המאבק הפנים חרדי ברוממה הגיע להכרעה משפטית. לאחר ההפגנות, הפשקווילים וגילויי דעת של הרבנים, גם פניית תושבי השכונה לבית המשפט לא עזרה במאבק נגד הפעלת הקניון החדש, שמסעיר את חסידות בעלז המקומית. השבוע נדחו במחוזי טענותיהם של 92 המתנגדים למרכז המסחרי החדש שמתגוררים בקרבתו. תביעתם, שהוגשה לבית המשפט לפני כחודש נגד העירייה והיזמים, דרשה את התערבותו למתן צו למניעת אכלוס הקניון החדש. אלא שעל פי החלטת בית המשפט, הליכי רישוי הקניון היו תקינים ולכן לא נמצאה סיבה לעכב את הפעלתו.
1 צפייה בגלריה
קניון שמגר ברוממה
קניון שמגר ברוממה
קניון שמגר ברוממה
(צילום: עמית שאבי)

שטחי מריבה


נזכיר כי מדובר במתחם קניות חדש שיזמו והקימו אנשי העסקים החרדיים אלימלך לנדמן ועזריאל (עזרי) פינס. הוא כולל 52 חנויות בשטח של כ־‭5,000‬ מ"ר המנוהל על ידי מנכ"ל 'קניון רמות' לשעבר, יאיר ריבלין.
לטענת התושבים המתגוררים במבנים הסמוכים, נפלו ליקויים רבים באישור התוכנית. בין השאר נטען כי חישובי השטחים לא תאמו את המציאות וכי שטחי מדרגות ושירות הוסרו או שונו לשטח עיקרי שלא כדין. עוד טענו כי מספר מקומות החניה שהיו ברשות הדיירים צומצם וכי אין תוכנית תחבורתית למיזם. וככלל לא שותפו בשינוי התוכנית המקורית ממגורים וחניון לקומת מסחר.

קראו גם:

אלא שהמחוזי קבע כי חלק מהליקויים שהציגו התושבים כבר הוסדר, חלק נוסף אינו מבוסס או מאומת, והיתר, על פי הגדרת השופטים, בחזקת ליקויים טכניים לא משמעותיים. עוד מצוין בפסק הדין כי היזם שילם כופר חניה עבור צמצום מקומות החניה וכי כל הליך האישור בוועדות התכנון נמצא תקין.
בית המשפט אף ציין כי התקיים שיהוי רב בהגשת העתירה של התושבים (רק לפני כחודשיים), בעוד ששינוי התוכנית לייעוד מסחר אושר כבר לפני כשנתיים, ובעת הפקדת התוכנית לא הוגשה אז ולו התנגדות בודדת לוועדת התכנון.

הגשה = הלשנה


"בבסיס ההתנגדות יש פחד משינוי צביון השכונה וסוגי האוכלוסיה שהקניון יביא אליו", מסביר הרב נתן קרמר, פעיל חברתי מוכר שמתגורר בשכונה, "והשיהוי בהגשת ההתנגדויות לוועדות התכנון נבע מהסטיגמה השלילית שיש בציבור החרדי כלפי המעשה. היות ומדובר בפגיעה בזולת ובגורמים מתוך הקהילה, ההגשה אף נתפסת כהלשנה. אך בפועל מכיוון שהמתחם כבר נבנה, בסופו של דבר גם המגישים יצאו נפסדים מפעולתם, וכעת יהיה יותר קשה ליישב את הסכסוך כי כבר יש 'נזקים'".