2 צפייה בגלריה
שכונת הר נוף ומשה ליאון (צילום: יואב דודקביץ)
שכונת הר נוף ומשה ליאון (צילום: יואב דודקביץ)
שכונת הר נוף ומשה ליאון (צילום: יואב דודקביץ)
יוצאים למאבק: תושבים בשכונת הר נוף הגישו מכתב התראה לפני פתיחה בהליכים משפטיים כנגד ראש עיריית ירושלים. הסיבה: דרישה לבטל את ההחלטה על שינוי שמה של שכונת הר נוף ל"נאות יוסף" על שם הרב עובדיה יוסף.
על פי המכתב, מאחוריו עומדים תושבי שכונת הר נוף, ההחלטה התקבלה והוכרזה על ידי ראש העירייה באופן עצמאי מבלי לקיים את ההליך המנהלי המתבקש, מבלי לבחון חלופות ראויות, ומבלי להתייעץ עם התושבים ולשמוע תחילה את עמדתם. אחד המתנגדים לשינוי השם – הוא לא אחר מבנו של הרב עובדיה יוסף, הרב דוד יוסף, כפי שפורסם במיינט ירושלים.
"בטל את ההחלטה לשינוי שמה של שכונת הר נוף לנאות יוסף", כך כתבו התושבים במכתב התראה שיצא היום לראש עיריית ירושלים, משה ליאון, ע״י עורכי הדין יהושע ליברמן ואברהם שון, ממשרד עורכי הדין יגאל ארנון ושות׳.
שכונת הר נוף הינה שכונה ותיקה אשר הוקמה לפני כ-40 שנה, והשם הר נוף הפך לחלק בלתי נפרד מזהותה של השכונה. ההזדהות עם שם השכונה התחזקה עוד יותר בעקבות הפיגוע הרצחני שאירע במהלך תפילת שחרית בבית הכנסת בשכונה בנובמבר 2014, במהלכו נרצחו 6 בני אדם, המכונים עד היום ״קדושי הר נוף״. "לאור סיבה זו ועוד סיבות רבות המפורטות במכתב מתנגדים תושבי השכונה להחלטה, והעירייה אף קיבלה אלפי מכתבי התנגדות מהתושבים", כתבו.
במכתב שיצא אתמול פורסים תושבי השכונה התנהלות בעייתית של ראש העירייה לפיה ההחלטה התקבלה והוכרזה על ידיו מבלי לקיים תהליך מנהלי כלשהו, בלי לבחון חלופות ראויות, בלי להתייעץ עם התושבים ולשמוע תחילה את עמדתם, בלי לשמוע התנגדויות כלשהן, ואף בלי לברר את עמדת בני משפחתו של הרב עובדיה יוסף - ורק כעת מתקיים תהליך בדיעבד למראית עין. לאור כל זאת, טוענים תושבי השכונה כי ההחלטה בלתי חוקית ויש לבטל אותה.
תושב נוסף טען כי שינוי שם השכונה בניגוד לדעת התושבים תהא הסיבה אשר תהא זוהי אינה מורשתו של מרן, מרן היה ידוע ברגישות לזולת וכאן יש רמיסה גסה בדעת התושבים.
תושב אחד טען כי ההחלטה מקוממת משום שהר נוף היא שכונה אפוליטית, יש בה מגוון ופסיפס אנושי החיים בהרמוניה ובשלווה והשם הר נוף מבטא יותר מכל מציאות הנוף האנושי על הר אחד, חרדים, דתיים לאומיים, ואף חילוניים מכלל העדות והזרמים. שינוי שם השכונה עלול לתייג אותה מבחינה פוליטית ולזאת אינם מוכנים.
למכתב מצורף כנספח מכתבו של הרב דוד יוסף, רב השכונה ובנו של מרן הרב עובדיה יוסף זצ״ל, המבהיר שאף אחד לא שאל אותו לדעתו לפני שהתקבלה ההחלטה, ושהוא עצמו מתנגד לשינוי שם השכונה וסבור שיש דרכים אחרות, ראויות יותר בכדי להנציח את זכרו ופועלו של מרן הרב עובדיה יוסף זצ״ל.
2 צפייה בגלריה
הרב דוד יוסף. צילום: רפי קוץ
הרב דוד יוסף. צילום: רפי קוץ
הרב דוד יוסף. צילום: רפי קוץ
במכתב מבהירים התושבים כי בהחלט ראוי להנציח את הרב עובדיה יוסף ז״ל על פועלו וזכרו, הרי שאין מקום לשנות שם של שכונה ותיקה בירושלים תוך פגיעה קשה ברגשות תושבי השכונה וברגשות המשפחות השכולות.
"החלטתך והכרזתך בסוף חודש אוקטובר על שינוי שם השכונה נעשו ללא מתן זכות טיעון לתושבי השכונה, ללא קיום ולו דיון כלשהו במסגרת ועדת השמות, וקל וחומר מבלי לקיים בירור מקדים מול הוועדה המייעצת באשם לעצם ההצעה, סבירותה והחלופות לה", כתבו.
יש לציין שהתושבים הביעו תסכול מהמהלך וציינו כי לא יצביעו למפלגות שמובילות את המהלך הדורסני הזה בבחירות הקרובות. כך שקיים חשש לאלפי קולות לאותם מפלגות.
מהעירייה נמסר: "ההצעה לשינוי שמה של שכונת הר נוף הגיעה ממשפחת מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל והוצגה על ידי ראש העיר במהלך כינוס לזכרו של הרב. מתחילת ההליך הבהיר ראש העיר כי לא יעשה אף צעד בלי לשמוע את דעתם של תושבי השכונה.
"בחודשים האחרונים נעשה על ידי המנהל הקהילתי מהלך של שיתוף ציבור בו השתתפו מאות תושבים. בשבוע הבא תתקיים ישיבה בה ישמיעו נציגי השכונה את דעתם ורק לאחר מכן תתקבל החלטה בנושא".