האם עוד מוקדם לחגוג? המציאות החדשה שהולכת ומתהווה במרכז העיר לאחר משבר הקורונה היא שעוד ועוד בעלי עסקים מקצרים את שעות הפעילות עד לשעות אחר הצהריים וסוגרים מוקדם יותר את החנויות. זאת לנוכח הירידה המשמעותית בפדיון משעות הערב המוקדמות ואילך.
2 צפייה בגלריה
החנויות חזרו, הלקוחות לא ממש
החנויות חזרו, הלקוחות לא ממש
החנויות חזרו, הלקוחות לא ממש
(צילום: איתן אילן)
ככל שמגמה זו לא תראה סימני שיפור, נראה כי יותר עסקים ינהגו כך כדי לחסוך בעלויות של העסקת עובדים. עד כה התופעה בולטת בעיקר בתחום המזון, שממילא כיום עובדים בו רק על טייק־אוויי, אבל כבר יש זליגה לתחומי מסחר נוספים. בתוך כך, ביום רביעי הקרוב, 27 במאי 2020, בתי הקפה, המסעדות והברים יורשו לפתוח מחדש את שעריהם אחרי למעלה מחודשיים בהם היו סגורים. שעות הפעילות של המסעדות והברים הם בעיקר בשעות הערב והלילה, וההשערה היא כי אם יבוא שינוי, הוא יקרה ביום זה.

ערב רעב

פיצריית ליקא, ברחוב יפו ליד מתחם הברים ברחוב ריבלין, נחשבה שנים למקום קבוע לבליינים 'לסגור את הלילה', והיתה פעילה בימי חול עד שלוש לפנות בוקר. עכשיו, בעידן היציאה מהקורונה ובהיעדר חיי לילה, המקום נסגר כבר בשש בערב.
הבעלים יאיר טל: "חתכנו בחצי את שעות הפעילות, כאשר מבחינת הרווח מדובר בוויתור על החצי שהיה עד כה המשמעותי יותר ובעל הפדיון הגדול יותר. עכשיו אנחנו מתאמצים להישאר פתוחים עד שש, כשבתכל'ס מבחינה עסקית אפשר לסגור את היום עוד לפני זה. עצוב שכבר בשעות הערב המוקדמות מרכז העיר ריק".
2 צפייה בגלריה
מיכה מ'פינתי'. "אתם יודעים מה זה להחזיק עסק בלי למכור?"
מיכה מ'פינתי'. "אתם יודעים מה זה להחזיק עסק בלי למכור?"
מסעדת פינתי. לפני המשבר היו סוגרים ב-7 בערב
(צילום: יואב דודקביץ')
בחומוסיית 'פינתי' הוותיקה, במפגש הרחובות המלך ג'ורג' וההסתדרות, נהגו להפוך את הכיסאות ולכבות אורות לא לפני שבע בערב. כיום, כשהעסק עבר למתכונת של טייק־אוויי, המסעדה פעילה רק עד חמש בערב. לדברי הבעלים, מאיר מיכה, גם המתווה המיוחל להפעלת המסעדות לא יחולל שינוי במהרה.
"היום אין לנו סיבה להישאר פתוחים דקה אחרי חמש, ולהערכתי גם כשיסדירו את תנאי פתיחת המסעדות לצערי המצב לא יחזור לקדמותו, בייחוד לא בענף המזון, שלא לדבר על מסעדות גורמה, שבכלל העתיד שלהן לא ודאי", טוען מיכה. "אני מעריך שהרבה אוכלוסיות לא ייצאו מחדש לשבת במסעדות או בבתי קפה אלא בקושי יישארו כלקוחות של טייק־אוויי".
גם בפלאפל התימני ברחוב הנביאים, מקדימים כיום את הסגירה. "אני והבן שלי מפעילים את העסק, כך ששנינו מרגישים את השטח, ורואים ירידה מאוד משמעותית משעות אחר הצהריים", מספר בעלי המקום, מוטי מעברי. "פעם עוד היינו פתוחים עד שמונה בערב, במיוחד בקיץ. רק בשנים האחרונות כבר ירדנו לסגירה בשבע, ועכשיו לנוכח המצב החלטנו לסגור כבר בשש".
המצב החמיר גם עבור 'חומוסיית יפו', שנפתחה רק לפני מספר חודשים, ועקב הדילול במעבר האנשים במקום כבר עוברת למתכונת מקוצרת של עד שלוש בצהריים. זאת למרות שמדובר באחד הרחובות המרכזיים בעיר.

תשע עד חמש בלחץ

מול התחזיות הקודרות של מיכה מ'פינתי', מי שכן מנסה לשדר אופטימיות הוא יושב ראש ועד הסוחרים במרכז העיר, אלי לוי. "אנחנו נמצאים עכשיו במצב הזוי ובלתי מתקבל על הדעת, אבל אני מאמין שהמצב במרכז העיר ישתפר", אומר לוי.
"אני מקווה שנקודת השינוי תגיע לאחר שיפתחו מחדש את בתי הקפה והמסעדות. זה יהיה הטריגר שיביא את השינוי ויחזיר את תנועת הירושלמים למרכז העיר גם אחרי שעות העבודה. אני מעריך שבתוך חודשיים-שלושה יתחילו לראות כאן גם תיירים, וזה בטח ישפר עוד את המצב".
פורסם לראשונה: 00:08, 24.05.20