הנסיונות והתהליכים להתחרדות שכונת קרית יובל ממשיכים, ככל הנראה, להוציא מהעירייה פתרונות יצירתיים. בשכונה הוותיקה קיים מחסור בשטחים למוסדות ציבור בכלל ולמוסדות דת בפרט. לא קל לאתר שטחים פנויים שניתן להקצותם גם להקמת ישיבות, 'כוללים', ובעיקר בתי כנסת הדרושים לקהילה החרדית שהולכת ומתרחבת כדי לחזק ולבסס את עצמה בשכונה שפעם נחשבה חילונית וכיום הסטטוס שלה עונה על ההגדרה של 'שכונה מעורבת'. הפתרון היצירתי החדש של העירייה בא בדמות תוכנית שתהפוך שטח של גן ציבורי ותיק וקצת מיושן למגרש להקמת בית כנסת חדש. כך פרסמה העירייה לאחרונה 'קול קורא' כדי לאתר עמותות שירצו לבנות בית כנסת חדש על שטח גן שמורק ברחוב שמורק הצר והנחבא, ליד רחוב ורבורג.
1 צפייה בגלריה
גן שמורק בקרית יובל
גן שמורק בקרית יובל
גן שמורק בקרית יובל
( צילום: עמית שאבי)
בעבר הלא רחוק היה הגן הציבורי עם חורשת עצים, מיועד לשדרוג ושיפוץ. אולם עכשיו מתברר שהתוכנית נזנחה או לחלופין קיבלה מפנה לא מבורך, לפחות עבור האוכלוסיות הפלורליסטיות והחילוניות של קרית יובל, שעוקבות בדאגה כיצד אופי השכונה משתנה לנגד עיניהן.
"אין שום סיבה לפגוע בפינת החמד הזו ובטח לא עבור הקמת בית כנסת", אומר ניסים יום טוב המתגורר בסמוך לגן, "יש פה ברדיוס של מאה מטר לא מעט בתי כנסת כולל 'בית שלמה' הגדול. הבעיה היא שכל קהילה חדשה שבאה להתגורר פה רוצה מבנה משלה ובסוף זה על חשבון שטחים וגנים ציבוריים שמשמשים את כולם".
בפרסום הפנייה של העירייה מצוין עוד כי ייתכן שהעמותה שתיבחר ותזכה לבנות את בית הכנסת תידרש לבנות אותו בקומה השנייה של המבנה החדש, כשבקומת הכניסה יוכשר שטח עבור 'פונקציה עירונית' נוספת. אך הוספת תנאי זה לא תפצה על האובדן העתידי של חלק ניכר משטח הגן. מה גם שכלל לא ברור אם הפונקציה הנוספת תשרת את כל הציבור או בעיקר את החרדים ובאי בית הכנסת. לכך יש להוסיף כי בקרבת מקום לגן כבר קיימים כיום שני בתי כנסת.
תגובת העירייה: "מדובר בשטח חום המיועד למבני ציבור ובכלל זה בתי כנסת. הפרסום הינו שלב מקדמי לאיתור עמותות המעוניינות להקים בית כנסת, לרווחת התושבים ובשל צורך ידוע באזור. לאחר שלב זה יובאו הבקשות בפני ועדת ההקצאות, שם ייערך דיון מקיף בבקשות ובהתנגדויות, ככל שיוגשו".