2 צפייה בגלריה
עין כרם. צילום: שלומי כהן
עין כרם. צילום: שלומי כהן
עין כרם. צילום: שלומי כהן
61 חברי כנסת חתמו השבוע על הצעת החוק של חברת הכנסת רחל עזריה ('כולנו'), אשר מבקשת לסייע לתושבי עמק התימנים בעין כרם להשיג בעלות על האדמות שבהן הם מתגוררים כבר 70 שנה ולהיפטר אחת ולתמיד מאיום הפינוי הרובץ מעל ראשם.
כבר זמן רב שתושבי עמק התימנים מוחים נגד הכוונה לפנות אותם מבתיהם. לדבריהם המדינה שיכנה אותם במקום עם הקמתה, כשכל מה שהיה שם זה דירים ואורוות. באותה תקופה הם הוכרו דיירים מוגנים של חברת עמידר ולא יכלו לרכוש את הקרקע או את המבנה שבו התגוררו.
במשך שנים חיו שם הדיירים ללא תשתיות, כשחלקם חוברו לחשמל רק בשנות ה־80. עם הזמן עלה המוניטין של השכונה ומחירי הנדל"ן זינקו. המדינה, אשר זכרה כי תושבי עמק התימנים אינם הבעלים של הקרקעות, ביקשה לפנות לטובת בנייה.
בשנת 1981 אף נחתם 'הסכם עין כרם' עם תושבי השכונה, שלפיו יכלו הדיירים בשטח לרכוש את בתיהם ולהפוך אחרי יותר משלושה עשורים לבעלים. אלא שעמק התימנים, לא נכלל בהסכם. וכך, תושבי העמק המבקשים לקנות כיום את בתיהם נדרשים לשלם סכומים עצומים, לפי שווי הקרקע הנוכחי.
2 צפייה בגלריה
ח"כ עזריה. צילום: רותם סלע
ח"כ עזריה. צילום: רותם סלע
ח"כ עזריה. צילום: רותם סלע
בשבוע שעבר נעשה הצעד הראשון כדי לשנות את המצב, כשאושרה הצעת חוק שהגישה ח"כ עזריה, שתסדיר את עניין רכישת הבתים ותסיר "אי צדק ועוול כלפי התושבים שנמשך עשורים רבים בעיר הבירה של מדינת ישראל", לשון ההצעה.
על פי ההצעה, כל אדם המחזיק או מתגורר בנכס ומוכר דייר מוגן, או כל בן משפחה מדרגה ראשונה של דייר כזה, יהיה זכאי לרכוש את הנכס וזכויות על הבנייה יינתנו על בסיס 'הסכם עין כרם'. עוד מפרטת הצעת החוק כי הנכסים יימכרו כמו שהם, במחיר שלא יעלה על 20 אחוז מערך המגרש ומערך המבנה, מתוך הנחה שהמגרש מיועד למגורים. בקרוב צפויה ההצעה לעלות בקריאה טרומית.