1 צפייה בגלריה
המפלצת. שנים של מפגש בין קהילתי | צילום: בשמת איבי
המפלצת. שנים של מפגש בין קהילתי | צילום: בשמת איבי
המפלצת. שנים של מפגש בין קהילתי | צילום: בשמת איבי
גם 47 שנים אחרי שהוקמה, פיסת האומנות שיצרה הפסלת הצרפתיה ניקי דה סן פאל בשנת 1972 נשארה רלוונטית, חיה ובועטת. "מדובר במשהו שהוא כבר מזמן לא רק פסל. המפלצת היא הלב הפועם של השכונה, וזה מה שהופך אותה לכל כך מיוחדת", מספר ניר ינובסקי דגן, פעיל חברתי ותושב קרית יובל. "זוהי יצירת אומנות וגם גן משחקים. המיזוג בין אומנות, תרבות ופנאי, זה מה שמייחד אותה, כי היום אנחנו רואים שבונים גנים ומתקנים בכל מיני מקומות לפי שבלונות ותבניות, אבל פה זה אחרת - מקום שהפך לסמל והצליח לשמר את מעמדו גם אחרי כל כך הרבה שנים. אין הרבה מקומות מפגש כאלה".
ינובסקי דגן מספר כי המפלצת קיבלה את שמה מכינוי שהצמידו לה ילדים ששיחקו בגן. "כששכונת קרית יובל קמה היא היתה על גבול המעברה", הוא משחזר. "אנשים מרקעים שונים בילו במקום הזה, שנתן להם תחושה שזה הבית שלהם, ועל הרקע הזה גם גן המשחקים היה כל כך מיוחד".
בשלבי ההקמה לא הכל זרם חלק. "היו שהתנגדו לפסל כי לפי הדת פסלים אינם דבר מקובל, אז הכינוי הרשמי של המפלצת היה 'הגולם', על שם יצירתו של המהר"ל מפראג", מוסיף ינובסקי דגן. "יש למפלצת נרטיב חילוני ונרטיב דתי, ובמהלך השנים נקשרו בה אמונות תפלות - למשל אישה שמסיימת 40 שבועות של הריון ובאה לשבת במפלצת תלד עוד באותו היום.
4 דברים שאולי לא ידעתם על המפלצת: *הכינוי הרשמי שלה היה 'הגולם' *יצרה אותה הפסלת הצרפתייה ניקי דה סן פאל *השם האמיתי שלה הוא 'גן רבינוביץ', על שם מי שמימן את בנייתה *למרות החזות שלה, מאחורי עיצובה עומדים רעיונות פמיניסטיים
"מספרים שיש סיפור פמיניסטי, אולי אפילו פרובוקטיבי, מאחורי המפלצת, שלפיו הפסלת הצרפתייה יצרה פסל שמסמל את תהליך ההתעברות של האישה, מהמחזור החודשי והלאה. המפלצת היא גם סוג של אמא מהבחינה הזאת".
לדברי ינובסקי דגן, מיקומה של המפלצת עשוי להפוך למוקד תחבורתי. "שני קווי הרכבת הקלה יגיעו אליה, ואז השכונה תהיה הכי נגישה תחבורתית.
"זאת שכונה שהיא גם מתחרדת וגם פלורליסטית. יש פאב שהוקם 300 מטר מהמפלצת וגם נקרא על שמה, כי זה הסמל. אנחנו מצפים שבתוך עשור השכונה תכפיל את עצמה מבחינת מספר התושבים. באמת יש פה מקום לכולם".