אחרי חודש וחצי של סגירה, חנויות הרחוב והעסקים הקטנים נפתחו מחדש בתחילת השבוע. הקניונים ומרכזי הביג נותרו סגורים בינתיים וחיי המסחר חוזרים אט־אט במסלול מוגבל בשל הקורונה. הירושלמים שמחים לשוב לשגרת הקניות המוכרת, ובימים האחרונים אומנם נראו תורים בכניסה לחנויות ההלבשה וההנעלה במרכז העיר. אבל שלא תטעו לחשוב שמדובר בהתנפלות, שכן מדובר בתור 'מלאכותי': על חנויות אלה חלה כרגע הגבלה גורפת של שהיית ארבעה לקוחות בלבד בתוכן, במקביל.
סינמה פרדיסו
בזאר אביזרים, רחוב יפו, ליד סנטר 1
הבעלים, יאיר יעקב: "פתחנו והיתה תנועה ברחוב ונכנסו גם לחנות, אבל אתה רואה אצל האנשים בעיניים שזה לא זה. הכל מתנהל בעצלתיים, יש המון אי־וודאות, חששות ופחדים. כולם נזהרים ונרתעים. האווירה הכללית לא טובה".
איך הפדיון?
"די חלש. היה לנו ממוצע של חצי מקופה רגילה".
מה קורה עם המלאי והזמנות חדשות של סחורה?
"הצטבר לי מלאי סביר. לא פחות מדי, אבל גם לא יותר מדי. אני בהחלט אמור לעשות הזמנה חדשה של מוצרים. זה חלק מהעניין של לגלגל את העסק, אבל כרגע אני עוד קצת מנסה לדחות ולחכות עם זה, שנראה איך הולך. החשש הגדול שלי שיהיה סגר שלישי בסביבות חנוכה. בינתיים בכל החגים סגרו אותנו, ויש להערכתי סבירות גדולה שבחופשת חנוכה, כדי שלא יהיו התקהלויות ופסטיבלים, יסגרו שוב את כל החנויות".
אופנת סגל
חנות הלבשה עילית לגברים ברחוב האייל, מלחה
הבעלים, משה אריאלי: "חזרנו ופתחנו, אבל כולם צריכים להפנים שלא מדובר בחזרה לשגרה. העסקים לא חזרו לפעול כאילו כלום לא היה. למרות שכאילו יש לנו פחות תחרות כשהקניונים סגורים, עצוב לי ולדעתי זה לא תקין, ובסוף היום זה פוגע בכולם שהמסחר חלקי. אני מטבעי אדם אופטימי, אבל אי אפשר לחפף את המצב או להתעלם מהמציאות. יש קושי רב, החובות מצטברים, ועצוב להגיד אבל הרבה עסקים לא יצליחו לשרוד. אצלנו בקושי נכנסו פה ושם, וגם כשאין אירועים ואין פאבים, מסעדות, הופעות ויציאות, אז מן הסתם הביקוש למה שאנחנו מציעים יורד. כך שהפתיחה שלנו היתה בעירבון מוגבל. החזרנו לעבודה רק ארבעה עובדים כי פשוט לא צריך כרגע יותר, לצערי".
איך הפדיון?
"אנחנו בקושי עומדים על רבע מהפדיון היומי הרגיל של החנות. זה בטח יעלה לאט לאט, אבל זה תלוי בעוד לא מעט גורמים חיצוניים שלא קשורים אלינו".
מה לגבי מלאי והזמנת סחורה חדשה?
"יש לנו עדיין מלאי לא קטן מעונת הקיץ. אצלנו צריך לעשות הזמנה שמונה חודשים מראש, כך שיש הזמנות שקיבלנו רק לאחרונה, ויש לי עוד הזמנה של משלוח בדרך, שצריך להגיע בשבועות הקרובים. לא ניתן כבר לבטל את זה וממילא הכל כבר שולם. בסך הכל יש לי כרגע בחנות סחורה ומלאי בהיקף של כשני מיליון שקל. אז כמובן שלאור המצב, כשאין ודאות ולא יודעים מה יהיה מחר, אין שום טעם כרגע לעשות הזמנות חדשות, אבל לא ניתן להתנהל כך לאורך זמן".
איך אתה מעריך את המשך פעילות העסקים בעיר?
"זה אתגר לא פשוט ויש קשיים, ויהיו עוד כל מיני דברים לא צפויים. גם הציבור הרחב והקונים עדיין לא הפנימו שאנחנו נמצאים במציאות חדשה. אנחנו משתדלים להיות אחראים ושמרנים ולא לקחת סיכונים מיותרים. צריך להיערך לתקופה קשה. זה כלל עולמי. אני בקשר רציף עם ספקים בארצות הברית, ויש לי שם גם לא מעט חברים אישיים וכולם מוטרדים. הפסדנו לא מעט כסף, ויש הרבה עסקים עם נזק כספי גדול מאוד, וצריך איכשהו להמשיך ולהתקדם למרות הכל ועל אף הקשיים, שהיו ועוד יהיו בדרך".
בזאר מוריה
חנות צעצועים ומתנות ברחוב הפלמ"ח, קטמון
הבעלים, אסתר כהן: "שמחתי לשוב ולפתוח ולפגוש שוב את הילדים וההורים שלהם. התגעגעתי לחנות וללקוחות הקבועים - והם אלי. התחלנו מחדש ברגל ימין. היתה הרבה עבודה, וזה מאוד מעודד. היו אפילו כמה ילדים שחיכו שנפתח את החנות כדי שיקנו להם מתנת יומולדת, והם לא רצו מתנות בשום מקום אחר. עם זאת בהחלט מרגישים שינוי באופי הקנייה. אנשים חושבים פעמיים ושלוש לפני שהם מוציאים כסף, וגם כשכבר קונים התקציב נמוך ומוגבל יותר. רואים שהמחיר מהווה שיקול יותר משמעותי היום מבעבר".
