1 צפייה בגלריה
חמאם טורקי | צילום: שאטרסטוק
חמאם טורקי | צילום: שאטרסטוק
חמאם טורקי | צילום: שאטרסטוק
החמאם הטורקי המפורסם בשכונת הבוכרים, שנסגר בשנות ה־80, ישופץ ויחזור לייעודו המקורי. עם זאת, בניגוד לבקשת היזמים לא יותר להם לפתוח בו אולם שמחות. כך החליטה ועדת השימור בשבוע שעבר. נוסף על בית המרחץ הטורקי המשוחזר יפעל במקום גם מקווה טהרה. בהתאם לשינוי שחל עם השנים במרקם השכונה המתחרדת, בית המרחץ במתכונתו המחודשת יקפיד על שעות נפרדות לגברים ולנשים.
החמאם נוסד בשנת 1900 בידי שלמה מוסאיוף ממשפחת מוסאיוף המפורסמת, ונמצא בבניין שמיועד לשימור. הקרקע במתחם נמצאת עד היום בבעלות הקדש, שמחזיק בה בנאמנות למטרת שימור ייעודו המקורי של המבנה. לפיכך ועדת השימור החליטה לא לשנות את השימוש שנקבע למבנה במקור ולא להוסיף לו ייעודים נוספים. עם זאת הוחלט כי הקמת מקוואות במתחם הולמת את המטרה שלשמה הוקם, ועל כן ניתן אישור להצעה הזאת.
מוסאיוף בנה את בית המרחץ בתחילת המאה ה־20, כנראה בעזרת מומחה טורקי למרחצאות אדים, בהשראת מוסד דומה שראה בבירת צרפת. מעל שני השערים בחזית המערבית של המבנה אפשר עדיין לראות את שרידי הכתובות המקוריות שהתנוססו על הבניין. בכניסה הצפונית מופיעה הכתובת "בית מרחץ מקווה טהרה לנשים", ובדרומית "מקווה לאנשים".
בשנותיו הראשונות היה החמאם מוקד עלייה לרגל לעדה הבוכרית. אולם בהמשך ירדה קרנו עקב הזנחה והוא התקשה להתחרות במרחצאות הוותיקים של העיר העתיקה. עם זאת הוא המשיך לפעול עוד עשרות שנים, עד לסגירתו.
סגן ראש העירייה אלישע פלג, שניהל את ישיבת הוועדה: "שלחנו אותם לעשות תכנון מחדש כך שכל ארבע הכיפות של החמאם ישוחזרו. ההקדש מעוניין להוסיף מעל לכיפות כמה קומות למגורים כדי שהפרויקט יהיה כלכלי וזה ייבחן בהמשך".