2 צפייה בגלריה
מורדות גילה. צילום: יואב דודקביץ'
מורדות גילה. צילום: יואב דודקביץ'
מורדות גילה. צילום: יואב דודקביץ'
2020 כבר כאן, אבל מתחם גדול בשכונת גילה מנותק מהתחבורה הציבורית בגלל בעיות תקציב ותנאי דרך קשים.
מדובר בפרויקט המגורים הנרחב באחת השכונות הגדולות והמאוכלסות בעיר, שנראה כי כבר בתחילת דרכו סובל מבעיות תחבורה שאופייניות יותר ליישובים מרוחקים ומבודדים.
שיפועים ופיתולים
עכשיו מתברר כי למרות האכלוס שהתעכב תקופה ארוכה, למתחם לא הוסדרה עדיין תחבורה ציבורית, ולנוכח הכביש התלול והמתפתל, לא יתאפשר מעבר אוטובוס רגיל בעתיד הנראה לעין. אומנם אגד מפעילה מיניבוסים במספר קווים בעיר שבהם יש בעיות נגישות, כגון קו 38 לרובע היהודי, אך באשר למיזם החדש בשיפועי גילה עדיין לא נמצא פתרון, והיעדר התחבורה הציבורית כבר הפך לעניין שבשגרה.
בתווך נמצאות 150 משפחות שכבר גרות במקום, שמחכות לפתרון כלשהו מהרשויות, כאשר הן רק ההתחלה: בעוד פחות משלושה חודשים צפויות להתווסף עוד 250 משפחות. האוכלוסייה במקום כוללת ילדים ובני נוער רבים, שאמורים להיעזר בתחבורה הציבורית בין היתר בדרכם לבית הספר. כתוצאה מכך, ההורים מוצאים את עצמם מטורטרים בתפקיד של נהגי הסעות הלוך ושוב אל בתי הספר בגילה והסביבה ומהם, או הופכים עולמות כדי למצוא לילדיהם סידורי נסיעה.
יפה כרפסי, בעלת דירה ב'מורדות גילה', שמעכבת את מעבר משפחתה בגלל היעדר תחבורה ציבורית: "זה פשוט לא ייאמן ולא הגיוני. השקענו את מיטב כספנו. לא ייתכן שלא תהיה לנו תחבורה ציבורית. יש לי ילד בגימנסיה וילדה במכללת עזריאלי ועוד חיילת. אנחנו הורים עובדים שיוצאים בשש וחצי מהבית, איך הילדים שלי ייסעו? אין אפילו שאטל לגילה. לא ניתן שיצטרכו לעמוד ולתפוס טרמפים. מי דמיין שנצטרך להיאבק על קו אוטובוס לביתנו החדש, ועוד בשכונה חדשה בתוך עיר הבירה של ישראל?"
2 צפייה בגלריה
גם אין תקציב וגם הכביש בעייתי | צילום: יואב דודקביץ'
גם אין תקציב וגם הכביש בעייתי | צילום: יואב דודקביץ'
גם אין תקציב וגם הכביש בעייתי | צילום: יואב דודקביץ'
יש לציין כי טופס 4 (היתר אכלוס), שגם הוא ניתן למתחם לאחר עיכובים משמעותיים, הוגבל מראש לאכלוס חלקי של 350 משפחות בלבד. ההגבלה היא בגלל הכביש הבעייתי, שמוגדר כיום דרך זמנית ועדיין יש לבצע בו שינויים והתאמות.
בסך הכל ב'מורדות גילה' הולכת ונשלמת בנייתן של יותר מ־900 יחידות דיור. אם לא יבוצעו שינויים הנדסיים בכבישי הגישה ויוסדר הכביש היורד לעין יעל ייגרם עיכוב באכלוס שלב ב' של מיזם הבנייה הגדול ביותר כיום בעיר.
מכיכר ספרא נמסר: "העירייה העבירה בקשה למשרד התחבורה להפעיל את הקו במורדות גילה, אך בהיעדר תקציב ממשלה אין אפשרות לתקצב את פתיחת הקו. כשיאושר התקציב ייכנס שירות תחבורה ציבורית לשכונה".
מ'אגד' נמסר: "תכנון קווי השירות וכל המרכיבים הנוגעים להפעלתם נמצא רק בידי הרשות לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה. הרשות, בתיאום עם הרשות המקומית ונציגי הרובעים והקהילות, מנהלת ומנחה את מפעילי התחבורה הציבורית באשר לתכנון, הרחבה או הוספה של קווי שירות. ככלל, אגד מתייחסת באהדה רבה להרחבה ושיפור של השירות ככל שהיא נדרשת לכך על ידי הרשויות המוסמכות".