הקרב על מצפה תל: גבעת התורמוסים שזכתה לשם 'מצפה תל' בארמון הנציב, ניצבת בלב מאבק ציבורי בו מעורבים התושבים, העירייה המשטרה, פעילים למען הסביבה וגם לא מעט חברי מועצה. במקום מקודמת מזה זמן תוכנית להקמת תחנת משטרה שמאיימת להרוס את הגבעה. יו"ר מינהלת ארמון הנציב לשעבר, חבר המועצה יהודה בן יוסף, מצהיר כי ביוזמתו הגיעו להבנות עם המשטרה והעירייה לפיהם מבנה התחנה יונמך בקומה ויועתק לקצה המזרחי של הגבעה, כך שהנזק יהיה מזערי. וגם האגף לחירום העירוני, המתוכנן, יבוטל כליל.
3 צפייה בגלריה
גבעת התורמוסים
גבעת התורמוסים
גבעת התורמוסים בארמון הנציב
(צילום: דנה בכר)
ראש העירייה, משה ליאון, הגיע בשבוע שעבר לגבעה, הצטלם במקום והעלה פוסט בפייסבוק בו הוא הצהיר שכל הדיבורים כביכול על בניה נוספת, מעבר לתחנת המשטרה, הם שמועות בלבד ולא תהיה במקום שום בנייה עתידית חליפית. אך מנגד הפעיל החברתי יוסי סעידוב מיהר והגיב כי לא מדובר בשמועות וכי אכן במקום מקודמת תוכנית בנייה. וגם חבר המועצה, אלעד מלכא, תקף ואמר כי ראש העירייה יכול להצהיר כי הוא לא מקדם בנייה כיוון שהיוזמה במקרה זה שייכת בכלל למשטרה ומיהר לשגר מכתב לשר לביטחון פנים בנושא.
3 צפייה בגלריה
מצפתל בארמון הנציב
מצפתל בארמון הנציב
מצפתל בארמון הנציב
(צילום: אדווה חולי)
בנתיים, בצל הוויכוח המתלהט ועם שלל הגרסאות הסותרות, הפרחים, נכון לעכשיו, ממשיכים לפרוח וכך ככל הנראה גם השמועות וחצאי האמיתות פורחות אף הן באין מפריע. התוכנית שנמצאת כרגע בוועדה המחוזית טרם פורסמה להפקדה, כך שבאופן רשמי לא ניתן להגיש התנגדויות נגד הקמת התחנה מצד אחד וגם הציבור הרחב לא יכול לראות האם השינויים שהוצעו הוטמעו בתוכנית והאם 'הנזק המזערי' שהובטח ימומש.

הקרב על עתיד התורמוסים

ובכניסה לארמון הנציב, קצת אחרי המרכז המסחרי, ניצבת לה גבעה מוריקה בה פורחים כיום מאות פרחי תורמוסים סגולים. המקום נכלל בשטחי הטבע העירוני ויד בו תצפית מרהיבה לשלושה כיוונים ו-270 מעלות לכיוון העיר העתיקה מצד אחד ההרודיון מצד שני וליוון מזרח. ביום טוב רואים גם את ים המלח. על הגבעה מקודמת תוכנית בניה של תחנת משטרה חדשה אליה אמורה לעבור הפעילות של תחנת עוז, הממוקמת מתחת לגבעה ואמורה להתפנות. לצד התחנה החדשה גם העירייה היתה אמורה לקבל חלק מהמתחם ולהקים בו מבנה שישמש את אגף החירום העירוני.
3 צפייה בגלריה
התצפית מגבעת התורמוסים
התצפית מגבעת התורמוסים
התצפית מגבעת התורמוסים
(צילום: אדווה חולי)
מעיריית ירושלים נמסר: "העירייה לא מקדמת שום תכנית בניה בשטח המצפתל. סוגיית תחנת המשטרה נפתרה כבר לפני חודשיים בוועדה המחוזית וגם היא אינה צפויה להיבנות על הגבעה".
עמנואל שרייבר מהפעילים מסר: "לצערינו עברה מתחת לרדאר תוכנית רחבה שיכלה להרוס את המצפה. בכוחות משותפים של התושבים והמינהל יחד עם יו"ר המינהל לשעבר וחבר מועצת העיר כיום יהודה בן יוסף נלחמנו והצלחנו לצמצם את שטח התוכנית והסתנו אותה מלב האתר לקצה המזרחי.
"אנו מצפים לראות את התוכנית המפורטת שתגיש המשטרה ונגיב בהתאם. המטרה היא אפס פגיעה בנוף, במרחב הקהילתי ובאתר . אנו מודים לראש העירייה ועיריית ירושלים שהסכימה לוותר על אלפי מטרים בניה ובזכות ויתור זה התוכנית צומצמה, ועל הבקשה והפגישה הייחודית על מנת לקדם את שימור האתר. יחד עם זאת, אנו פונים לרמי לוי, ובמידה ויסכים להאריך את החוזה עם המשטרה במשכנה הנוכחי נוכל לדרוש ממנה למצוא שטח חלופי כך שהרכס כולו ישמר כפי שהוא היום!".
אלעד מלכא (התעוררות): "ליאון זורה חול בעיני הציבור. העירייה אינה היזם ולכן אינה מקדמת את התכנית אלא המשטרה. אבל עיריית ירושלים יכולה להתנגד לתכנית כפי שהיא כעת ולדרוש העברתה למקום אחר. העירייה והעומד בראשה ייבחנו במעשים ובוועדות ולא בפוסטים בפייסבוק".