האם המאבק בין התושבים לקבלן על סף פיצוץ? ליד שכונת הר נוף מתבצעות כיום העבודות להקמת כביש 16, אשר ישמש ככניסה נוספת לירושלים ממחלף מוצא לשכונות מערב העיר. העבודות כוללות את כרייתן של ארבע מנהרות, ולצורך פריצתן החברה הקבלנית שפיר־פיצרוטי משתמשת בשיטת 'קידוח ופיצוץ'.
3 צפייה בגלריה
הסדקים בבתי התושבים
הסדקים בבתי התושבים
הסדקים בבתי התושבים
(צילום: פרטי)
בסרטונים שמועלים לרשתות החברתיות חברות הבנייה מבטיחות כי הן מבצעות את עבודות הכרייה תוך "הקפדה בלתי מתפשרת על בטיחות הציבור", אלא שהתושבים בשכונת יפה נוף טוענים כי כריית המנהרה בדרך של 'פיצוצים מבוקרים' יוצרת גלי הדף שגורמים לסדקים בדירות ומסכנים את יציבות הבניינים.
תושבי יפה נוף, שמתגוררים לא הרחק מנתיבי המנהרות, חשים היטב בקצב התקדמות הפרויקט: רעשי פיצוץ עזים מרעידים מדי כמה ימים את קו הבתים. "אנחנו חיים בפחד יומיומי. לפחות פעמיים בשבוע פיצוץ עז מחריד את השכונה", מספרת אחת התושבות, ואף מציינת כי בעקבות הדף הפיצוצים דירתה ניזוקה. "גיליתי בשבועות האחרונים כי נוצרו סדקים בדירתי. זו דירה מתוחזקת ומשופצת, ואין לי ספק שיש קשר בין הפיצוצים לכריית המנהרות לבין הסדקים בבית".
3 צפייה בגלריה
הסדקים בבתי התושבים
הסדקים בבתי התושבים
הסדקים בבתי התושבים
(צילום: פרטי)
הדברים מקבלים חיזוק מקצועי גם מכיוונו של יעקב היכל, לשעבר יו"ר ועדת ההיגוי להיערכות לטיפול ברעידות אדמה, שמתגורר בשכונה ומצטרף להתראות על הסכנות שבשיטה: "מרבית תושבי השכונה הם אנשים מבוגרים והדי הפיצוצים מחרישי אוזניים. הבעיה הנוספת היא פגיעה בלתי נראית לעין של עבודות הכרייה על ידי הפיצוצים. מדובר בעשרות ומאות פיצוצים שיוצרים תזוזות של הקרקע ומזעזעים את יסודות הבניינים".
3 צפייה בגלריה
המנהרות המדוברות
המנהרות המדוברות
המנהרות המדוברות
(צילום: פרטי)
במכתב ששלחו תושבי יפה נוף לשר התחבורה בצלאל סמוטריץ הם מציינים כי כתוצאה מהפיצוצים "נגרמים נזקים מידיים למבנים שונים בשכונה, כגון סדקים, נפילת אבני חיפוי ושקיעת מבנים, ויש עדויות לכך". עוד הם מתריעים כי "האסון נמצא ממש מעבר לפינה", ומדגישים כי רוב המבנים בשכונה נבנו לפני שנת 1980, כלומר טרם קביעת התקנים לעמידות בפני רעידות אדמה. השימוש בחומרי נפץ עשוי להחליש את עמידות המבנים בפני רעידת אדמה "כי תבוא - והיא תבוא", כך לשון המכתב. בסיומו דורשים התושבים לקבל לידיהם את כלל ההיתרים שניתנו לחברת הקבלן ולאפשר למומחה מטעמם לבקר את הפעילות הקשורה בחומר נפץ ולהתקין בקרי תזוזות על בניינים בשכונה.
מנגד מסרו חברת 'שפיר־פיצרוטי' ו'נתיבי ישראל': "בהתבסס על עובדות בלתי תלויות אשר נוטרו בשטח קבעו אנשי המקצוע הבכירים בישראל באופן חד־משמעי ומובהק כי אין כל בסיס לטענות המופרכות. על אף האמור, מהנדסיה של חברת 'שפיר־פיצרוטי' הגיעו עוד באותו היום לבחון את הנזק שעליו דיווחו התושבים. זאת על מנת לסייע באופן וולונטרי למציאת מקור גרימת הנזק. יצוין כי כלל העבודות, לרבות פעולות הכרייה, אושרו באופן מפורט על ידי הוועדה הלאומית לתשתיות, אשר עוקבת ומבקרת באופן שוטף את ביצוען. טענות התושבים על התראה בפני נזק לכאורה נבחנו על ידי הוועדה לתשתיות לאומיות ונדחו על ידי מומחיה מכל וכל. 'שפיר־פיצרוטי' תמשיך להתייחס במלוא הרצינות לכל פנייה שתבוא בשעריה, תחת הקפדה חסרת פשרות של עמידה בתקנים המחמירים בעולם".