עם ההצלחה באות הצרות: תושבי הקטמונים טוענים כי הקו שזכה לפופלאריות אדירה ונסיעתו קיצרה ב-45 דקות לפחות את הנסיעה לתחנה המרכזית הפך לסיוט.
3 צפייה בגלריה
אוטובוס
אוטובוס
צפיפות בלתי נסבלת
(צילום: אלינור פבריקר)

בשנת 2014, ביוזמת תושבי שכונת הקטמונים, הוקם קו 15 מתלפיות לתחנה מרכזית במטרה לצמצם את זמן הנסיעה בתחבורה הציבורית מהתחנה המרכזית אל השכונות. המהלך הצליח, הוא זוכה לפופלאריות אדירה בקרב התושבים והנסיעה משכונת הקטמונים אל התחנה המרכזית קוצרה ב-45 דקות לפחות בהשוואה לקו 18 הוותיק. אלא שעם ההצלחה, באו הצרות: קו 15 נמצא ברשימת הקווים הכי עמוסים בישראל.
"אני נוסעת על הקו לפחות פעמיים ביום כי אני עובדת מחוץ לעיר", סיפרה לירון אברהם מרחביה, "בכל פעם אני מהמרת עם עצמי האם יגיע בזמן, פעמים רבות הוא לא עוצר בתחנה של עמק המצלבה כי הוא מגיע אליה כשהוא כבר עמוס, אם הוא כן עוצר, זה ממש כמו להיות בתוך קופסת סרדינים. זה מוביל לכך שאני משנה את ההגעה שלי לעבודה בהתאם לסיכוי שלי לעלות על קו 15. הבעיה היא הרבה יותר קשה אחרי הצהריים כשמצטבר עומס בתחנה המרכזית וזו הופכת להיות מלחמה על הזכות להידחס פנימה. גם להצליח לעלות על הקו וגם למצוא מקום ישיבה - זו פריבילגיה שלא קיימת", סיכמה אברהם בצער.
3 צפייה בגלריה
קו אוטובוס מספר 15
קו אוטובוס מספר 15
קו אוטובוס מספר 15
(צילום: פרטי)

א' היא תושבת הקטמונים ונוסעת על הקו מספר פעמים בשבוע. בכל פעם, היא שולחת תלונה אל משרד התחבורה עם תמונה עדכנית שמתעדת את מצב הצפיפות באוטובוס. "הבוקר למשל בקו של שמונה וקצת, לא היה מקום להכניס אף אחד, אנשים לא נשמו מרוב עומס, וזה עוד לפני שאנחנו מדברים על הקורונה שמתפרצת שוב. מה הסיפור להוסיף עוד קווים? אני לא מבינה את הקטע.
3 צפייה בגלריה
קו אוטובוס מספר 15
קו אוטובוס מספר 15
עומסים בקו האוטובוס
(צילום: פרטי)

"אני נוסעת הרבה בתחבורה ציבורית, ואני לא מכירה קו שעמוס ברמה של קו 15. לצערי, עדיין לא קיבלתי תשובה ממשרד התחבורה על התלונות שלי. שמעתי שאנשים התלוננו עוד לפני, אז אני באמת לא מבינה מה קורה. הרי אתם יודעים שיש בעיה, אז למה אתם לא נותנים שירות? אנחנו מדברים על שירות אנושי, לא מעבר לגדר הרגיל. עד שתגיע הרכבת הקלה לשכונות, לפחות שאת שירותי האוטובוס ינגישו לנו בצורה נאותה ואנושית. אני צרכנית של תחבורה ציבורית, ובסך הכל מרוצה ממנה. דווקא בגלל שאני יודעת שהשירות יכול להיות טוב, אני נלחמת כדי לשפר את מה שאני יודעת שיכול להשתפר בקלות".

הפתרון: הוספת נתיבי תחבורה ציבורית ואוטובוסים מפרקיים

"התדירות של הקו אדירה – הוא יוצא כל חמש דקות בשעות השיא והוא תמיד מלא", אומר יוסי סעידוב, יוזם הקו, "הביקוש לקו הולך וגדל כל הזמן כי הוא מקצר את זמן הנסיעה באופן דרמטי וגם כי הוא עובר דרך מוסדות חינוך גדולים ומשמעותיים בעיר. בנוסף, זה קו שמנגיש את הרכבת לתל אביב. מספר הנוסעים על הקו הזה מדי יום עומד על כ-9,000 איש, יותר מ-50 איש בכל נסיעה. 95% מהנוסעים עולים על הקו שיוצא מהתחנה המרכזית אל השכונות. כלומר: כבר בתחנה הראשונה מתחיל הקרב על מקומות הישיבה. כשהוא נוסע בכיוון ההפוך – מתלפיות לקטמונים, הוא עובר דרך קניון הדר, שם יש עליה מאוד גדולה של נוסעים, הוא מגיע לרחוב בן זכאי והוא כבר מלא עד אפס מקום ואנשים דחוסים שם".
סעידוב טוען שיש צורך במספר שינויים על מנת לשפר את איכות השירות בקו: הוספת נתיבי תחבורה ציבורית כדי לתת עדיפות לאוטובוס על פני רכבים פרטיים, צריך לספק לקו אפשרות לאוטובוסים מפרקיים (אקורדיון, א"פ), וכן להגביר את התדירות שלו. "זה האינטרס והאחריות של העירייה ומשרה התחבורה כי כל קו 15 שנוסע על הציר מוריד את הצורך של 50 מכוניות להיות על הכביש".
מהעירייה נמסר: "קו 15 הוא אחד מהקווים עם התדירות הגבוהה ביותר בארץ. במיוחד, לאחר שתוגבר מספר פעמים בשנה האחרונה. יחד עם זאת, משרד התחבורה, באמצעות צוות תוכנית אב לתחבורה, יבצע בימים הקרובים בדיקת עומסים להתאמת לוחות הזמנים לתקופת הקיץ".