיר היה במצב של מעט היצע לעומת ביקוש גובר. מצב השוק, שהושפע בין היתר, כמו שאר התחומים במשק, מהיעדר ממשלה קבועה ומהתפרצות הנגיף, מחזיק בינתיים את מבקשי שטחי המסחר במצב של המתנה ואי ודאות.
3 צפייה בגלריה
משרדי עבודה
משרדי עבודה
משרדי עבודה
(צילום: shutterstock)

קורונה? בינתיים יש יציבות

עם זאת, ינון דודסון, מחברת 'יור ספייס' שמתמחה בשירותי שטחים מסחריים, מצביע על כך שלמרות המשבר נראה כי מחירי השכירות שומרים על יציבות יחסית, ובקרוב עם תום המשבר ייתכן המשך של מגמת עליית המחירים, וזאת, כאמור, לנוכח הביקוש לשטחי משרדים והמחסור בהם.
למעשה, רק בשנה החולפת בוצעו כמה עסקאות שכירות של יותר מאלף מ"ר בעיר, כשהבולטות הן הרשות לחדשנות בגנים הטכנולוגיים במלחה, מכללת קרית אונו – ברחוב התעשייה 8, וחברת ההייטק הידועה מובילאיי, שנכנסה במקום בנק ישראל למגדלי גטי בכניסה להר חוצבים. עיסקה נוספת הראויה לציון היא של חברת Sqlink בכניסה לירושלים, ששכרה 2,400 מ"ר בבית יהב ברחוב ירמיהו. נראה גם שהביקוש משך לבירה לא מעט קבוצות נדל"ן ושמות גדולים, כגון קבוצת לווינשטיין ו־SGS, שקנו את שטחי 'טבע' בהר חוצבים, וכן האחים נקש, שקנו את בית התאומים מחברת רמגור.
3 צפייה בגלריה
כך משפיעה הקורונה על מחירי המשרדים בירושלים
כך משפיעה הקורונה על מחירי המשרדים בירושלים
(כך משפיעה הקורונה על מחירי המשרדים בירושלים)
בשל כך, כעת ממתינים בעיר למספר פרויקטים בבנייה, שאמורים לענות על הביקוש הגובר, ואלה מתרכזים בהר חוצבים, גבעת שאול ותלפיות. נזכיר שענף הבנייה הוא מהתחומים היחידים שעוד מקודמים על ידי הממשלה, בזמן שמרבית המשק כמעט מושבת. בהר חוצבים מתקדמים פרויקטים של התרחבות הגנים הטכנולוגיים ושל חברת רד בינת, ושם יהיה ניתן לשכור שטחים כבר במהלך 2020, בהתאם להתפתחות המצב במשק כמובן. סקר שערכה 'יור ספייס' מצא שממוצע מחירי השכירות בהר חוצבים עומד על כ־69 שקל למ"ר.

בגבעת שאול: תוספות בנייה

בגבעת שאול מתבצעות תוספות על המבנים הקיימים כמענה למחסור, כגון פרויקטים של אלי אורן להוספת קומות מעל מגדל אורנים, מגדל הנשרים ובמגדל רם. האחרון קיבל לאחרונה היתר בנייה וחתם על חוזה עבודה עם דניה סיבוס, שתהיה הקבלן המבצע של המיזם. בחלק מהפרויקטים האלה יהיה ניתן לשכור שטחים כבר במהלך השנה הנוכחית.
בשכונת גבעת שאול מצא הסקר של 'יור ספייס' כי ממוצע מחירי השכירות עומד על כ־75 שקל למ"ר.
בינתיים בתלפיות, הפרויקט של חברת כלמוביל ירושלים, בשיתוף עם אשטרום ובליליוס, וכן המיזם של קבוצת הרכישה סופרין, אומנם כבר יצאו לדרך בימים אלו - אך שטחי המשרדים בבניינים החדשים לא יהיו זמינים במהלך השנה הנוכחית.
על פי הסקר החדש, כיום, בדומה להר חוצבים, ממוצע מחירי השכירות בתלפיות עומד על 68 שקל למ"ר.

מי ימלאו את החלל?

בשוק חללי העבודה להשכרה התמונה קצת יותר מורכבת. מצד אחד נראה שמתחמי המשרדים של חברת Wework, וגם של Regus, מתבררים כהצלחה, ובאופן יחסי התפוסה בהם די טובה. גם 'אורבן פלייס', שלקחו את הקומה הרביעית בתחנה המרכזית, שהיתה ריקה בשנים האחרונות, מצליחים למלא אותה.
3 צפייה בגלריה
דודסון
דודסון
דודסון
(צילום: פרטי )
עם זאת נראה שהחברות הללו לא לוקחות עוד שטחים, אף שהוצעו אופציות לשכירת שטחים נוספים. דודסון מציע הסבר: "ככל הנראה הם הראשונים להיפגע ממשבר הקורונה - בעקבות ההנחיות להימנע מישיבה משותפת. ניתן להם עוד שנה ונבחן את התוצאות".
וקיימים גם המתחמים והבניינים המסחריים שמוצעים כעת בשוק המכירה והשכירות. "נראה מי ייקח את בניין הדואר המפורסם בכניסה לעיר, נראה אם 'לייטריקס' יחתמו חוזה במתחם ההייטק החדש של גב ים בגבעת רם," תוהה דודסון. "נתאזר בסבלנות בשל עבודות הרכבת שתעבור במתחם העסקים גבעת שאול על הציר הראשי בכנפי נשרים, וכך גם בפייר קניג.
"נראה גם מי יקנה את בניין 'בק טק' - בהרטום 8 בהר חוצבים, שעומד למכירה, ואת בית השנהב בגבעת שאול. השאלה הגדולה כרגע היא אם כל אותם העובדים שעובדים מהבית בתקופה האחרונה בעקבות משבר הקורונה יחזרו באותה המתכונת למשרדים, ואם לא, מה תהיה ההשפעה".