מוחקים את ההיסטוריה: כיכר החתולות היא אחד מהסמלים הכי מוכרים ומזוהים עם ירושלים. בעשור האחרון היא עזובה ומוזנחת, אך במשך שנים רבות, בעיקר לאורך שנות ה-90, היתה מקום מפגש ובילוי בחיי הלילה של הבירה — מוצפת בעשרות דוכני אמנות, תכשיטים ובגדים. עכשיו, במקום לשקם, לשפץ ולהשאיר אותה כמרחב ציבורי פתוח למען התושבים והמבקרים בעיר, היא צפויה להיהרס. לאחרונה מתנהל מאבק בין מוזיאון הסובלנות והעירייה בנוגע למתחם כיכר החתולות הצמוד למוזיאון החדש. עכשיו נשלח מכתב התראה מיזמי הפרויקט הענק אל כיכר ספרא.
2 צפייה בגלריה
כיכר החתולות
כיכר החתולות
כיכר החתולות
(צילום: יואב דודקביץ')

מעיכוב לעיכוב

על פי התכנון המקורי, שלב ב' של המיזם הענקי כולל הקמה של בניין ציבורי בגובה ארבע קומות ומלון בוטיק על כיכר החתולות וכן גשר שאמור לחבר בין הכיכר למוזיאון עצמו. המלון נועד להפוך למעון רשמי של המוזיאון לאירוח אנשי רוח וסלבס בינלאומיים ובבניין הנוסף יוקמו פונקציות משלימות לפעילות המוזיאון בעיקר לטובת הקהל הצעיר.
עכשיו מסתבר כי עם השלמת הבנייה החיצונית של הבניין המרכזי של המוזיאון, הליכי הקצאת הקרקע בכיכר החתולות טרם הושלמו. המשמעות: עיכוב של הבנייה ואף חשש לאי מימוש השלב הבא.
2 צפייה בגלריה
מוזיאון הסובלנות כיום
מוזיאון הסובלנות כיום
מוזיאון הסובלנות כיום
(צילום: איתן אילן)
בכדי שהבנייה על כיכר החתולות תאושר ותצא לפועל, המתחם אמור להיות ברשות יזמי המוזיאון, אלא שזה לא המצב כיום. המתיחות שנגרמה מהסיטואציה הנוכחית הביאה לידי כך שבשבוע שעבר הוציאו אנשי מוזיאון הסובלנות מכתב רשמי לעירייה התראה לפני תביעה בנושא דרישה לקדם לאלתר את הלכי הקצאת הקרקע והעברתה באופן רשמי לידי המוזיאון.
יש לציין כי החניון התת קרקעי הנמצא מתחת לכיכר החתולות נכלל כבר היום כחלק מהתוכנית של המוזיאון, דבר שאיפשר את בניית המתחם הענקי מבלי שיעלה הצורך לבנות מגרשי חנייה עבורו. מוזיאון הסובלנות עצמו נבנה מתקציב פרטי ותרומות שגייסו יזם הפרוייקט הרב מרווין הייאר ומרכז ויזנטל, אך הקרקע עצמה עליו הוא מוקם הוקצאה לטובת המוזיאון על ידי העירייה עוד בשנת 2000. בדיוק באותו הליך שנדרש כיום לגבי כיכר החתולות, נקבע אז כי המוזיאון, למרות שהוא מוקם מכספים פרטיים, יהיה מוסד ציבורי שיוכר בחוק המוזיאונים.
הפרויקט ידע תהפוכות ועיכובים שונים והנסיונות לקדמו נמשכו כשני עשורים. גם בעירייה וגם במוזיאון מנסים לפתור את המחלוקת ללא התערבות חיצונית אך במוזיאון הגיעו כבר, ככל הנראה, לקצה גבול הסבלנות שלהם בעניין.
בכל מקרה, הפתיחה שנדחתה כבר מספר פעמים צפויה לקרות עוד בסוף השנה הנוכחית, שכן הקמתו של המוזיאון למעשה הושלמה. כמו כן בתקופה האחרונה השלימה חברת עדן את הפיתוח הסביבתי והסדרת הכבישים הסמוכים, במימונו של המוזיאון.
כעת עובדים על עיצוב הפנים של המבנה הגדול, והסדרת המצגים ואמצעי ההמחשה המתקדמים. הפרויקט יכלול אולם הקרנת סרטים, אולמות תצוגה, בית כנסת, אמפיתאטרון פתוח תחת כיפת השמיים, מסעדה ובית קפה. בפרויקט הגרנדיוזי הושקע תקציב ראשוני של 160 מיליון דולר והיד עוד נטויה כך שהן לעירייה והן למוזיאון חשוב שיהיו עוד השקעות עתידיות בפרויקטים נוספים בעיר מצד אנשי הממון האמריקאים.
מהעירייה וממוזיאון הסובלנות לא נמסרו תגובות עד למועד פרסום הכתבה.
לעדכונים נוספים – חדשות ירושלים