1 צפייה בגלריה
מקווה. בלי אישורים, בלי נאשמים | צילום ארכיון: שאול גולן
מקווה. בלי אישורים, בלי נאשמים | צילום ארכיון: שאול גולן
מקווה. בלי אישורים, בלי נאשמים | צילום ארכיון: שאול גולן
ההבטחה שלא קוימה
תחילתה של הפרשה בתחילת שנת 2000, אז הוגשה תוכנית להקמת בית כנסת ברחוב הנמר בשכונה. המבנה כולל ארבע קומות ובתוכו בית כנסת, אולם שמחות, חניון ולשכה לרב השכונה. ועד השכונה באותם ימים התנגד לתוכנית והגיש התנגדות מטעם התושבים. לבסוף נחתמה פשרה ולפיה ייבנו שתי קומות בלבד, כשלדרישת התושבים ניתנה התחייבות שלא ייבנה מקווה במקום.
בעשור הראשון התנהל בית הכנסת לפי הסיכום לשביעות רצון הצדדים, אלא שבשנת 2015 התרחש טוויסט בעלילה. "פתאום ראיתי טרקטור שמתחיל לעבוד בקומה התחתונה", מספר השבוע דרור בקל, יו"ר ועד התושבים. "הבנתי שבמקום חניון ייבנה מקווה. הגשתי תלונה במיידי והעבודות במקום נעצרו".
אלא שכאן לא הסתיימה הפרשה. לדברי בקל, "אחרי שנתיים פתאום גילינו שהביאו כלי עבודה למקום, חפרו בור, וכך המקווה כבר החל לפעול כעובדה מוגמרת. מעבר לעובדה שזו חריגה מובהקת מסיכומים ברורים, המתפללים החלו לחנות בחניות של תושבי השכונה. פנינו לעירייה אבל הרגשנו שלא נעשה דבר".
סליחה, איפה נמצאים הנאשמים?
לאחר לחצים מצידם של התושבים, בעירייה בישרו לבקל על הגשת כתב אישום פלילי נגד עמותת בית הכנסת. אך את מי בדיוק האשימו? שאלה טובה. "בעירייה אמרו לנו שהם מתקשים למצוא את אנשי העמותה", אומר בקל. בחודש שעבר נמצא פתרון מעט מוזר: כתב אישום הוגש נגד תושב השכונה בנימין פניג'ל, מתפלל שהסכים לקחת על עצמו את האשמה בבניית מקווה טהרה בבית כנסת.
עד כמה פניג'ל היה חלק מרכזי בתכנון המקווה אפשר אולי להבין מתגובתו בבית המשפט. "כמו בכל דיון, השופט שאל אותו: 'אתה יודע במה אתה נאשם?' פניג'ל השיב בשלילה והוסיף: 'עכשיו אדע'".
במכתב שנשלח השבוע לעירייה מוועד התושבים הם טוענים כי לא מדובר בנאשם אמיתי. לטענתם, שמו וכתובתו של האחראי על העמותה ידועים.
"הנאשם אכן הודה באשמה, שלפי דבריו נודע לו עליה רק במהלך הדיון. מתוך כך היה ברור שמדובר ב'נאשם קש' שהתנדב לקחת אחריות על העבירה כדי לא להפליל את בעלי התפקיד בעמותה", הם כתבו. עוד כתבו התושבים כי "האחראי על העמותה נכח גם בדיון האחרון ואף דיבר בפני בית המשפט – כפי שמתועד בפרוטוקול של אותו דיון.
"העובדה שנציגת התביעה העירונית התעלמה פעם נוספת מנוכחותו ולא צירפה אותו לכתב האישום מעוררת תמיהות לגבי שיתוף הפעולה של העירייה עם ההתנהלות העבריינית של עמותת בית הכנסת".
דוחים את ההריסה לפחות בשנה
אחרי שהעירייה הודיעה לבית המשפט על הסכם הריסת המקווה, בכיכר ספרא הגיעו להסדר עם הנאשמים על עיכוב ביצוע בשנה. מהלך זה מעורר דאגה בקרב תושבים שחושבים שמנסים להכשיר את השרץ. "אנחנו מפחדים שההסדר שהעירייה עשתה מעיד על כוונת להכשיר את העבירה", אמרו השבוע.
העירייה: "מדובר במקווה אשר נבנה לפני מספר שנים ללא היתר, בשטח חניה של בית כנסת סמוך. המחלקה לפיקוח על הבנייה ביצעה חקירה ובהתאם לממצאים בה הוגש כתב אישום במסגרתו הנאשם הודה והורשע וניתן כנגדו קנס וצו הריסה ו/או התאמה להיתר. צו ההריסה נדחה בשנה בכדי לתת זמן התארגנות להכשיר את עבירת הבנייה, בהתאם להיתר החל במקום".
את תגובת פניג'ל והעמותה לא ניתן היה להשיג.