1 צפייה בגלריה
נחל זמרי. צילום: הדר בן ששון
נחל זמרי. צילום: הדר בן ששון
נחל זמרי. צילום: הדר בן ששון
פנינת הטבע בצפון העיר, נחל זמרי הוכרז רשמית בבירה כאתר טבע עירוני. באירוע שהתקיים בסוף השבוע השתתפו פעילי הנחל, תושבי השכונה, סגנית ראש העירייה חגית משה, נציגים מקהילת החברה להגנת הטבע בירושלים, יו"ר ומנכ"ל המינהל הקהילתי, רשות הטבע והגנים ועמותת קדמה. את האירוע ריכזה דורין שמעי, רכזת שכונה צעירה במינהל הקהילתי פסגת זאב.
"נחל זמרי הוא דוגמה למציאות מורכבת של טבע עירוני בעיר ראשית בישראל והוא ממחיש את המתח המתמיד בין תנופת בנייה ופיתוח לבין הצורך לשמר מערכת אקולוגית טבעית של שטח פתוח עם בעלי חיים, צמחים ומים", הסבירה אביטל גולנזר-אפרתי, מנהלת קהילת החברה להגנת הטבע בירושלים והסביבה של החברה להגנת הטבע.
הנחל, שנחשב לפנינת טבע בתוך שכונת פסגת זאב בירושלים ונקרא על שם זמרי, אבי משפחה משבט בנימין שהנחל בנחלתם, הינו נחל אכזב המתפתל בלב השכונה. באזור חיים ומתקיימים ערכי טבע רבים כגון: הצבאי הארץ ישראלי, שפני סלע, זוחלים למיניהם, סתווניות, כרכומים וציפורים מיוחדות. "זהו מקרה מדהים ומחמם את הלב של פעילים שכונתיים שאימצו את הנחל ופעלו במרץ ובנחישות מול כל הגורמים הרלוונטיים להעלאת המודעות ולשמירה על אזור זה כאתר טבע עירוני בעל ערכיות אקולוגית גבוהה", אמרה גולנזר-אפרתי.
נתנאל הוכנר, פעיל נחל זמרי מסר למיינט ירושלים: "מרגש כל כך לראות את תהליך השמירה על נחל זמרי מתממש ומקבל צורה. מדהים לראות את התמיכה והעידוד של כל אחד כמעט 300 האנשים שהצביעו ברגלים. הכוח בפרויקטים מהסוג הזה טמון בידיים של האנשים, בקהילה ובשיתופי פעולה. פעילי נחל זמרי, עיריית ירושלים, החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים, מינהל קהילתי פסגת זאב, קהילת המשפחות הצעירות "קדמה", השיטור הקהילתי וגורמים נוספים שלקחו חלק פעיל באירוע מוכיחים את העוצמה, התמיכה הגדולה והאמון שהציבור מביע.
"למעשה אירוע ההכרזה הוא רק תחילת הדרך, עומד לפנינו תכנון הפרויקט של אתר טבע עירוני נחל זמרי. בזכות הפעילים המיוחדים וכל השותפים והתמיכה שיש לנו מסביב אנו מאמינים כי נצליח בפרויקט הזה ובקרוב כולנו נהנה מהפירות של ההשקעה הרבה".
על פי דו"ח סקר של רשות העתיקות משנת 2003, באפיק הנחל שרידים ארכיאולוגיים מתקופות שונות המרוכזים בחורבה הקרויה ח'רבת זמרי. השרידים שאותרו הם מבנים, גתות ומאגרי מים המתוארכים החל מתקופת הברונזה ועד התקופה הביזנטית.
במהלך האירוע שנערך ביום שישי, טיילו כ-250 מתושבי השכונה בנחל בהדרכת מדריכי החברה להגנת הטבע ובמהלך הדרך אף אספו לכלוך בעזרת ערכות הניקיון שקיבלו מנציגי רשות הטבע והגנים. בסוף הדרך חיכו למטיילים תחנות פעילות ומידע, שתילת צמחים לצידי השביל וכמובן האירוע המרכזי - גזירת הסרט והכרזת המקום כאתר טבע עירוני.