איך הפדיון?
"הפדיון בימים הראשונים השבוע הגיע לכ־80 אחוז, ובהחלט אני מרוצה, אבל יכול להיות שזה יירד בהמשך ויתייצב על היקף נמוך יותר, כי אולי זה רק העומס של הימים הראשונים. נקווה שלא, אבל זה בהחלט בגדר הסביר אם כך יהיה".
מה לגבי מלאי והזמנת סחורה חדשה?
"כבר ביום שפתחנו קיבלתי סחורה מהזמנה שביצענו לפני הסגר. באופן רגיל עכשיו הייתי אמורה לעשות הזמנה גדולה לקראת חנוכה עם כל מיני סביבונים מיוחדים. אבל בינתיים אני מחכה עם זה. יש הרבה דיבורים על סגר שלישי שאולי יהיה בחנוכה, וזה לא צעד חכם להזמין דברים של חגים ודברים עונתיים. הרי אף אחד לא יקנה חנוכיות וסביבונים אם נהיה סגורים, וזה משהו שאחרי חנוכה ייתקע אצלנו ובטח לא יקנו. נצטרך להיערך בצורה אחרת או להזמין רק שבוע מראש ברגע האחרון, ואני עדיין לא יודעת איך נתארגן. אנחנו חייבים להיות זהירים בניהול החנות ולא להיכנס לחובות ולהשקעות מיותרות בתקופה כזו של חוסר ודאות כמו עכשיו".
כורש
חנות שמלות הערב ברחוב יפו
הבעלים ומנהל החנות, משה חסיד: "אנחנו פתוחים אבל לא ממש עובדים. יש בקושי מישהי שנכנסת פה ושם. אצלנו לא היו תורים ולא היינו צריכים להעמיד עובדים בכניסה שיווסתו את הלקוחות. החנות שלנו היא בוטיק ומאוד תלויה גם באירועים. כשאולמות האירועים סגורים עדיין ואין חתונות גדולות פשוט כמעט שלא קונים שמלות ערב מעוצבות".
איך הפדיון?
"יש לנו כרגע בקושי 20 אחוז מהפדיון הרגיל. אני מאמין שזה ישתפר, אבל בהחלט לא רואים איך חוזרים לשגרה וכל דבר לוקח זמן".
מה לגבי מלאי והזמנת סחורה חדשה?
"יש לנו מלאי גדול. הבאנו מחו"ל הרבה סחורה של בגדים ושמלות ערב לקראת עונת החתונות של יולי-אוגוסט, ובסוף הכל נשאר אצלנו בחנות בגלל הסגרים. כך שכרגע אין לי סיבה להזמין. אבל בנוסף יש לי חשש גדול מסגר שלישי שיחזור שוב לפרק זמן בלתי ידוע. אז אני מפחד לעשות הזמנות מחו"ל של בגדי מעצבים יוקרתיים ולהיתקע עם זה בחנות".
שמלה לי
הלבשה לנשים ואביזרי אופנה ברחוב הלל, מרכז העיר
מיטל רון, בעלת החנות: "שמחתי מאוד לחזור ולפתוח את החנות. נאלצנו כמו כולם לסגור את החנות, בסגר השני בשיא הקיץ, ופתחנו עכשיו כבר בתוך החורף. הייתי צריכה לשנות מהר את כל הקולקציה, ולהביא גם מגפיים. יום ראשון היה לנו תור, ואנחנו מקפידים להכניס בכל פעם רק ארבעה לקוחות. גם בשני ובשלישי היתה לנו עבודה עמוסה, אבל אני יודעת שזה רק ה'בום' שאחרי הסגר, וזה יירד בהמשך".
איך היה הפדיון?
"אפילו יותר טוב מזה שקדם לקורונה. אנחנו עומדים עכשיו על 120 אחוז מהשגרה, אבל בסוף זה יתייצב נמוך יותר. ברור לנו שזה רק הימים הראשונים אחרי הוואקום הממושך והסגר הארוך".
מה קורה עם המלאי של הקיץ והזמנת סחורה חדשה?
"יש לנו הרבה בגדי מעצבות, והגעתי עם כל אחת להסדר שונה, שהן, לנוכח המצב, יקבלו חלק מהסחורה בחזרה. זה נע בין 50 ל־70 אחוז. בכל שנה נשארים לנו קצת פריטים בחילופי עונות. זה מעבר הדרגתי, עושים סייל, ובסוף גם אנחנו תורמים את מה שנשאר. השנה זה היה מעבר חד ובסוף נתרום קצת יותר מבעבר. אני הייתי חייבת להיערך ולהזמין סחורה לחורף. מעבר לזה, יחסית החנות שלי בנויה על תחלופה גדולה, כך שאני בינתיים עושה עוד הזמנות של פריטים חדשים, כבר השבוע, למרות אי־הוודאות".
איך את מתמודדת עם הנזקים והקשיים, ומה את צופה שיהיה בהמשך?
"ברור שיש לי, כמו לעסקים רבים אחרים, נזק כספי מצטבר לא מבוטל. אני כרגע מעדיפה להתעסק בקידום החנות, בחזרה לשגרה, ונתמודד עם המצב הכספי עם ספירת המלאי לקראת סוף השנה האזרחית. נקווה רק שעד אז לא יהיה עוד סגר ושהכל יהיה כמו השבוע, שהיה מקסים ומלא אווירה טובה".